Tu stii care este cea mai buna structura URL pentru un magazin online ? URL Static vs URL Dinamic

Atunci când creezi un magazin online, multă lume spune că trebuie să acorzi mare atenție structurii acestuia. Dar la ce se referă prin structură? Ei bine, cei mai mulți se referă la felul în care sunt ierarhizate paginile și cum pot fi acestea accesate. Această structură este strâns legată de URL-uri, iar pentru SEO, este extrem de importantă.

Structura URL este în special importantă la magazinele online, deoarece acestea sunt extrem de complexe, iar URL-urile devin, la rândul lor, greu de gestionat. Erorile în această zonă pot compromite indexarea corectă a întregului website, așa că este o idee foarte bună să le acorzi multă atenție, încă de la început.

Ce sunt URL-urile ?

În cazul în care nu ești foarte familiar cu termenul, hai să îl definim. Trecând peste elementele tehnice, URL-urile sunt acele linii de text pe care le introduci în browser (Google Chrome, Internet Explorer etc.) pentru a accesa o pagină web. În cazul paginii curente, URL-ul este https://www.targetweb.ro/structura-url-pentru-website-ecommerce-url-static-vs-url-dinamic.

Este o prescurtare pentru Uniform Resource Locator și reprezintă o adresă digitală. Utilizând această adresă, browserul va ști pe ce drum să o ia ca să ajungă la serverul potrivit și să acceseze fișierele necesare afișării paginii web respective.

ce este un url

După cum spune și numele, este indicat ca URL-ul să rămână mereu la fel, adică uniform. Tocmai din acest motiv, e indicat să creăm o structură bună încă de la început.

Schimbarea URL-urilor aduce un cârd de probleme în urma sa:

  • Google va crede că o pagină dispare și că apare alta identică, iar aceasta va fi indexată pe alte poziții
  • Sunt necesare redirecționări 301 pentru a evita acest lucru, dar acestea pot fi greu de realizat iar multă lume întâmpină probleme oricum
  • Link-urile către URL-urile respective se vor pierde (prin 301 se va pierde oricum o parte din beneficii)

Este preferat să evităm schimbările URL-urilor și să le utilizăm doar în cazuri extrem de necesare, la recomandarea unui expert. Aceste schimbări trebuie bine plănuite și monitorizate.

Care este diferența dintre un URL dinamic și unul Static?

URL-urile pot fi clasificate în URL-uri statice și URL-uri dinamice. În general, lumea spune că un URL static nu se modifică, iar unul  dinamic se modifică. O definiție mai bună ar fi că un URL static este unul prestabilit, în timp ce un URL dinamic se generează, mai mult sau mai puțin, pe loc.

URL-ul acestei pagini (https://www.targetweb.ro/structura-url-pentru-website-ecommerce-url-static-vs-url-dinamic) este un URL static.

Un URL dinamic conține o serie de caractere mai ciudate, numite parametri. Acest tip de URL se generează în urma unei cerințe la adresa bazei de date în care sunt stocate informațiile. Google este un foarte bun exemplu! Atunci când faci o căutare, serverul caută informațiile necesare în baza de date și generează o pagină cu un URL pe loc. Poți observa URL-ul în zona de sus a imaginii următoare:

cautare google url dinamic

URL-urile statice sunt mult mai ușor de reținut și înțeles de către utilizatori, așadar, aceștia au mai multă încredere în ele.

Dacă ar fi să compari două URL-uri, care ți s-ar părea mai suspicios?

  1. https://www.targetweb.ro/structura-url-pentru-website-ecommerce-url-static-vs-url-dinamic/
  2. https://www.google.ro/search?q=o+simpla+cautare&oq=o+simpla+cautare&aqs=chrome..69i57j69i64l3.1406j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Dacă nu ar fi un brand cunoscut la începutul URL-ului nr. 2, probabil că nu ai vrea să dai click pe el. Cine știe, o fi vreun virus!

