eCommerce SEO: Optimizarea OnPage pentru Magazine Online

SEO este un serviciu în continuă schimbare. În ultimii ani, acesta a devenit din ce în ce mai sofisticat, mai ales în zona eCommerce. Metodele de detecție ale abuzurilor în promovarea SEO s-au îmbunătățit și, în același timp, competiția în cadrul magazinelor online a tot crescut.

Lumea este în general axată pe crearea de link-uri, dar OffPage SEO nu este în totdeauna răspunsul. Adevărul este că factorii OnPage sunt mult mai diverși și, totodată, mult mai accesibili. De fapt, optimizarea OnPage este extrem de importantă tocmai din acest motiv: Ai control direct asupra ei.

Dacă ai un magazin online și te-ai încurcat în strategii SEO OffPage care s-au dovedit a fi ineficiente, încearcă în schimb să urmezi următoarele sfaturi:

Rezolvă problemele de viteză

Viteza este cu siguranță unul din factorii cei mai importanți, în special când vine vorba de magazine online. Oamenii nu au răbdare să aștepte prea mult ca un website să se încarce, mai ales atunci când e vorba de cumpăraturi online, unde opțiunile sunt atât de multe. Amazon a descoperit că pentru fiecare secundă în plus la timpul de încărcare, conversia scade cu 7%.

Iată care sunt cauzele principale ale vitezei mici de încărcare:

Structura HTML: Structura HTML este în general dată de platformele CMS, temele și extensiile utilizate. Pe scurt, elementele HTML, CSS și JS trebuie să se încarce într-o anumită ordine, pentru a favoriza încărcarea părții de sus a website-ului. Poți verifica diferite aspecte utilizând un instrument de la Google, numit PageSpeed Insights.

Acesta îți va face diferite recomandări. De exemplu, codurile HTML, CSS și JS pot fi comprimate sau minifiate. Pentru platormele CMS se pot găsi extensii. Dacă magazinul tău online rulează pe Magento, de exemplu, poți folosi această extensie.

test viteza website seo

Website mobil: Site-urile se încarcă extrem de greu pe mobil. Verifică viteza de încărcarea a website-ului tău utilizând acest instrument de la Google. Rezultatele sunt estimative, dar îți pot da o idee cam cât durează până toate resursele paginii respective sunt încărcate pe un dispozitiv mobil, utilizând o conexiune 3G. Testează atât pagina principală cât și paginile de categorii / produs.

Dacă nu ai deja un website care se afișează corespunzător atât pe dispozitivele desktop cât și pe cele mobile, fă asta o prioritate. Dacă ești pe o platformă CMS cum e Magento, ar trebui să fie destul de ușor să găsești o temă responsive (care se adaptează la lățimea ecranului dispozitivului). Verifică felul în care website-ul se afișează pe diferite dispozitive, cum ar fi laptop-uri mici, tablete sau telefoane mobile.

Dacă vrei un website extrem de rapid, e posibil să fii interesat de Google AMP.

Dimensiunea imaginilor: Imaginile ocupă foarte mult spațiu de stocare (KB/MB) iar descărcarea lor poate dura mult timp, în special pe mobil. Dacă imaginea va fi afișată la 300×300 pixeli, nu încărca inutil o imagine de rezoluție mare. Poți de asemenea compresa imaginile cu un instrument precum TinyPNG. Acest instrument poate reduce dimensiunea în KB a imagini fără să afecteze vizibil calitatea acesteia.

Dacă utilizezei o platforma CMS precum Magento, poți folosi această extensie pentru optimizarea imaginilor.

Se poate folosi atributul ‘srcset’ pentru a încărca diferite variante ale imaginii pentru diferite lățimi de ecran. La site-urile responsive, PageSpeed Insights va afișa aproape mereu posibile îmbunătățiri la imagini, mai ales dacă sunt multe, ca în cazul website-urilor eCommerce. Dacă îmbunătățirea este sub 5%, o poți ignora liniștit.

Serverul / Găzduirea web: Atât website-ul tău cât și potențialii clienți sunt contectați la internet. Conexiunea clienților nu o poți influența, dar pe cea a website-ului da. Locul în care îți găzduiești website-ul poate influența dramatic viteza acestuia.

Verifică rata de răspuns a serverului tău în Google PageSpeed Insights. Dacă aceasta este mai mare de 2 secunde după teste multiple și site-ul se încarcă mereu greu pe diferite dispozitive mobile sau desktop, ar trebui să consideri un alt furnizor de găzduire.

