Care este mai bun: SEO vs PPC? Ce alegi:Google Ads&Facebook Ads | Avantaje / Dezavantaje

Dacă ai un website nou, cel mai probabil vrei sa îl promovezi. Ai nevoie de clienți pentru ca afacerea ta să funcționeze.

La început de drum, e posibil să nu înțelegi prea multe despre digital marketing. Unii îți vor recomanda să te axezi pe SEO (optimizare pt. motoarele de căutare), alții pe PPC (plată per click).

Ei bine, adevărul este că ambele tabere au dreptate, iar în acest articol îți vom explica de ce. Citește în continuare!

Ce este SEO și ce este PPC

Nu vrem să petrecem prea mult timp în acest capitol. Cu toate acestea, este important să înțelegem, măcar la nivel rudimentar, cum funcționează aceste două metode de marketing și care sunt diferențele între ele.

SEO este o prescurtare pentru „Optimizare pentru motoare de căutare”. Motoarele de căutare au un algoritm pe baza cărora poziționează site-urile. Atunci când faci o căutare, motorul de căutare încearcă să îți afișeze cel mai relevant website pentru căutarea respectivă.

Pentru ca un website să apară cât mai sus, acesta trebuie să fie ‘optimizat’ pentru respectivul termen cheie pe care utilizatorul l-a căutat. Optimizarea este un proces complex, în care intră lucruri precum termeni cheie în titluri, viteza de încărcare a website-ului și link-uri de la alte website-uri.

ppc vs seo romania

Pentru a monetiza acest tip de business, motoarele de căutare precum Google acceptă și reclame plătite. Aceste reclame sunt de tip PPC (pay per click). Atunci când cineva dă click pe reclama ta, Google îți va lua o sumă de bani.

Acum nu te gândi că poți pur și simplu plăti și imediat apari primul. Nu este atât de simplu. Concurența este mare iar Google vrea să distribuie în continuare rezultate relevante, chiar și în reclame. Așadar, este necesar un algoritm și pentru reclame. În funcție de acel algoritm și cât de bine îți optimizezi reclamele, vei obține poziții mai bune și prețuri per click mai mici.

Avantaje și Dezavantaje

Este normal ca ambele metode de promovare să aibă avantaje și dezavantaje. Din păcate, concluzia acestui articol nu va fi că trebuie să alegi una sau alta. Nu vom da un răspuns definitiv. Adevărul este că cel mai bine, SEO și PPC merg împreună, iar alegerea uneia sau alteia separat depinde foarte mult de context (website, nișă, competiție, buget, timp etc.).

ppc vs seo promovare website

SEO

Avantaje:

Poate fi făcut și ‘gratuit’: SEO poate fi făcut și fără să plătești pe nimeni… asta dacă ai timp să scrii articole, să faci analize de cuvinte cheie și să cauți oportunități de link building. Nu este tocmai ușor, dar te va ajuta probabil cel mai mult să înțelegi marketing-ul digital, deoarece foarte multe tehnici se îmbină și se întâlnesc pentru a urca un website în top.

Bun pe termen lung: Cu puțină răbdare, SEO poate deveni cea mai bună sursă de trafic pentru orice website. Ba mai mult, rezultatele sunt de durată. Odată ce poziționezi o serie de pagini în top pe multiple cuvinte cheie, traficul va veni în mod constant. Cu timpul, autoritatea website-ului tău în ochii lui Google va crește și va deveni din ce în ce mai ușor să urci paginile noi sus.

Costuri mai mici: Costurile pot fi reduse, în general, la SEO. De exemplu, dacă ai deja un angajat care se ocupă de produse, acesta ar putea scrie și niște articole / conținut pentru pagini. Având în vedere că un articol poziționat sus își poate păstra poziția mult timp, profitul poate fi mult mai mare decât la PPC, unde trebuie să plătești în mod constant pentru trafic. Desigur, pentru o strategie extrem de amplă și la SEO costurile pot fi mari.

