Keyword Research: Cum faci o analiza eficienta de cuvinte cheie pentru SEO

Analiza de cuvinte cheie (keyword research) este unul dintre cei mai importanți pași care trebuie parcurși atunci când te apuci să faci SEO pentru un website.

De ce? Deoarece SEO se învârte în jurul cuvintelor cheie. Fără acestea, motoarele de căutare nu ar exista nici ele. Procesul e simplu: Utilizatorii introduc un cuvânt cheie, iar Google le oferă un rezultat relevant.

Acel rezultat relevant este întotdeauna o pagină de pe un website bine optimizat pentru cuvintele cheie respective. Așadar, fără o astfel de analiză nu poți, de fapt, să faci SEO.

Cu toate acestea, mulți experți oferă servicii de Audit SEO fără a menționa nimic despre cuvintele cheie! Acest lucru este extrem de problematic, având în vedere că factorul cel mai important în SEO sunt cuvintele cheie din titluri și conținut.

În acest articol vei afla totul despre cum să faci keyword research și cum te poate ajuta să îți urci website-ul mai sus în căutări, așa că citește în continuare!

Ce este o analiză de cuvinte cheie?

Înainte să începem, hai să definim termenul:

O analiză de cuvinte cheie este procesul procesul de cercetare și analiză prin care se identifică termenii căutați de utilizatori pe motoarele de căutare, cu volum cât mai mare, dar care au atât relevanță pentru un anumit subiect cât și o competiție adecvată.

Așadar, nu este suficient să găsești termenii cu cel mai mare volum de căutări. Aceștia trebuie să fie relevanți pentru pagina ta și să aibă o competitiție adecvată. În caz contrar, procesul de optimizare va fi mai dificil, iar rezultatele vor veni mai greu și vor fi nesatisfăcătoare.

Cum se face o analiză de cuvinte cheie?

Adevărul este că analiza cuvintelor cheie nu e un proces simplu. Sunt necesare mai multe instrumente, atât specializate cât și generale, cum ar fi Microsoft Excel, de exemplu.

Cu toate acestea, dacă vei urma acești pași, poți fi sigur că vei realiza o analiză eficientă:

Pasul 1: Cuvinte cheie de pornire (seed keywords)

Orice analiză de acest tip începe cu câteva cuvinte cheie de bază, denumite și „seed keywords.” Acestea vor fi punctul de pornire de la care se va face toată analiza.

Vom oferi un exemplu de astfel de analiza pentru dango.ro,  un site de marketing afiliat care contine produse pentru copii, jucarii, etc.  Utilizatorii unui astfel de site ar putea căuta „jucarii”.

O metodă bună de a găsi rapid tipurile de cuvinte cheie potrivite și relevante este să folosești funcția de autosugestie de la Google. Pentru a o găsi, intră pur și simplu pe Google.ro și începe să scrii ceva:

E bine să începi cu cuvinte cât mai simple. În acest caz, am introdus doar „jucarii” pentru a vedea ce sugestii ne dă Google. Un alt cuvânt cheie de bază bun, identificat de Google, ar putea fi „jucarii copii”. Acesta ne duce imediat cu gândul și la „jucarii de copii” sau „jucarii pentru copii”. Acestea ne duc ulterior și la alte cuvinte („jucarii copii 1 an”, „jucarii copii 2 ani” etc.).

Dacă vinzi ceva mai specific, sau website-ul tău este unul informativ și nu un magazin online, atunci trebuie să te gândești ce ar putea căuta utilizatorul tău pentru a găsi răspunsul la întrebare.

Desigur, acest lucru poate fi făcut și la scară largă pentru articole viitoare. În acest caz, poți selecta câteva cuvinte cheie potrivite pentru fiecare categorie în care acționează website-ul tău. De exemplu, un magazin de electronice poate conține următoarele categorii: „laptop”, „aparat foto”, „smartphone”, „gadget”, „tableta” etc.

Poți de asemenea verifica dacă cererea pentru aceste cuvinte este în creștere, în scădere, sau sezonieră utilizând Google Trends. De exemplu, cred că știm foarte bine că trotinetele electrice devin din ce în ce mai populare:

Google Trends

Asigură-te că selectezi regiunea potrivită. Nu vrei să vezi rezultatele Google Trends pentru țara greșită!

Fă o listă de 5-10 astfel de cuvinte de bază. Cu acestea vei extrage mai multe cuvinte, utilizând diferite instrumente.

Pasul 2: Extragerea cuvintelor cheie

După ce ți-ai făcut o idee generală despre ce caută utilizatorii ce ar putea fi interesați de website-ul tău, te poți folosi de o serie de instrumente online pentru a identifica alți termeni potențial relevanți.

Aceste instrumente se găsesc în număr mare pe internet, unele dintre ele fiind gratuite, altele plătite. Vom prezenta câteva din ambele, pe care noi le considerăm utile și eficiente:

• Instrumente Gratuite

Să începem cu instrumentele gratuite, deoarece acestea sunt pe lista de dorințe a tuturor Românilor. Ieftin (dacă se poate gratis) și Premium!