HTTPS: Conexiunea SSL nu face website-ul mai rapid, dar îl face mai sigur. Poți astfel evita probleme nedorite care ți-ar putea încetini website-ul, cum ar fi malware. Poți obține certificate SSL de la furnizorul tău de găzduire web, sau gratuit, utilizând Let’s Encrypt. Va trebui să generezi o cheie de autorizare SSL din cPanel. Tot acolo poți instala certificatul, în secțiunea SSL/TLS.

Rezolvă problemele generale și de structură

Structura URL: Asigură-te că URL-urile website-ului tău sunt ușor de citit / reținut. Cu cât acestea sunt mai scurte, cu atât este mai bine. Separă cuvintele întotdeauna cu ‘-‘ și niciodată cu ‘_’, deoarece motoarele de căutare văd liniuțele ca separatoare de cuvinte. De asemenea, nu utiliza încă diacriticele în URL-uri, deoarece acestea abia își fac apariția acolo.

Plasează cuvinte cheie prescurtate în URL-uri. Dacă este cazul, încearcă să adaugi cuvânte cheie secundare și nu neapărat exact ce ai deja în titluri. Poti crea mai multe subcategorii dar încearcă să să păstrezi un url cât mai scurt. De exemplu:

site.com/papuci-dama/ este mai bine decat site.com/incaltaminte/incaltaminte-piele/papuci/papuci-dama/

În cazul în care ai produse care se regăsesc în mai multe categorii, folosește o rădăcină unică pentru produse în loc de o structură ierarhică, pentru a evita problemele de conținut duplicat:

site.com/categorie1/
site.com/categorie2/
site.com/categorie1/nume-produs1
site.com/categorie2/nume-produs1
vs.
site.com/categorie1/
site.com/categorie2/
site.com/nume-produs1

Păstrează nr. de click-uri către produs și pagina de comandă cât mai mic, pentru a îți crește rata de conversie. Dacă utilizatorii tăi se pierd prin zecile de pagini de categorii, șansele să cumpere ceva scad. Pentru a ajuta și motoarele de căutare să știe unde se află, poți utiliza breadcrumbs (firimituri). Acestea vor fi afișate cu verde în Google:

breadcrumbs firmituri

Important: Ia legătura cu o echipă de specialiști SEO înainte să faci orice modificare asupra URL-urilor. Aceste modificări pot afecta negativ pozițiile, dacă nu sunt făcute corespunzător. Dacă te simți Tarzan, asigură-te măcar că redirecționezi fiecare URL vechi către unul nou utilizând Status Code 301.

Pagini cu erori: Paginile cu erori 404 sunt pagini inexistente pe server, dar care au link-uri către ele, fie de pe site-ul tău fie de pe alte site-uri. Problema nu sunt paginile în sine (acestea nu există), ci site-urile care dau link către aceste pagini inexistente.

Motoarele de căutare vor accesa inutil aceste link-uri, doar ca să își dea seama că au fost păcălite. Astfel, dacă cineva scrie un link greșit către website-ul tău, problema e la el. Desigur, dacă îl poți anunța, e mai bine pentru amândoi.

Pe website-ul tău, aceste link-uri pot apărea atunci când ștergi o pagină, dar uiți că ai menționat-o cândva, undeva. Pentru a le identifica, poți folosi Xenu Link Sleuth. După ce analiza este finalizată, poți selecta să vizualizezi doar link-urile cu probleme (View -> Show broken links only).

identificare pagini 404

Elemente lipsă sau duplicate: De multe ori, din cauza volumului mare de pagini de produse, poți uita să adaugi descrieri sau titluri unice. Uneori, poți să uiți să le adaugi cu totul. Un instrument bun pentru a identifica titluri, subtitluri și descrieri duplicate, precum și alte probleme, este Screaming Frog.

Screaming Frog poate face și ce face Xenu, dar este limitat în varianta gratuită la 500 de URL-uri. Dacă ai sub 500 de pagini, e perfect. Multe magazine online, în schimb, au mult mai multe pagini. Combinând aceste două instrumente, putem obține unul fără limite.

Tot ce trebuie să faci este să setezi Screaming Frog în modul de listă și să imporți o listă de URL-uri din Xenu. Generează lista din Xenu prin File -> Export to TAB separated file. Editează apoi fișierul cu Microsoft Excel sau Google Sheets și copiază toate URL-urile într-un fișier text. Apoi, în Screaming Frog, utilizează instrucțiunile din imagine.

