Ce este OffPage SEO si cum sa faci link building ca un expert in 2018

Auzim des despre SEO ca fiind un tip de promovare, cel puțin aici la noi, în România. Ei bine, SEO nu este un tip de promovare în sine. Când am vorbit despre OnPage SEO, am observat că lucrăm în special cu website-ul nostru: îl facem mai rapid, mai ușor de navigat și scriem conținut mai bun. Nu ai numi asta neapărat promovare, așa-i?

În marketing, când spui promovare, te gândești la reclame și fluturași. Promovarea o faci tu sau echipa ta. În SEO, promovarea o cam face Google. Și e ca o promovare la job, în care șeful te ridică la un rang superior. Așa face și Google cu website-ul tău. În cele din urmă, el decide.

Dar cum îi arătăm motorului de căutare că website-ul nostru merită să fie pe prima poziție?

Uneori, nu este suficient să ai un website rapid și conținut foarte bun. Va trebui să aplici și alte metode, mai exact, metode de optimizare OffPage.

Optimizarea OffPage presupune tot ce se întâmplă în afara website-ului tău si care te ajută să apari mai sus în motoarele de căutare. Nici OffPage SEO nu este o promovare în sine, dar înglobează diferite tipuri de promovări.

Principala dificultate în optimizarea OffPage este că nu ai control absolut asupra ei, ca la optimizarea OnPage. Tocmai din acest motiv ar fi mai înțelept să rezolvi mai întâi problemele de pe site, cele asupra cărora ai control deplin.

Iată care sunt factorii OffPage cei mai importanți pentru o poziționare bună în motoarele de căutare.

Link-uri de la alte site-uri către site-ul tău

Link-urile sunt acele fraze de text albastru, prin care accesezi alte pagini web. Link-urile care vin de la alte website-uri către website-ul tău sunt numite backlink-uri. Pentru a putea înțelege de ce acestea sunt importante pentru SEO, trebuie să trecem printr-o scurtă istorie a motoarelor de căutare.

Înainte să fi existat SEO sau chiar motoarele de căutare, au existat directoarele web. Aceste directoare erau pur și simplu website-uri care listau alte website-uri. Erau sortate pe categorii, iar vizitatorii puteau găsi de exemplu o listă de site-uri despre produse cosmetice.

Cel mai popular director a fost Yahoo! Directory. Problema cu directoarele a inceput atunci când internetul s-a extins, iar numărul de website-uri a început să crească exponențial. Utilizatorii se pierdeau printre miile de pagini de categorii și nu aveau nici o garanție că acele site-uri erau de calitate.

Link-urile de la alte site-uri catre site-ul tau sunt importante pentru SEO

Companiile precum Google au profitate de ocazie și au creat ceea ce numim astăzi motoare de căutare web. Dezvoltatorii și-au dat seama că au nevoie de o metodă pentru a clasifica acele website-uri în funcție de performanțe. Motoarele de căutare lucrează pe baza unor algoritmi. Unul dintre criteriile de clasificare din acești algoritmi sunt link-urile, deoarece s-au dovedit la acel moment a fi extrem de eficiente în clasificarea website-urilor.

Lumea a început în schimb să abuzeze de aceste criterii, așa că dezvoltatorii motoarelor de căutare au început să le diversifice, să le facă mai dificil de exploatat și să aplice penalizări drastice celor care încearcă să păcălească sistemul.

Meme

Te poți gândi la backlink-uri ca la niște voturi. Cu cât ai mai multe, evident, cu atât e mai bine. Totuși, aceste voturi trebuie să fie reale și de calitate. Dacă încerci să ‘măsluiești alegerile’ riști să fii penalizat de Google. Este decizia ta dacă dorești să îți asumi astfel de riscuri. Noi nu îți vom recomanda decât metode etice, ce vor avea un efect pozitiv pe termen mai lung și care nu prezintă riscuri de penalizare.

