Cum să alegi cea mai bună platformă eCommerce | Open Source vs. SaaS

Recent, în cadrul Atelierului de SEO, am vorbit despre care sunt cele mai importante elemente SEO pentru un magazin online. Am stabilit acolo că nu platforma este neapărat cea mai importantă, ci felul în care aceasta este optimizată.

Cu toate acestea, fiecare platformă are avantajele și dezavantajele ei. Unele platforme s-ar putea sa fie mai potrivite pentru un anumit tip de magazin decât altele. În acest articol vei învăța despre aceste diferențe și vei putea decide care este cea mai bună platformă de eCommerce pentru tine.

Există mai multe categorii de platforme, insa vom vorbi despre două dintre cele mai folosite platforme eCommerce: platforme Open Source și platforme SaaS. Vom vorbi despre fiecare în parte, pentru a înțelege exact despre ce este vorba.

Platforme eCommerce Open Source

Deși termenul Open Source (Sursă Deschisă) este aplicabil în orice domeniu, acesta este foarte popular în domeniul IT și dezvoltarea de produse software. Într-un produs cu sursa deschisă, utilizatorul are posibilitatea de a acționa liber asupra producției acestuia.

Platformele open source sunt extrem de puternice, deoarece au, de obicei, comunități mari în jurul lor. Aceste comunități sunt dedicate în dezvoltarea platformelor și rezolvarea problemelor. De obicei, membrii comunităților sunt dispuși să te ajute. De asemenea, aceste programe sunt, în general, gratuite.

Un exemplu bun de platformă web Open Source (nu neapărat pentru eCommerce) este WordPress. Peste 20% dintre toate website-urile de pe internet folosesc WordPress. E important să nu facem o confuzie între WordPress.org și WordPress.com. WordPress.org este varianta Open Source. Codul sursă poate fi descărcat. WordPress.com este un serviciu. Deși gratuit în primă instanță, aceasta oferă o sumedenie de servicii lunare.

platforma magazin online open source saas

Deși poți să creezi un magazin online singur de la 0, cei mai mulți antreprenori digitali aleg să externalizeze procesul unei firme specializate. De obicei, costurile nu sunt extrem de mari, iar plata se face o singură dată.

Avantaje platforme Open Source:

  • • În mare parte, gratuite
  • • Comunități mari și dedicate în a ajuta
  • • Funcționalitate practic nelimitată prin extensii
  • • Control 100%, tu deții toate informațiile

Dezavantaje platforme Open Source:

  • • Proces lung de învățare, cunoștințele HTML/PHP de bază sunt bine-venite (dar nu necesare, deoarece crearea website-ului poate fi externalizată)
  • • Dificultăți în mentenanță și actualizare
  • • Necesită alegerea unui serviciu de găzduire
  • • Posibile costuri adiționale pentru diferite extensii premium
  • • Riscuri de securitate mai ridicate (în special din cauza extensiilor gratuite)

Haide să vedem așadar care sunt cele mai utilizate și potrivite platforme Open Source pentru magazine online. Acestea sunt prezentate în ordinea popularității, iar numărul de avantaje și dezavantaje nu reprezintă neapărat metrica pe care se bazează utilitatea platformelor. Un singur dezavantaj, de exemplu, poate să acopere 3 avantaje.

Magento

Magento este cea mai populară platformă pentru magazine online, cu cea mai amplă comunitate eCommerce de pe Internet. Pentru un magazin online amplu, Magento este platforma potrivită sau, cel puțin, platforma pe care o aleg și recomandă majoritatea experților.

Avantaje Magento:

  • • Comunitate amplă, dispusă să ajute
  • • Funcționalități utile
  • • Relativ ușor de optimizat pentru motoarele de căutare
  • • Platformă veche și populară, cu experiență

Dezavantaje Magento:

  • • Majoritatea extensiilor utile vin contra cost
  • • Interfața cu utilizatorul nu este extrem de prietenoasă

WooCommerce (WordPress)

Dacă pe website-ul tău conținutul este elementul principal, iar vânzarea de produse este limitată la câteva produse, atunci WooCommerce este platforma ideală pentru tine. WooCommerce nu este chiar o platformă, ci o extensie a platformei WordPress, ce îi permite acesteia vânzarea de produse.

Cu toate acestea, WooCommerce este o extensie atât de vastă încât are și ea, la rândul ei, extensii cu diferite funcționalități.

Avantaje WooCommerce:

  • • Nivel de personalizare în funcționalitate practic nelimitat
  • • Ideal pentru SEO
  • • În general, posibilitate de a obține totul complet gratuit (mai puțin domeniu și găzduire)
  • • Comunitate imensă, dornică să ajute cu probleme și coduri personalizate
  • • Cea mai largă și variată gamă de extensii și teme

Dezavantaje WooCommerce:

  • • Greu de obținut un aspect de magazin online clasic (majoritatea temelor au o tentă minimalistă)
  • • Gestionarea produselor la scară largă este destul de dificilă
  • • Website-ul devine greoi atunci când este încărcat excesiv
Popularitate platforme eCommerce Open Source conform Google Trends

Popularitatea platformelor eCommerce Open Source, conform Google Trends

PrestaShop

Misiunea echipei PrestaShop este să ofere oricui posibilitatea de a crea un magazin online de succes. Comunitatea, deși activă, implementează în multe cazuri codul într-o manieră neprofesională, ceea ce poate duce la probleme de securitate. Optimizarea este de asemenea destul de dificilă în PrestaShop.

