Când vine vorba de optimizarea magazinelor online, conținutul este mereu printre cele mai importante subiecte de discuție. Dacă ai un magazin online, cu siguranță ai auzit de aceste subiecte: descrieri foarte similare între produse sau conținut duplicat, lipsa unui blog sau postări de blog fără impact și, în cel mai rău caz, poate chiar penalizări Google.
Cele mai multe website-uri se rezumă doar la descrierile de produse, iar administratorii nu știu cum să gestioneze situația, sub pretextul că este greu să scrii articole în acea nișă.
În acest articol vom clarifica niște confuzii și vom vorbi despre cum ar trebui să fie implementată o strategie de conținut la magazinele online, pentru impact SEO maxim.
Ce presupune o strategie de conținut ?
Atunci când dezvolți strategia de conținut trebuie să ai mai multe aspecte în vedere. Pentru a fi cât mai eficientă, această strategie ar trebui dezvoltată înainte de lansarea website-ului, deoarece implică și niște elemente tehnice.
Desigur, trebuie revizuită și actualizată periodic, pe măsură ce subiectele se vor epuiza. Nu există o regulă strictă. O strategie de conținut poate fi dezvoltată în multe modalități. Păstrați o atitudine open-mind asupra acesteia și cu siguranță veți veni cu idei foarte bune ce vor duce la creșterea traficului pe site.
Țineți minte că scopul strategiei de conținut nu este neapărat de a vinde. Tehnica se numește inbound marketing și are scopul de a atrage potențiali clienți, de a crește imaginea website-ului și de a crea o relație de încredere cu consumatorii.
1. Structura website-ului:
Acest lucru este extrem de important, deoarece implică URL-uri. Acestea trebuie stabilite bine de la început, deoarece modificarea lor poate duce la multe probleme.
Pentru un website eCommerce structura este mult mai complexă, deoarece conține categorii și subcategorii, produse, pagini și poate articole.
Pentru o rată de conversie cât mai bună, se recomandă păstrarea unui număr cât mai restrâns de click-uri de la pagina pe care utilizatorul aterizează (landing page) până la pagina de produs.
Dacă website-ul nu este nou, conținutul existent trebuie evaluat și îmbunătățit. Nu are sens să creezi mereu ceva nou, dacă ai deja o bază pe care te poți lucra.
2. Stabilirea audienței
Fără definirea audienței țintă, crearea de conținut își pierde din eficiență. Multe echipe sar peste acest pas, având de multe ori de pierdut.
Pentru a putea scrie conținut cât mai eficient, set pot utiliza profilele de tip ‘buyer personas’. Un astfel de profil este o reprezentare imaginară a clientului ideal. Putem adăuga tot felul de detalii despre client, de la vârstă și locație până la hobby-uri și filme preferate. Conținutul trebuie apoi creat ca pentru acel client.
De exemplu, dacă am avea un website în care audiența are vârste cuprinse între 13 și 25 de ani, dacă ne vom adresa în articole cu ‘dumnevoastră’, s-ar putea să nu fim foarte eficienți.
3. Alegerea și planificarea subiectelor
Subiectele trebuie alese și din timp și planificate pentru a avea o idee cum va decurge strategia atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Printre cele mai populare tipuri de conținut din zona eCommerce se numără listele, ghidurile și recenziile. Aceste tipuri de articole sunt mult mai ușor de distribuit decât simplele produse. Poți obține mai multe backlink-uri creând conținut interesant. Dacă te rezumi la directoare și alte tehnici SEO vechi, impactul tău va fi unul mult mai mic și riști de asemenea să fii penalizat.
Pentru ca gestionarea acestora să fie mai ușoară, creează un calendar editorial. E bine ca întreaga echipă de creatori de conținut să aibă acces la calendar, pentru a putea ști exact ce se va publica și când.
Am folosit termenul de creatori de conținut în loc de scriitori deoarece conținutul nu se rezumă doar la text. Poate fi și sub formă video, audio sau grafică.
Nu uita să faci o analiză a cuvintelor cheie atunci când îți alegi subiectele. Nu te rezuma doar la cuvintele cheie principale. Încearcă să îți lărgești orizonturile și să acoperi cât mai multe subiecte relevante. De exemplu, dacă ai un website despre grădinărit, ai putea scrie despre cum să îți îngrijești uneltele, sau chiar și despre cum să scapi de afidele de pe trandafiri fără pesticide.
