Una dintre cele mai mari probleme pe care le au magazinele online atunci când vine vorba de SEO este numărul mare de produse și numărul mic de cuvinte în descrierile acestora. Pe lângă descrieri scurte, acestea sunt, de cele mai multe ori, copiate de pe alte site-uri.
Dacă putem spune că știm câteva lucruri despre SEO, atunci acele lucruri ar fi că lui Google îi place conținutul original.
Gândește-te puțin: De ce ar poziționa Google în top site-uri care spun același lucru?
De ce ar poziționa Google pe altcineva mai sus decât un magazin mare, cu autoritate (cum e eMag, de exemplu) în condițiile în care tot conținutul a fost copiat de acolo? Desigur, și pe eMag se copiază. E posibil de exemplu să fie preluată o descriere direct de la producător, sau tradusă din Engleză în Română.
Ei bine… Google nu are motiv să poziționeze conținut copiat, din nou și din nou. Așa că, dacă nu ești eMag și domeniul tău nu are o autoritate uriașă, cel mai bine este ca descrierea produsului să fie originală!
Desigur, este greu. Mai ales atunci când ai multe produse. Implică diverse costuri, de la redactare la editare, fotografii etc.
Merită oare?
Da! Merită chiar dacă este nevoie să te limitezi la mai puține produse. Nu poți câștiga direct războiul cu un magazin mare prin a îl copia. Trebuie să câștigi mai multe bătălii mai mici. Iar asta poate însemna că va trebui să te axezi să vinzi prin SEO un număr select de produse care au șanse să se poziționeze mai sus decât magazinele mari precum Altex sau eMag.
Desigur, magazinele mari investesc mult atât în SEO cât și în UX, deci paginile lor sunt concepute să se poziționeze cât mai sus și să vândă cât mai bine. Folosește asta în avantajul tău (structura paginii, să fie ușor de scanat, etc.) dar fă-o cu amprenta ta (conținut original, poze originale, alte modificări, etc).
1. Titlul și meta descrierea
Și acum, la fel ca întotdeauna, vom menționa de importanța titlului și a descrierii meta a produsului. Este primul pas!
Titlul are cea mai mare greutate din punct de vedere al cuvintelor cheie. Este primul contact al utilizatorului cu site-ul tău.
Motoarele de căutare acordă mare atenție cuvintelor cheie din titluri. Dacă nu ai cuvintele cheie potrivite în titlu, nu vei reuși niciodată să te poziționezi pe ele!
Titlurile pot fi adăugate automat, în masă. Poți pune “Nume Produs” + “Culoare” + “Preț”. Cu toate acestea, este bine dacă poți optimiza produsele cu cel mai mare potențial în mod individual.
Dacă ai o competiție foarte dificilă, e bine să încerci să îți optimizezi titlul pentru un cuvânt cheie mai puțin competitiv.
Apoi avem și meta descrierea. Nu confunda descrierea meta cu descrierea produsului în sine. Descrierea meta este textul care apare sub titlu, în Google.
Această descriere scurtă poate conține și ceva detalii despre produs dar, scopul ei este să atragă utilizatorul și să îl convingă să dea click. După cum vezi, eMag alege să își prezinte ofertele precum promoția zilei și beneficiile de livrare.
Așadar, nu e o idee bună să spui ce tip de procesor are telefonul sau ce display, ci acele beneficii care l-ar convinge pe utilizator să aleagă rezultatul tău.
2. Copywriting și Audiența Țintă
Descrierea produsului reprezintă conținutul paginii de produs. Desigur, în conținut întră mai multe elemente, de la imagini și specificații tehnice până la recenziile utilizatorilor.
Un lucru pe care nu îl realizează mulți deținători de magazine online este că descrierea produsului e un pitch de vânzare. E un landing page la fel ca oricare altul, iar textul de pe el VINDE.
Și, dacă știm ceva despre Copywriting, este faptul că textul scurt NU vinde. De asemenea, e o idee bună să scrii totul într-un ton conversațional și ușor de citit. Nu ca la compunerile din clasa a 8-a, ci ca și cum ai vorbi cu un prieten care te ascultă și are încredere în tine. Imaginează-ți că cineva tocmai a intrat în magazinul tău, fizic, iar tu ești vânzătorul.
Desigur, uneori mai găsim și tâmpenii scrise pe internet. De exemplu, cineva recomandă să folosim beneficiile unui produs în descriere, în locul specificațiilor tehnice. Desigur, e bine să prezinți utilizatorilor beneficiile unui produs, cu focus pe sentiment (cuvinte și fraze care stârnesc emoție, dorință), dar acestea nu trebuie să vină în detrimentul specificațiilor tehnice.
Totul depinde de publicul țintă și de produs. Îți garantăm că dacă cineva dă 4000 RON pe un Laptop sau pe un telefon, vrea să știe și ce specificații tehnice are (pentru a îl compara cu alte produse din acea categorie de preț).