Cu toate acestea, felul în care gestionează această platformă informațiile produselor și comenzile îi permite să susțină magazine online extrem de ample, fără probleme. Este o soluție dedicată magazinelor cu coș de cumpărături, în care utilizatorii cumpără mai multe produse.

Avantaje PrestaShop:

  • • Implementare comparare produse
  • • Ușor de instalat
  • • Proces de finalizare comandă foarte rapid

Dezavantaje PrestaShop:

  • • Limitat din punct de vedere al optimizării (chiar cu probleme, cum ar fi URL-uri cu numere și caractere speciale)
  • • Limitat din punct de vedere al funcționalităților din-afara domeniului eCommerce
  • • Comunitate restrânsă
  • • Multe funcționalități de bază se regăsesc în extensii plătite (chiar dacă sunt ieftine)

OpenCart

OpenCart este o platformă de eCommerce apărută mai târziu pe piață decât competitorii săi. Din acest motiv, comunitatea este mai restrânsă. Cu toate acestea, platforma este apreciată pentru codul ei lightweight (care mănâncă puține resurse) și este suficient de utilă și complexă pentru a oferi un pachet complet pentru eCommerce.

Avantaje OpenCart:

  • • Platforma e rapidă, se încarcă repede
  • • Ușor de instalat
  • • Nenumărate extensii pentru funcționalități, la prețuri foarte mici, multe dintre ele gratuite
  • • Implementare limbi străine

Dezavantaje OpenCart:

  • • Limitat din punct de vedere al optimizării
  • • Număr de teme limitat, personalizare design limitată
  • • Comunitate restrânsă

Platforme eCommerce tip Saas

SaaS este o prescurtare pentru “Software as a Service”. Tradus în română, acest lucru înseamnă “program oferit ca serviciu”. Dacă achiziționezi o platformă SaaS pentru magazinul tău online, vei achita lunar o sumă de bani. Această sumă de bani variază în funcție de funcționalitățile pe care ți le dorești, dimensiunea magazinului pe care dorești să îl creezi.

Dimensiunea poate fi măsurată în număr de produse sau spațiu de stocare. Un lucru de menționat atunci când  vine vorba de spațiu de stocare este că nu ai acces absolut la fișiere, la fel cum ai avea pe un server dedicat. Acest lucru înseamnă că nu ai control total asupra conținutului website-ului tău și că vei întâmpina probleme dacă vei dori să migrezi de pe o platformă SaaS pe una OpenSource.

cea mai buna platforma ecommerce

Cu toate acestea, platformele SaaS pot fi extrem de utile pentru începătorii care își permit financiar o colaborare de lungă durată. De obicei, crearea website-urilor este extrem de ușoară, iar spre deosebire de platformele Open Source, nu va trebui să te bazezi neapărat pe comunități pentru a rezolva problemele, deoarece platformele SaaS oferă asistență.

Avantaje platforme SaaS:

  • • Soluții oferite pe tavă, nu necesită să înveți nimic
  • • Mentenanță, asistență și securitate garantate
  • • Ușor de instalat (de fapt, nu instalezi nimic, ci doar creezi un cont și în scurt timp website-ul va fi online)
  • • Scalabil, dar cu dimensiuni mai mari vin și costuri mai mari

Dezavantaje platforme SaaS:

  • • Costurile, care deși sunt mai mici decât cele necesare dezvoltării unei platforme personalizate, se pot aduna
  • • Personalizare limitată, atât din punct de vedere al funționalităților cât și al design-ului
  • • Nu deții tu conținutul, este găzduit pe serverele serviciului

Iată câteva dintre cele mai populare platforme SaaS pentru magazine online (primele două sunt populare în România, iar celelalte, la nivel global):

ShopMania

ShopMania este o platformă eCommerce personalizată, dezvoltată de români, pentru români. Aceștia pun emfază pe design-uri optimizate pentru motoarele de căutare și funcționalități avansate pentru promovarea magazinului tău online. Poți încerca gratuit platforma, iar tarifele nu sunt deloc înspăimântătoare.

Avantaje ShopMania:

  • • Disponibil în limba română
  • • Pachete tarifare atractive
  • • Variantă gratuită disponibilă pentru testare
  • • Elemente de marketing implementate (social media, live chat etc.)

Dezavantaje ShopMania:

  • • Implementarea funcționalităților personalizate dificilă
  • • Limitări în design și costuri relativ mari pentru personalizare

Blugento

Blugento este o platformă ecommerce tot concepută pentru români, la baza căreia stă Magento, titanul eCommerce-ului. Din acest punct de vedere, Blugento este o soluție ideală: platformă open source, gestionată de o echipă de profesioniști.