4. Platforma de distribuție
Având în vedere că cei mai mulți administratori de site-uri folosesc un CMS precum WordPress, PrestaShop sau Magento, distribuirea conținutului pe website nu ar trebui să fie o problemă.
Totuți, să nu crezi că strategia de conținut se limitează doar la website-ul tău. Poți crea conținut pentru Youtube, Facebook, Instagram și oricare altă rețea de social media. E chiar indicat să faci acest lucru. Dacă vrei să creezi conținut video, nu are sens să îți încarci inutil serverul, când poți utiliza YouTube.
Conținutul poate fi reutilizat și transformat din video în articol, sau invers. Poți astfel acoperi mai multe canale folosind același articol.
5. Design-ul
În ziua de astăzi, pentru a scoate conținutul tău în evidență vă trebui să depui mai mult efort. De multe ori, design-ul cu care este prezentat conținutul poate să câștige mult teren.
Chiar de curând m-a impresionat un articol din industria SEO. S-au mai scris multe articole despre istoria/evoluția SEO, dar niciunul nu a fost prezentat ca acesta. Atunci cand design-ul are un impact mare, conținutul e mult mai predispus la viralitate.
6. Promovarea
Multe persoane se opresc la creearea conținutului și uită complet de promovare. Dacă ai un blog și postezi articole pe el, nu înseamnă neapărat că cineva le va citi.
Distribuie conținutul pe rețelele de socializare și contactează alte website-uri care ar putea fi interesate de conținutul tău.
Promovarea poate fi făcută și înainte ca materialele să fie finalizate. De exemplu, ai putea contacta 5-10 personalități din domeniu pentru a le cere părerea. Poți folosi sfaturile pentru a îți îmbunătăți conținutul. Dacă iese bine, aceștia vor distribui cu siguranță materialul final audienței lor.
Poți chiar să îi lași pe alții să creeze conținut pentru tine. Ai putea trimite produsul tău la câteva personalități YouTube, pentru a fi testat. Mulți vor fi destul de bucuroși să testeze produsul dacă îl pot apoi păstra. Le poți de asemenea oferi link-uri afiliate. Vor fi astfel mai motivați să creeze conținut bun, ca să facă mai multe vânzări.
Ține minte că ar fi o idee bună ca audiența să fie conștientă de faptul că recenziile personalitățlor au fost sponsorizate. Așa e și legal. De asemenea, cel mai corect ar fi ca cel care analizează produsul să lase o opinie onestă despre produsul tău. Dacă îl ridică în slăvi iar acesta nu este de fapt bun, imaginea ta va avea de suferit pe termen lung, iar utilizatorii își vor pierde încrederea. Cu toții știm că o experiență proastă e mult mai ușor de împărtășit decât una bună.
În funcție de nișa în care acționezi, alege diferite platforme. Pentru haine și lenjerie sunt bune Pinterest și Instagram. Pentru gaming și electronice, Youtube. În zona de afaceri și digital, merg bine Facebook, Twitter și LinkedIn. Nu uita să profiți de evenimente precum Black Friday, Halloween, Crăciun, etc. deoarece acestea prind foarte bine pe social media.
7. Măsurarea rezultatelor
Fără a măsura rezultatele… nu putem ști ce funcționează și ce nu. Dacă unele tipuri de conținut funcționează mai bine deccât altele, este vital să știm acest lucru pentru a fi cât mai eficienți. Dacă un tip anume de conținut nu are deloc impact, e bine să știm cât se poate de repede, pentru a nu ne mai pierde timpul cu acesta.
Conținutul în eCommerce: Detalii tehnice
Conținutul de calitate ajută atât din punct de vedere on-page cât și la obținerea de backlink-uri. Pe deasupra, poți dezvolta și o relație bună cu clienții.
Deși multă lume crede acest lucru, adevărul este că nu există o penalizare Google pentru conținut duplicat. Google pur și simplu favorizează conținutul original.
Motoarele de căutare aplică penalizări doar atunci când un website abuzează de anumite aspecte, prin copiere abuzivă sau crearea așa-numitelor doorway pages ( /papuci-iasi, /papuci-brasov, /papuci-bucurești, etc.). Aceste pagini nu aduc valoare unui website, ci doar încearcă să obțină forțat poziții pe cât mai multe cuvinte cheie.