Dofollow vs Nofollow

Când echipa de la Google a gândit acest sistem bazat pe voturi, și-a dorit ca procesul să fie cât mai natural. Oamenii au început în schimb să plătească pentru aceste link-uri. Pentru a putea face diferența între un link natural și unul plătit, Google le-a separat în link-uri dofollow (normale, care transmit linkjuice ) și nofollow .

Link-urile dofollow pasează votul direct către alt site, în tip ce link-urile nofollow acționează mai mult ca niște mențiuni, fără să paseze votul direct. Google a recomandat utilizatorilor să specifice dacă un link este plătit prin aplicarea etichetei nofollow. În caz contrariu, aceștia riscă o penalizare. Google vrea să ofere utilizatorilor săi cel mai bun conținut, nu cel mai bine plătit conținnut.

S-ar putea să te întrebi: “De unde va ști Google că am plătit pentru un link? Mă voi întâlni pe ascuns cu furnizorul și nimeni nu va ști! Muhahahahah!”

Ei bine… lucrurile nu stau chiar așa. Ce-i drept, Google nu prea are cum să știe, dar algoritmul lui complex e bazat pe tipare. Asta înseamnă că e suficient să își dea seama că un singur link a fost plătit pentru a distruge o rețea întreagă. Adaugă întotdeauna tag-ul nofollow atunci când îți promovezi website-ul prin link-uri și asigură-te că acele link-uri vor aduce trafic direct website-ului tău.

Link-urile nofollow pot fi folosite și atunci când nu vrei să pasezi unui alt website votul tău, de exemplu, atunci când dai un exemplu negativ.

Textele ancoră

Un backlink are două elemente importante: URL-ul către care duce și textul ancoră. Textul ancoră reprezintă fraza pe care dai click pentru a accesa altă pagină. De cele mai multe ori acesta are o culoare diferită de restul textului de pe site și este subliniat.

Cei care și-au dorit să fie primii în Google și-au dat rapid seama că dacă textele ancoră conțin cuvintele cheie pe care aceștia vor să fie primii, Google îi va răsplăti. Asta a fost valabil în trecut, înainte de actualizarea Penguin. Această actualizare analizează acum profilul de texte ancoră și penalizează ce este suspect.

Astăzi, se crede că Penguin 4.0 pur și simplu ignoră aceste link-uri, fără a aplica vreo penalizare. Cu toate acestea, multe website-uri încă suferă de căderi bruște ale traficului. Această actualizare a avut ca scop reducerea penalizărilor în urma unor atacuri negative de SEO, de la competitori.

Google preferă texte ancoră ce conțin numele brand-ului tău. Poți de asemenea să utilizezi și variații de cuvinte cheie mai lungi, dar cel mai important este ca link-urile să fie amplasate în mod natural, exact cum le-ar amplasa orice scriitor de articole.

Iată un exemplu de link amplasat nenatural:

“Dacă ești interesat, dă click aici pentru a cumpara papuci online.”

Iată cum ar pune în mod normal scriitorii link-uri:

“Dacă ești interesat să cumperi papuci online, dă click aici.”

Google își va da seama despre ce este link-ul doar prin simplul fapt că fraza cheie relevantă acestuia se afla la doar 2 cuvinte distanță.

Calitatea backlink-urilor

Dacă îți dorești poziții bune în Google, ai nevoie de link-uri de la website-uri de calitate, ce prezintă conținut relevant website-ului tău.

Cei care își doresc să abuzeze sistemul folosesc tot felul de programe care automatizează crearea de link-uri. Acest lucru funcționa destul de bine în trecut (cu riscul de a fi penalizat), dar în ziua de astăzi website-urile de calitate se protejează bine împotriva spam-ului. Programele automate reușesc astăzi să creeze link-uri doar pe website-uri slabe și neprotejate, unde toată lumea are link-uri.