Mai multe persoane dau click pe rezultatele organice: Deși rezultatele plătite apar deasupra celor organice, adevărul este că mulți utilizatori le evită. Motivul nu îl putem ști cu acuratețe dar, un motiv exemplu ar putea fi faptul că multe persoane blochează reclamele cu programe AdBlocker. În realitate, undeva la 2-3% dintre utilizatori dau click pe reclame (cel puțin așa e în US, conform unui studiu făcut de Rand Fishkin), restul traficului mergând pe rezultatele organice (SEO). Din acest motiv, Google pune din ce în ce mai multe rezultate plătite înaintea celor organice și încearcă să le facă să fie cât mai similare.

rata click rezultate organice vs platite

Dezavantaje:

Durează mai mult până vezi rezultate: Atunci când te apuci de SEO, sunt foarte multe lucruri de făcut. Pe lângă asta, Google are nevoie de timp pentru a vedea modificările făcute și pentru a compara apoi website-ul tău cu alte website-uri. Durata de poziționare a unui website nou depinde în funcție de competiție dar, de obicei, durează undeva între 3 și 6 luni.

Poate fi dificil de înțeles pe deplin: SEO se ramifică în mai multe secțiuni, cum ar fi On Page, Off Page și Technical SEO. De cele mai multe ori, este foarte greu să găsești o singură persoană bună la toate. În agenția noastră SEO,  de exemplu, avem mai mulți experți, fiecare excelând în zona sa. În plus, algoritmii Google sunt secreți și se modifică în mod constant, ceea ce face SEO una dintre cele mai ‘volatile’ subiecte din Digital Marketing.

PPC

Avantaje:

• Rezultate rapide: Cu PPC e simplu. Ai creat o campanie solidă, apeși butonul Pornește Campania, iar după ce este aprobată de Google, traficul va începe să vină.

• Scalare rapidă: Cu SEO, dacă vrei mai mult trafic trebuie ori să creezi pagini care țintesc cuvinte noi și apoi să le urci în top, ori să îmbunătățești pozițiile paginilor actuale, ceea ce nu e neapărat ușor de făcut. În PPC dacă vrei mai mult trafic, poți decide să mărești bugetul cu apăsarea unui buton, sau să țintești mai multe cuvinte cheie, pe care le alegi destul de ușor dintr-o listă. Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că pentru a putea scala eficient o campanie vom avea nevoie și de mai multe landing page-uri (pagini de vânzare) relevante , iar acestea pot aduce de asemenea costuri extra.

• Ceva mai ușor de învățat: Dacă înțelegi numerele bine, e destul de ușor să setezi o campanie. Plus, algoritmul SEO este secret (Google nu vrea să fie aflat) dar cel Adwords nu. Ba chiar mai mult, Google oferă și consultanți prin telefon care te vor ajuta să setezi campanii și îți vor răspunde la întrebări. Ai grijă totuși cu ei, deoarece interesul lor este să cheltui cât mai mulți bani.

Dezavantaje:

• Buget mai mare și costuri constante: Dacă externalizezi SEO pentru un website mare, costurile pot fi și acolo mari. Cele mai mari sunt la scrierea unui conținut de calitate. Cu toate acestea, să spunem că un articol te costă 200-300 RON să îl dai la scris. Dacă îl aduci pe #1, el îți va aduce trafic zi de zi timp de luni de zile, poate chiar ani sau poate chiar pentru totdeauna dacă îl mai optimizezi și îmbunătățești din când în când. În funcție de termeni și competiție, în PPC poți sparge și sute de lei pe zi, iar dacă oprești campania, traficul dispare ca prin minune.

• Profit mai mic: Chiar dacă PPC aduce rezultate instante, aici va trebui să calculezi costuri de conversie pentru ca afacerea să fie profitabilă. Dacă tu vinzi un produs cu 100 RON și te costă 90 RON in PPC ca să faci o vânzare, ai profit 10 RON. În SEO, dacă dezvolți o strategie bună pe termen lung poți ajunge, la un moment dat, să spui că ai costuri de conversie 0.