KeywordShitter:

KeywordShitter, tradus academic în limba română ca „căcătorul de cuvinte cheie” (n-am mai evitat cacofonia, că nu mai avea rost), va lista toate sugestiile care apar automat pe Google, pentru a putea fi mai ușor manipulate. Instrumentul funcționează prin a introduce termenul de bază + fiecare literă din alfabet în Google, după care extrage din HTML rezultatele și le afișează în format text.

Keyword Shitter

Cu alte cuvinte, automatizează ceva ce ție ți-ar lua ore întregi, dacă nu zile, să faci. Acest instrument nu ne spune nimic despre numărul de căutări, dar cuvintele extrase de aici pot fi utilizate în combinație cu alte unelte pentru a afla acele statistici.

Google Keyword Planner (Google Adwords):

Keyword Planner este, de fapt, un instrument dedicat celor care folosesc Google Adwords. Dacă îți promovezi website-ul cu Google Ads, atunci Google Keyword Planner-ul îți va oferi mai multe statistici despre termeni. Știm, Google nu este prea drăguț și vrea bani pentru a îți oferi acele date. În orice caz, este o idee bună să faci și PPC pentru rezultate cât mai bune.

Keyword Planner Google

În stânga rezultatele sunt inexistente iar statisticile vagi (0-10) iar în dreapta, unde o campanie Adwords rulează, rezultatele sunt în număr mai mare, cu statistici exacte (10, 320, 2400).

Poți utiliza lista de termeni extrasă de Keyword Shitter în Keyword Planner pentru a estima numărul de căutări realizate de utilizatori.

Ubersuggest:

Ubersuggest a fost achiziționat și îmbunătățit de Neil Patel. Din câte știm, acest instrument își extrage datele din Google Ads și Keyword Planner, dar pare că statisticile sunt mai exacte decât cele a unui cont gratuit.

Ubersuggest

Din păcate, de multe ori, cel puțin pe limba română, se blochează. În orice caz, este un instrument complet gratuit și extrem de util.

• Instrumente Plătite

Dacă dorești să faci o analiză de cuvinte cheie extrem de eficientă atunci îți recomandăm să folosești SEMRush. Acest produs nu este ieftin, dar este foarte util pentru a identifica cuvinte cheie utile, în special când vine vorba de website-uri mari cu mulți competitori.

Instrument analiza cuvinte cheie SEM Rush

De exemplu, SEM Rush permite extragerea de cuvinte cheie deja țintite de către competitori, cât și acele cuvinte omise de aceștia. Așa poți întotdeauna să observi oportunitățile.

Există și alte opțiuni (precum Ahrefs), dar sunt destul de similare.

Keywords Everywhere:

Această extensie pentru Google Chrome transformă browser-ul într-un instrument de analiză a termenilor cheie. Literalmente, vei vedea o listă de cuvinte cheie și statistici peste tot pe Google atunci când cauți ceva.

Keywords Everywhere

Există și o funcție de Export iar extensia poate de asemenea fi oprită și pornită rapid, pentru a nu te încurca atunci când nu dorești să analizezi termenii.

Pasul 3: Sortarea cuvintelor cheie

Deși unele unelte permit sortarea și vizualizarea ușoară a termenilor importanți, e indicat ca acești termeni să fie exportați pentru a fi sortați mai bine ulterior. Instrumentele îți dau tot felul de alte informații despre termenii extrași dar, cel mai important este să știi numărul estimativ de căutări lunare.

Odată ce termenii au fost exportați, se pot folosi programe precum Microsoft Excel pentru a sorta mai bine cuvintele cheie extrase. O altă variantă care este gratuită și online este Google Sheets.

Poți segmenta cuvintele cheie în funcție de diferențiatori. De exemplu, în prima coloană poți avea toate cuvintele cheie care conțin cuvântul „papuci”, iar în coloana a 2-a poți avea toate cuvintele cheie care conțin cuvintele „papuci + bărbați”, în a 3-a „papuci + femei” și tot așa.

Sortare Termeni Cheie

În cele din urmă, poți sorta fiecare coloană în funcție de numărul de căutări pentru a identifica acei termeni relevanți paginilor tale. Șterge tot ce este irelevant și păstrează doar ce îți este util cu adevărat.

Intenția utilizatorului:

Este foarte important să înțelegi conceptul de intenție a utilizatorului. Uneori, s-ar putea să ți se pară că unele cuvinte sunt potrivite pentru pagina ta, când acest lucru nu este adevărat.

De exemplu, dacă cineva caută cuvinte cheie comerciale precum „papuci de vânzare” iar tu ești un afiliat care scrie recenzii despre papuci, trebuie să înțelegi că intenția utilizatorului este de a cumpăra papucii și nu de a citi recenzii despre ei.

Pentru a vedea intenția, caută pe Google acel cuvânt cheie. Google știe intenția utilizatorului și afișează website-uri care satisfac acea nevoie. Dacă vezi doar website-uri eCommerce, nu e o idee prea bună să încerci să urci un articol informativ pe acel cuvânt cheie.