Cu cât o pagină dă mai multe link-uri, cu atât scade valoarea fiecărui link. Mai exact, aceasta se împarte. Acest lucru este relativ, în funcție de numărul de cuvinte al paginii și numărul de link-uri pe care aceasta le are la rândul ei. Dacă o pagină are 100 de cuvinte și 100 de link-uri, nu e o idee așa bună să obții și tu un link acolo. Dacă o pagină are 10 000 de cuvinte și 100 de link-uri, atunci poate că se merită.

În general, îți dorești să obții link-uri de la website-uri populare, care au și ele la rândul lor link-uri de calitate. E important ca acele site-uri să aibe conținut bun și relevant site-ului tău. Link-urile contextuale (înconjurate de text) sunt cele mai apreciate.

Consistența link-urilor

La fel cum Google preferă conținut proaspăt și periodic pe website-uri, același lucru îl preferă și despre link-uri. Dacă vei crea un număr mare de link-uri în primele zile de existență ale website-ului tău și apoi nu vei mai crea niciunul, algoritmul își va da seama repede că ceva nu e în regulă.

De obicei link-urile apar periodic, în funcție de câte articole postează un website. Cu cât website-ul crește, cu atât crește și numărul de link-uri către acesta. E important ca profilul tău de link-uri să crească odată cu website-ul, altfel riști ca Google să considere că ceva e nenatural.

E important să fii consistent atunci când vine vorba de link-uri pentru SEO

Link-urile create și plătite sunt extrem de riscante, deoarece nu ai deloc control asupra lor. De obicei, cele plătite au o taxă lunară. Dacă nu o vei mai putea achita, îți poți lua rămas bun de la ele. Google va observa acest lucru și te poate penaliza.

Mențiuni ale brand-ului

Mențiunile brand-ului tău sunt utile în special atunci când ai o afacere locală și vrei să te poziționezi în căutări într-un oraș anume. Google ține mult cont de locația utilizatorului, așa că atunci când cineva din Iași caută ‘berărie’, algoritmul va prezenta doar afacerile cele mai apropiate, nu și afaceri din București.

Mentiunile brandului tau impreuna cu adresa si numarul de telefon sunt importante pentru SEO local

Pentru a te poziționa peste competiția locală, e o idee bună să fii listat în mai multe locuri pe internet cu numele brand-ului tău, adresa în care firma ta acționează și numărul de telefon. Cel mai important lucru e ca acest profil de informații să fie consistent și actualizat.

Dacă brand-ul tău își schimbă locația și acele mențiuni locale rămân ne-actualizate, vor crea confuzie algoritmului și nu vor mai fi utile.

RankBrain (Inteligență artificială)

În 2016, Andrey Lipattsev a declarat că RankBrain este al treilea cel mai important factor de optimizare, după link-uri și conținut. RankBrain este un algoritm avansat, considerat a fi chiar inteligență artificială.

Acest algoritm analizează și dezvoltă tipare pentru a învăța cum să poziționeze cele mai bune website-uri în top. Faptul că numărul de actualizări Google oficiale a scăzut (deși fluctuații similare încă există) poate fi un indicator al faptului că RankBrain acționează de unul singur. E pozibil ca nici dezvoltatorii să nu mai știe exact ce decizii ia algoritmul.

Aproape 15% din toate frazele căutate în fiecare zi pe internet sunt complet noi. Scopul acestui algoritm este să prezinte rezultate utile atunci când frazele nu au mai fost căutate, sau când există confuzii, ca atunci când cauți ‘apple’ pe net și Google nu știe dacă te referi la firmă sau la fruct.

Nimeni nu știe cu siguranță ce criterii stau în spatele algoritmului, dar se crede că acesta învață din lucruri precum numărul de click-uri, timpul petrecut pe site, rata de conversie și rata de respingere. Algoritmul poate compara de asemenea și profilul tău de link-uri cu profilul tuturor competitorilor pentru a observa diferențe și a acționa corespunzător.