Xenu & Screaming Frog

Descoperă cuvintele cheie potrivite:

Analiza de cuvinte cheie: Pentru a putea vinde online, trebuie întâi să fii găsit. Analiza de cuvinte cheie (keyword research) este esențială. Dacă nu îți sincronizezi paginile cu ce caută lumea pe net, nu vei apărea în Google. Pentru dentificarea frazelor cu număr suficient de căutări lunare, poți utiliza Google Keyword Planner, care are de curând o nouă interfață.

Google Keyword Planner

Introdu cuvintele cheie care îți trec prin cap, iar instrumentul îți va genera sugestii noi și va estima numărul de căutări lunare pentru frazele respective. Poți de asemenea introduce website-ul unui competitor pentru a genera sugestii la care aceștia s-au gândit deja, dar tu nu.

Analiza cuvitne cheie

O altă tehnică interesanta este utilizarea sugestiilor live din Google. Dacă vinzi rochii, probabil te-ai gândit că potențialii tăi clienți vor căuta ‘rochii’ sau ‘rochițe’ dar nu te-ai gândit că aceștia ar putea căuta ‘rochii elegante pentru femei plinuțe și scunde’. Cuvintele cheie Long Tail sunt extrem de utile într-o campanie SEO.

sugestii cuvinte cheie google

Analiza competiției: Nu este suficient să găsești cuvinte cheie cu volum mare. Aceste cuvinte cheie sunt de obicei și cele mai competitive. Aruncă un ochi peste website-urile care sunt deja pe primele poziții în Google pentru cuvintele respective. Dacă acestea sunt site-uri extrem de populare precum eMag sau Okazii, e o idee mai bună să îți consumi energia în altă parte.

Dacă vrei să analizezi competiția mai în amănunt, poți utiliza Keyword Tool-ul cognitiveSEO, secțiunea de Rank Analysis. Instrumentul îți va genera un scor de dificultate de la 0 la 100 a cuvântului cheie, pe baza a mai multor factori, precum autoritatea domeniului, numărul de link-uri și calitatea conținutului.

Optimizează conținutul

Titlul: Titlul sau textul înconjurat de eticheta <title> este ceea ce apare cu albastru în Google. Acesta trebuie să conțină obligatoriu cuvintele cheie pentru care dorești să te poziționezi. Totodată, titlul ar trebui să fie atractiv, altfel utilizatorii nu vor da click.

Meta-Eticheta Descriere: Această descriere apare sub titlu în Google și, deși nu mai este considerată un factor de poziționare, poate influența decizia utilizatorului. Fă acest mesaj descriptiv și atractiv. Nu va fi afișat întotdeauna la fel, dar când va fi, vei genera mai mult trafic.

Subtitlurile: Subtitlurile sau heading-urile sunt frazele cu importanță mai mare în conținut. H1 apare ca un titlu pe pagină și este în general identic cu eticheta <title>. Ar trebui să fie un singur H1 pe fiecare pagină. H2 și H3 pot fi utilizate în manieră ierarhică, adică un H2 poate conține mai multe H3, după care poate din nou urma un H3 cu mai multe H3. Evită să ai H3 pe texte precum “Comentarii” sau “Articole recente” doar pentru a stiliza mai ușor textul.

Conținutul: Problema veșnică la magazinele online: Conținutul. Este într-adevăr destul de greu să pui conținut original pe un website eCommerce, dar mai adevărat este că merită. Cel mai rău lucru pe care îl poți face este să copiezi descrierile furnizorilor tăi. De ce te-ar poziționa Google pe tine mai sus decât originalul?

Atunci când scrii descrieri la produse, ia în considerare numărul de cuvinte, care ar trebui să atingă măcar sumă modestă de 300. Încearcă să introduci cuvintele cheie alese în prima parte a textului, fără să afecteze lizibilitatea.

Pentru a evita conținutul duplicat, se recomandă utilizarea meta-etichetei rel=canonical. Utilizând această meta-etichetă, motoarele de căutare vor înțelege că produsul tău are mai multe variante. Evită să folosești no-index pentru a înlătura paginile variațiilor. Fiecare variație are imaginile ei și posibil și conținut unic, ce ar trebui să poată fi indexat.

Nu uita că și imaginile și video-urile sunt tot conținut. Profită de ele, în special dacă celelalte website-uri competitoare nu o fac.

De obicei website-urile se folosesc de conținut pentru a obține link-uri. Acest lucru este mai greu de realizat la magazine online. Tocmai din acest motiv îți recomandăm să ai o secțiune de blog, în care să postezi lucruri interesante care ți-ar putea aduce link-uri.