Pasul 4: Analiza competiției

Credeai că ai terminat? Treaba nu este încă gata!

Deși acum ai o idee foarte bună ce cuvinte cheie relevante pentru website-ul tău se caută pe Google, este foarte important să te uiți și la competiție. Dacă ai găsit o listă de cuvinte cheie bune, cu un număr mare de căutări, cu siguranță le-au găsit și alții.

Așadar, trebuie să analizezi competiția pentru a vedea dacă termenii respectivi nu sunt prea dificili (în special dacă ai un website nou). Poți face asta aruncând o privire pe rezultatele din Google. Cu toate acestea, îți trebuie un ochi foarte bun și ani de experiență pentru a determina competiția la ochi.

Pentru a analiza competiția mai rapid, poți utiliza CognitiveSEO Keyword Explorer & Content Assistant. Introdu cuvântul cheie pentru care vrei să verifici competiția, selectează țara și mergi la secțiunea Ranking Analysis.

Aici poți vedea dificultatea unui cuvânt cheie și performanța conținutului. Trebuie să te uiți după o dificultate și o medie a performanței scăzută. Ce trece de 60 de puncte poate fi considerat dificil. Caută să fii în zona 30-50 la Keyword Difficulty. Performanța conținutului ține de eforturile tale de a optimiza pagina. Vom discuta în curând despre asta.

Analiza competitiei CognitiveSEO Tool

Atunci când competiția este prea mare, te poți orienta spre cuvinte cheie longtail. Acești termeni sunt ceva mai puțin competitivi, dar au în general și mai puține căutări.

Totul depinde de strategia ta de continut! Ai nevoie de rezultate rapide dar nu uimitoare? Atunci poți începe cu cuvinte cheie longtail. Dacă ai mai mult timp la dispoziție, atunci poți începe de pe acum să construiești pagini care țintesc cuvinte cheie competitive. Oricum, SEO durează.

Optimizarea paginilor

Odată ce analiza de cuvinte cheie a fost finalizată va trebui să optimizezi aceste pagini pentru termenii respectivi. Momentan nu ne referim la OnPage SEO în general, ci strict la optimizarea conținutului.

Primul pas este să te asiguri că ai cuvintele cheie principale (cele pentru care vrei să te poziționezi) în titlu și în primele paragrafe din conținut.

Apoi, pentru a demonstra motoarelor de căutare că paginile tale sunt relevante unui anumit subiect, poți adăuga pe pagina ta cuvinte cheie apropiate. Acestea sunt cuvinte cheie pe care utilizatorii le caută la un interval de timp scurt. De exemplu, cine caută „papuci” pe internet, obișnuiește să caute și „papuci de strada damă”.

Poți vedea aceste cuvinte cheie referitoare la termenul inițial în josul paginilor Google, atunci când faci o căutare. Iată rezultatele pentru căutarea „papuci”:

Sugestii de cuvinte cheie apropiate

O altă metodă extrem de eficientă este să introduci și cuvinte cheie des folosite în alte pagini care deja se poziționează bine pe acel cuvânt cheie. Acest lucru poate fi făcut utilizând CognitiveSEO Keyword Explorer & Content Assistant.

După ce introduci cuvântul cheie și regiunea, mergi la zona Content Assistant. Tool-ul îți va spune exact ce cuvinte cheie ar trebui folosite în articol pentru a se poziționa mai bine în Google.

Optimizarea paginii CognitiveSEO Tool

Nu introdu aiurea cuvintele cheie sugerate în articol! Ele ar trebui să fie introduse în mod natural, astfel încât frazele să fie lizibile. Dacă un cuvânt cheie nu se potrivește în articol, nu îl adăuga forțat.

Ideea nu este să obții un scor de 100%, ci să obții un scor ceva mai mare decât media tuturor articolelor. În cazul nostru, media la momentul scrierii acestui articol era 42. Când vom publica acest articol, performanța lui va fi de peste 80 de puncte, ceea ce este mai mult decât suficient. Scorul este unul relativ. În timp, e posibil ca media să crească în funcție de ce mai scriu alții pe website-urile lor. Așadar, scorul tău va mai scădea și va trebui să mai actualizezi articolul din când în când.

De asemenea, reține că este importantă competiția. Poți optimiza o pagină extrem de bine, dar e posibil ca celelate website-uri să aibă un OffPage SEO mai bun și să fie dificil să obții poziții bune pe ele rapid.

Concluzie:

Atunci când faci un audit SEO sau o analiză SEO, nu uita cât de importantă este analiza cuvintelor cheie. Dacă nu alegi cuvintele cheie potrivite, procesul de optimizare va deveni mult mai dificil, iar rezultatele vor fi mult mai slabe. Utilizând pașii de mai sus, sperăm că acum știi cum să faci și tu o analiză de cuvinte cheie pentru SEO.

Dacă ești în căutarea unei echipe de specialiști care să realizeze o analiză de cuvinte cheie profesională pentru website-ul tău, nu ezita să ne contactezi!

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.

Mai multe de pe blog

Vezi toate postarile