Brian Dean (expert SEO) a observat că unul dintre articolele sale crește pe anumite cuvinte cheie relevante acestuia, dar scade pe anumite cuvinte cheie care nu sunt la fel de relevante. Brian a observat că utilizatorii care veneau de pe cuvintele cheie relevante petreceau mai mult timp pe website. În schimb, cei care veneau de pe frazele mai puțin relevante părăseau website-ul imediat. Acest lucru demonstrează faptul că algoritmul analizează comportamentul utilizatorilor pentru a poziționa paginile.

Rețelele de socializare

Google nu a specificat în mod oficial că rețelele de socializare ar fi în vreun fel legate SEO. Teoretic, Social Media nu este un factor de poziționare. Cu toate acestea, există corelații făcute în urma diferitor studii, între numărul de aprecieri și distribuiri pe Social Media și pozițiile în Google.

De multe ori, în urma unor valuri de aprecieri și distribuiri, multe website-uri raportează creșteri ale pozițiilor în Google. Aceste creșteri ar putea fi consecinte ale traficului adus pe website-uri de aceste aprecieri și distribuiri.

Paginile de social media pot și ele acționa ca website-uri, deoarece sunt publice. Și un profil de utilizator poate fi făcut public. Acestea vor putea fi apoi indexate de Google. Share-urile sunt mai utile decât like-urile, deoarece acestea creează link-uri către postarea originală.

Social media nu este un factor direct SEO, dar poate influenta usor pozitiile in motoarele de cautare

În mod normal, Google nu ar trebui să aibe acces la informații din Facebook. De exemplu, nu poți vedea un profil decât dacă ești logat pe Facebook. De asemenea, dacă o persoană nu are pagina publică (lucru valabil pentru majoritatea utilizatorilor), poți vedea doar anumite lucruri. Astfel, Google nu poate indexa și utiliza în algoritmul său decât paginile publice de Facebook și alte rețele de social media.

Cum să faci link building ca un expert ?

Construirea de link-uri vs Câștigarea de link-uri

Dacă vrei să ai un profil de link-uri consistent și natural, va trebui să obții link-urile în loc să le construiești. Acestea sunt în general link-uri de calitate, care nu vor dispărea niciodată. Atunci când construiești link-uri depui efort și pierzi timp, timp pe care l-ai putea folosi pentru a îți îmbunătăți website-ul, conținutul și promovarea acestuia. Pentru a obține link-uri vei avea nevoie de conținut de bună calitate, promovat corespunzător.

Obținerea de link-uri este destul de dificilă în zona de eCommerce. Tocmai din acest motiv recomandăm ca fiecare magazin online să aibă și o secțiune de blog.

Există însă și unele metode sigure de a construi link-uri, cum ar fi postările pe blog-uri sau forum-uri, prin care ajuți oamenii să găseasca ceea ce îi interesează, sau răspunzi unor întrebări legate de subiecte din nișa ta. Dacă acestea sunt utile și relevante, nu îți vor afecta negativ website-ul și te vor ajuta să aduci poate chiar și ceva trafic. Ideea este să nu abuzezi de aceste metode.

Ce este însă cu adevarat important dar și dificil este să creezi continut cu adevarat util pentru utilizatori, astfel încât acestia să te mentioneze natural pe alte site-uri sau în retelele sociale. Mai mult decat atât, oferă cele mai bune servicii și creează cea mai bună experiență de shopping, pentru ca toți clienții tăi să îți fie promoteri in mod natural. Acesta este cel mai bun SEO off-page.

Concluzie

Deși factorii OffPage sunt foarte importanți pentru SEO, trebuie să te asiguri înainte că ai rezolvat problemele OnPage și că poți prezenta utilizatorilor tăi un conținut de calitate. Dacă toate aceste lucruri îți produc confuzie, lasă o agenție SEO profesională să se ocupe de ele, iar tu păstrează-te pentru crearea unui conținut calitativ și relevant utilizatorilor tăi.

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.

Mai multe de pe blog

Vezi toate postarile