Comentarii & Review-uri: Comentariile și recenziile sunt baza unei bune colaborări cu clienții. Acestea au rol constructiv atât pentru tine în cazul în care ești retailer, cât și pentru clienți, care se pot asigura că vor cumpăra ceva de bună calitate. Totodată, acestea creează constant conținut unic și proaspăt pe paginile de produse. Facilitează lăsatul recenziilor!

Link-uri interne și externe: Link-urile sunt utile dacă vin de la alte site-uri, dar și cele interne contează. Acestea specifică motoarelor de căutare care sunt cele mai importante pagini dintr-un website. Utilizează articolele, în special cele mai populare, pentru a da link către paginile tale de categorii sau produse care vrei să fie poziționate mai bine.

Social Media & E-mail marketing: Social media și e-mail marketing nu țin neapărat de SEO, dar aduc trafic pe website și pot ridica rata de conversie (lucruri care în cele din urmă pot influența pozițiile în Google).

Asigură-te că utilizatorii pot da ușor like/share produselor pe rețelele de socializare. Social media este un canal puternic și se pare că are un impact indirect și asupra pozițiilor paginilor în Google.

Tehnicile de e-mail marketing pentru eCommerce / Magazine online sunt printre cele mai avansate. O greșeală mică te poate costa un client. De exemplu, vrei să anunți clienții despre o nouă reducere la un produs pe care aceștia îl urmăresc (Wishlist sau listă de dorințe), dar nu vrei să îl trimiți celor care l-au cumpărat deja recent.

Nu sâcâi clienții! Campaniile cu reduceri ocazionale, de sărbători sau de BlackFriday sunt singurele e-mail-uri periodice care ar trebui să le trimiți clienților tăi. În rest, e-mail-urile ar trebui să fie personalizate în funcție de interesele acestuia.

Tot prin e-mail poți aminti clienților că au lăsat produsele în coș și, după ceva timp, te poți asigura că utilizatorii lasă recenzii la produsele achiziționate.

Monitorizează traficul și rezultatele

Fără monitorizarea rezultatelor, nu poți să îți dai seama dacă schimbările făcute îți aduc beneficii sau nu. Există multe instrumente de monitorizare a rezultatelor, dar cel mai des folosite sunt cele de la Google.

Google Analytics / Tag Manager: Google Analytics este un instrument de monitorizare a website-ului. Acesta funcționează relativ simplu, utilizând un cod de urmărire ce trebuie amplasat pe website-ul ce se dorește a fi monitorizat. Când cineva accesează website-ul, codul trimite informațiile către instrumentul de monitorizare, iar acesta le stochează într-o bază de date.

Google Analytics este relativ ușor de instalat. După ce creezi un cont (înregistrare cu cont Google), mergi la secțiunea Admin -> Cod de urmărire și copiază codul în secțiunea <head> a website-ului tău.

Dacă plănuiești să ai mai multe coduri de urmărire/script-uri pe website, poți utiliza Tag Manager. Tag Manager este puțin mai complicat de instalat. Prima parte (după crearea contului și înregistrarea website-ului) este foarte similară. În secțiunea de Admin poți găsi codul de instalare Tag Manager, care trebuie copiat în secțiunea <head> a website-ului.

Poți apoi crea câte un tag pentru fiecare cod/script nou. Astfel, pe website-ul tău vei avea doar un singur cod, cel al managerului de etichete. Dacă întâmpini dificultăți, poți consulta documentația.

instalare google tag manager analytics

Teste A/B: Uneori se poate întâmpla să ai două idei / opinii și să fii indecis care este mai bună. În loc să alegi o variantă pe baza unor ipoteze fictive, mai bine testează ambele variante și vezi care a aduce rezultate mai bune. Fă alegerea pe baza acestor teste.

Aici, la Target Web, rezolvăm mai întâi problemele de bază înainte să ne aruncăm la strategii SEO complexe și greu de realizat. Dacă ai identificat probleme la magazinul tău online utilizând acest articol dar simți că nu le poți face față singur, contactează-ne pentru o ofertă personalizată și noi le vom rezolva în locul tău.

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care isi ajuta clientii sa obtina cele mai bune pozitii in motoarele de cautare, trafic de calitate si vanzari mai mari din diferite surse online, sa aiba o popularitate cat mai mare in blogosfera, presa online, social media si o reputatie excelenta online.

Vrei sa primesti stiri si noutati SEO prin email ? Inscrie-te la Newsletter!

Completeaza campurile cu * necesar

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Mai multe de pe blog

Vezi toate postarile