Prețurile sunt ceva mai ridicate față de ShopMania. Există un tarif pentru implementarea platformei Magento și apoi un tarif pentru serviciul lunar. Tariful pentru implementare nu este ceva de speriat. Tot cam atât ar costa și o implementare Magento de la orice firmă care se ocupă cu crearea de website-uri.

Avantaje Blugento:

  • • Rulează pe Magento, deci e o platformă open source gestionată de o echipă de profesioniști
  • • Asistență prin telefon (la pachetele Start și Grow)
  • • O multitudine de sisteme de plată gata implementate
  • • Elemente de marketing implementate (social media, live chat etc.)
  • • Integrare cu foarte multe soluții de plată, feed-uri, curieri, soluții de marketing online, etc
  • • SEO on-page default este bun, în sensul că url-urile sunt rescrise, există instalat tag canonical, redirecționarile între versiunile non-www și www sunt realizate

Dezavantaje Blugento:

  • • Extensie pentru limbi străine doar la pachetul Grow
  • • Funcționalități personalizate avansate doar la pachetul Grow

Shopify

Shopify este o platformă de eCommerce ce a devenit extrem de populară în urma implementării unui modul ce permite crearea magazinului online direct pe Facebook. Acest lucru, deși în realitate un avantaj, are câteva probleme ce merită menționate: conținutul nu este deținut de tine, iar Facebook este cunoscut pentru închiderea paginilor fără motive clare.

Așadar, dacă ai de gând să vinzi ceva ca o PFA, cu lucruri făcute acasă, Shopify este o soluție bună și rapidă. Dacă îți dorești, în schimb, să creezi un brand, poate că e nu este cea mai bună idee.

Avantaje Shopify:

  • • Implementare cu Facebook
  • • Oferă asistență 24/7 (e-mail, telefonic, live chat)
  • • Destul de populară, comunitate relativ amplă
  • • Poate fi încercat gratuit

Dezavantaje Shopify:

  • • Doar pentru eCommerce, probleme cu alte tipuri de conținut, prin urmare și cu SEO
  • • Taxează și la tranzacții
  • • Dificil de extras datele și mutat pe alte platforme

BigCommerce

Deși BigCommerce nu este o platformă extrem de populară, este extrem de bine construită și seamănă din multe puncte de vedere cu Shopify. Există totuși câteva diferențe, cum ar fi faptul că BigCommerce este mai mult axată pe funcționalitate, iar Shopify mai mult pe design. De asemenea, spre deosebire de Shopify, BigCommerce se descurcă bine și cu alte tipuri de conținut, în afară de produse.

Avantaje Bigcommerce:

  • • Mai avansat ca funcționalitate decât Shopify
  • • Oferă asistență 24/7 (e-mail, telefonic, live chat)
  • • Poate fi încercat gratuit
  • • OK și pentru postarea altor tipuri de conținut

Dezavantaje Bigcommerce:

  • • Mai restrâns la număr de teme decât Shopify
  • • Taxează și la tranzacții
  • • Mai puțin populară, comunitate restrânsă

Wix

Dacă ai căutat ceva despre crearea unui website pe internet, cel mai probabil ai văzut deja reclame cu Wix în stânga și în dreapta, mai ales pe YouTube. Wix este una dintre cele mai populare platforme pentru creare de website-uri în rândul amatorilor și al începătorilor.

DAheL

Această platformă folosește ferestre editabile direct în website, bazate pe un sistem click and drag, foarte prietenos cu începătorii. Cu toate acestea, când vine vorba de optimizare mai avansată sau funcționalități personalizate, Wix nu stă prea bine. Inițial, platforma a fost concepută pentru crearea de website-uri de prezentare.

Deși echipa Wix a extins funcționalitatea, permițând și crearea de magazine online, Wix nu este cea mai potrivită platformă pentru așa ceva. Din moment ce ofertele sunt extrem de atractive și reclamele la tot pasul, ne-am gândit că ar fi o idee să îți aducem la cunoștință acest lucru.

Avantaje Wix:

  • Extrem de ușor de utilizat pentru a crea un website (și bunica ar reuși)
  • Poți avea lejer website-ul live într-o singură zi
  • Tarif lunar mic
  • Asistență tehnică

Dezavantaje Wix:

  • Extrem de limitat din punct de vedere al funcționalității
  • Limitat din punct de vedere al design-ului
  • Destul de greu de realizat o optimizare avansată
  • Nu a fost conceput inițial pentru magazine online

Concluzie:

Sperăm ca acest articol să te ajute în alegerea platformei eCommerce potrivite pentru tine. Dacă nu ești încă decis ce platformă ar fi mai potrivită pentru magazinul online pe care vrei să îl lansezi, atunci contacteaza-ne și te vom îndruma cum să alegi cea mai bună soluție de ecommerce din punct de vedere SEO.

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.

Mai multe de pe blog

Vezi toate postarile