• Limitări în funcție de nișă: În PPC sunt mai multe reguli. De exemplu, anumite afaceri precum medicamentele nu prea se pot promova cu PPC. Așadar, dacă ai o nișă mai dificilă pe care Google Ads nu o acceptă, va trebui să mergi pe SEO.

Sfaturi

Ambele metode le poți învăța și singur.

 

Cu toate acestea, cel mai bine este să angajezi profesioniști și să înveți pe parcurs împreună cu ei.

 

De ce?

Ei bine, la SEO dacă faci greșeli mari și încalci constant termenii Google, poți sfârși cu un website penalizat. Ulterior vei avea costuri mult mai mari pentru a repara greșelile făcute.

La PPC, nu uita că te joci cu bugete, iar Google are scopul să îți ia banii. Dacă nu creezi o campanie eficientă, te poți trezi că spargi peste noapte câteva zeci de milioane de lei pe cuvinte cheie irelevante care nu îți aduc niciun client!

 

Având în vedere că SEO ia ceva timp până începe să ofere rezultate, te sfătuim să începi cu el cât mai devreme. Între timp, poți rula și o campanie Google Ads până când începi să vezi rezultate din SEO.

 

Reclamele Facebook vs Google Ads

Și Facebook are PPC. Afișează o reclamă în News Feed, iar atunci când cineva dă click pe ea Facebook vei plăti o sumă de bani la Facebook. Dar care este diferența dintre reclamele pe Facebook și cele de pe Google?

Reclame Facebook vs PPC Adwords

Ei bine, pe Facebook ne bazăm pe Audiențe iar pe Google ne bazăm pe Search Marketing. De exemplu, atunci când faci o reclamă pe Facebook alegi persoane între vârstele A și B, din localitatea C, care apreciază subiectele XYZ. În Google faci o reclamă care se afișează pentru un cuvânt cheie pe care utilizatorul îl caută. Asta face o reclamă mult mai relevantă pentru utilizatorul respectiv, deoarece știi deja că e interesat de produs (doar îl caută în mod activ, acum, pe Google, nu?).

Audiențele sunt în general dificil de setat, în special în România. Facebook este bun pentru a ținti o audiență existentă, de exemplu persoanele care au dat like la pagina ta. Atunci când faci o postare gratuită, ea ajunge doar la 1-3% dintre persoanele care ți-au dat like la pagină. În funcție de interacțiuni cu postarea, acel număr va crește. Poți, desigur, plăti pentru a afișa la mai multe persoane. Cel puțin cei care ți-au dat like știi că sunt oarecum interesați (dar nu ai garanția că vor să cumpere… Românii, cel puțin, dau like la o grămadă de tâmpenii).

Nu cumpăra niciodată like-uri false! Cu cât ai pe pagină mai multe persoane care nu sunt interesate de brandul tău, cu atât mai puține interacțiuni vei avea, ceea ce înseamnă că, în cele din urmă, mai puține persoane relevante îți vor vedea postarea! E mai bine să ai o audiență mică dar captivată li activă, decât o audiență mare dar dezinteresată.

Un alt tip de audiență existentă și relevantă sunt persoanele care vin din Google Ads sau SEO. Poți folosi un Pixel Facebook pentru a retargeta persoanele care au intrat deja pe website-ul tău de pe Google.

Concluzie:

Cel mai bine este să folosești o combinație de SEO și PPC. Dacă ești la început de drum și ai nevoie de rezultate rapide, PPC este evident cea mai bună opțiune. Cu toate acestea, dacă vrei ca pe termen lung să ai costuri reduse și trafic de calitate cu profit cât mai mare, îți recomandăm să iei legătura cu o echipă de experți SEO. Ține minte, cu SEO, durează ceva timp până se văd rezultatele. Cu cât începi mai devreme, cu atât e mai bine!

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.