De multe ori, descrierile produselor sunt traduse din Engleză în Română, dar nu sunt adaptate la audiența din România. Dacă cineva din Germania își cumpără un spălător cu jet sub presiune pentru că spălatul mașinii reprezintă un hobby, în România cineva ar putea lua același produs pentru a economisi bani.
Și, dacă tot am menționat ceva despre recenzii mai sus… acestea sunt conținut gratuit și de calitate așa că profită de ele! Desigur, dacă recenziile sunt negative, nu e un lucru bun, mai ales dacă produsul este chiar al tău.
PC Garage, de exemplu, utilizează un formular care este trimis către utilizator după o perioadă de timp. Au creat o comunitate care decide ce produse sunt bune și ce produse nu.
După cum vedeți, există o bară jos care trebuie ridicată pentru ca părerea să fie acceptată. Desigur, PC Garage recomandă și recenziile negative. De ce? Pentru că îi ajută să își îmbunătățească serviciile. Desigur, dacă ar fi produsele lor proprii, ar fi mai dificil să recomande asta.
Funcționează? Ei bine… iată o recenzie de-a subsemnatului, lăsată acum ceva timp, pentru un kit de tastatură + mouse. Destul de detaliată, nu? Conținut complet gratuit pentru PC Garage, cu cuvinte cheie și tot ce trebuie. Content care ajută și la SEO și la fidelizarea clienților tăi viitori.
3. Relevanța conținutului și unelte utile
Dacă vrei cu adevărat să îți faci conținutul mai relevant în ochii lui Google, poți desigur introduce cuvinte cheie relevante în descriere. Cu cât mai multe, cu atât mai bine.
Cuvintele relevante, din punctul de vedere al motoarelor de căutare, sunt cele folosite de toate celelalte articole care concurează pentru acel cuvânt cheie. Cu cât este folosit mai des, cu atât este mai important.
Cum poți afla aceste cuvinte? Ei bine, ai putea să te uiți pe pagini efectiv pentru a putea găsi acele cuvinte cheie des folosite, sau ai putea folosi tool-ul pentru cuvinte cheie de la CognitiveSEO.
Dacă tu consideri că ceva ar fi relevant și util pentru utilizatorii tăi cu referire la produsul respectiv, nu ezita să adaugi asta în descrierea produsului, chiar dacă nu găsești asta nicăieri la competitori sau în tool-uri. În cele din urmă, utilizatorii vor decide relevanța conținutului tău.
4. Imagini și video
După cum am mai spus, conținutul nu este doar text! Acesta este format și din Imagini de produs, video-uri și tot ce se mai regăsește pe pagina de produs.
Imaginile de produs sunt o metodă ideală de a introduce în pagină acele cuvinte cheie greu de introdus într-o frază. Poți folosi ALT TAG și titlul imaginii pentru a introduce cuvinte cheie pe care motoarele de căutare le vor vedea și lua în considerare.
Nu uita, de asemenea, că imaginile ocupă mult spațiu și pot face site-ul tău să se încarce foarte greu! Optimizează-le înainte să le urci pe server.
Și video-urile sunt bine-venite! Din ce în ce mai multe persoane preferă să se uite la conținut video. Multe persoane caută și informații despre produsul pe care vor să îl achiziționeze, în format video. Dacă tu oferi acel tip de conținut, îți cresc șansele să faci vânzări. PC Garage, pe care l-am menționat și mai sus, au o strategie de conținut destul de bună atunci când vine vorba de video. Oferă conținut calitativ și original!
Așadar, gândește-te bine înainte să pui un produs cu doar 2 rânduri de descriere de produs… și alea copiate de pe vreun alt site! Utilizând o descriere pentru produs ceva mai amplă, scrisă într-un ton conversațional pentru publicul țintă și ajutorul recenziilor și testimonialelor poți avea o pagină de produs cu conținut original, relevant și care face mai multe vânzări.
5. Conținutul duplicat
Dacă ai un magazin online, cu o gramadă de produse dintre care unele similare din punct de vedere al caracteristicilor, ar putea părea o nebunie să scrii pentru fiecare produs o descriere unică, nu-i așa? Chiar nu-i așa. Lui Google nu prea-i pasă de timpul disponibil pentru adaugarea unor descrieri unice, de resursele de timp ale copywriterilor sau alte detalii asemănătoare neinteresante. Să o spunem și într-un alt mod, unii chiar consideră aceasta treabă ca fiind boring și neproductivă. Google are un algoritm foarte bine pus la punct, prin care conținutul duplicat este ignorat a fi afișat în lista de rezultate. În altă ordine de idei, dacă ai un produs driver, pentru care mai creezi înca vreo câteva pagini de produs în care schimbi doar imaginile, s-ar putea ca din cauza canibalizării create între toate aceste pagini să pierzi din pozitii în Google tocmai cu pagina produsului tău driver.
Dacă ai nevoie de o echipă de specialiști SEO care să se ocupe de optimizarea descrierilor magazinului tău online, nu ezita să contactezi echipa TargetWeb.