Problema conținutului duplicat la website-urile eCommerce apare cel mai des atunci când este vorba despre variațiile produselor. Cei mai mulți administratori creează produse diferite pentru fiecare culoare a acestuia de exemplu. Acesta este conținut duplicat: e foarte similar, cel probabil diferența fiind un singur cuvânt de pe pagină (roșu/albastru).
Problema cu conținutul duplicat este că vei avea mai multe pagini care concurează pentru aceleași cuvinte cheie, iar lui Google nu prea îi convine acest lucru.
Pentru a rezolva problema, cel mai bine ar fi să folosești o singură pagină dinamică și tagul rel=”canonical”. Multe persoane susțin că website-urile mari precum eMag sau Amazon nu fac așa. Aceste persoane uită în schimb că aceste site-uri au sute de milioane de pagini, iar astfel de mișcări pot fi periculoase.
Iată totuși și o firmă mare care procedeaza așa. Converse. Deschide orice produs disponibil în mai multe culori și vei observa că deși imaginile au un link dinamic, URL-ul rămâne neschimbat. Dacă vei deschide unul din link-urile dinamice pentru culori, poți observa în codul sursă ca tagul rel=”canonical” duce spre URL-ul principal.
Strategia ta de marketing ar trebui să aibă ca scop nu doar atragerea de link-uri, ci și atragerea de recenzii din partea clienților. Utilizarea datelor structurate poate avea un impact pozitiv în motoarele de căutare asupra paginilor de produs.
Exemple bune de conținut pentru eCommerce
Cel mai bun exemplu care îmi vine în minte este Gary Vaynerchuk, cu WineLibrary. În anul 2006, toată lumea râdea de el când acesta a lansat WineLibraryTV pe YouTube, pentru a promova afacerea cu vinuri a tatălui său.
Râsetele lui Gary au fost mai mari totuși, deoarece după doar 3 ani, acesta a crescut firma tatălui său de la 4 milioane de dolari la peste 50.
Gary a intuit puterea internetului și a mizat pe aceasta. Canalul constă în informații utile despre vinuri, degustări, ghiduri de cumpărare, comparații și multe altele. Asta ne demonstrează că se poate crea conținut în aproape orice nișă.
De fapt, întreaga strategie de marketing a lui Vaynerchuk este complet bazată pe conținut. Acesta pur și simplu toarnă conținut cu găleata.
Pe piața din România, un campion la capitolul strategie de conținut este PC Garage.
Pe canalul lor de YouTube aceștia oferă informații foarte utile pentru publicul țintă. Iată un exemplu care nu prezintă niciun produs, dar are un impact foarte puternic.
Echipa PC Garage nu se oprește aici. Aceasta gestionează pe lângă canalul de YouTube un blog și un forum. Forumul este extrem de util, deoarece se pot identifica teme de discuţii noi pentru articolele / videourile viitoare. De asemenea, profită în mod constant de evenimentele de sezon, precum Halloween-ul de exemplu. Nu degeaba sunt lideri de piață!
Prin campania de e-mail marketing PC Garage se asigură că după fiecare comandă, clienții vor lăsa o recenzie produselor achiziționate.
Concluzie
Pentru a te diferenția de competitori trebuie să fii mereu cu un pas înainte. Asta înseamnă de fapt să faci smart marketing. Ar fi bine să dezvolți de pe acum o strategie de conținut. Având în vedere că atât de puțini o fac, dacă vei fi printre primii, vei avea un mare avantaj în viitor.
Stabilește și execută planul cu încredere. Strategia nu trebuie să implice neapărat o investiție majoră. Poți începe treptat, după care să te extinzi. Scrisul articolelor nu e chiar atât de dificil, iar în ziua de azi orice smartphone poate filma la o calitate destul de bună.
Totuși, în cele din urmă, vei avea nevoie de o echipă proprie. Cineva din echipa ta va trebui să scrie articolele și să filmeze video-urile. Poti desigur delega munca, dar dacă lucrezi în industria geamurilor termopane, echipa angajată cel mai probabil nu va ști nimic despre detaliile tehnice, iar procesul de comunicare și creare de conținut va fi încetinit.