Un URL static poate deveni oricând unul dinamic prin utilizarea / adăugarea parametrilor:

www.exemplu.ro/categorie/subcategorie/?min_price=6&max_price=18

Acest parametru, de exemplu, specifică afișarea produselor dintr-un magazin după un preț minim (min_price) și un preț maxim (max_price). Pot exista mai mulți parametri, în funcție de câte atribute / posibilități de filtrare au produsele din magazinul respectiv.

Google are obiceiul de a înlătura parametrii atunci când indexează un website. Astfel, pagina din exemplul de mai sus va apărea în Google doar ca www.exemplu.ro/categorie/subcategorie/,

O soluție bună este tag-ul rel=”canonical” care specifică motorului de căutare ce pagină să fie afișată atunci când există duplicate. Orice pagină cu parametri va specifica motorului de căutare să afișeze în rezultate URL-ul fără parametri. Acest lucru simplifică munca lui Google în a detecta și sorta conținutul duplicat.

Care variantă e mai bună pentru magazine online? URL Static sau URL Dinamic?

Ei bine, răspunsul corect este … depinde. De cele mai multe ori, un website eCommerce conține atât URL-uri statice cât și URL-uri dinamice. Depinde de mai mulți factor, de la tipul de magazin și numărul de produse, la platforma pe care este creat website-ul.

Problema cu URL-urile dinamice este că pot fie să creeze conținut duplicat pe URL-uri diferite, fie să aibă conținut diferit pe același URL atunci când Google înlătură parametrii.

Deși Google se laudă că poate extrage și indexa URL-uri dinamice foarte bine, nu este un secret că le preferă pe cele statice. Acest lucru se poate observa clar în rezultate: primele poziții sunt ocupate de URL-uri statice și scurte. Cu toate acestea, Google a recomandat administratorilor să păstreze URL-rile dinamice, deoarece rescrierea lor în URL-uri statice poate aduce multe probleme.

Chiar dacă dificultățile sunt reale, acest lucru nu înseamnă că rescrierea nu ar mai trebui făcută, ci doar că aceasta trebuie făcută corect. Atât noi, cât și Rand Fishkin de la SparkToro (ex CEO MOZ ) suntem de acord că URL-urile dinamice urâte ar trebui rescrise în URL-uri statice.

Până și WordPress are URL-uri dinamice la baza, care sunt ulterior rescrise. Poți accesa pagina ‘Despre’ a website-ului Target Web și prin acest URL care specifică ID-ul paginii: https://www.targetweb.ro/?p=430. Acesta este redirecționat automat către URL-ul static.

Un exemplu foarte rău de URL dinamic ar fi acesta: https://www.giasistem.ro/index.php?route=journal2/quickview&pid=2590. Google nu va înțelege nimic din el. Utilizatorul, nici atât. Aceste tipuri de URL-uri dinamice trebuie neapărat rescrise.

Cum ziceam, decizia depinde foarte mult de circumstanțe:

Un magazin foarte mic, cu puține produse, la care nu vor fi adăugate altele noi, poate rula doar cu URL-uri statice. Pentru un magazin extrem de mare, în schimb, gestionarea problemelor tehnice prin URL-uri dinamice este mai ușoară. Aceste URL-uri dinamice creează pagini și conținut duplicat.

Problema nu se rezolvă neapărat prin rescrierea URL-urilor dinamice cu multi parametri în URL-uri statice, mai alex dacă implementarea este greșită! O greșeală de acest tip o fac cei de la Altex. Felul în care aceștia rescriu toate URL-urile dinamice în URL-uri statice îi dau bătăi de cap lui Google. Totul se întâmplă din pricina felului în care filtrele sunt aplicate. Filtrele generează efectiv link-uri în HTML, pe care Google le poate vedea și indexa. Parametrii sunt apoi introduși în URL și rescriși într-un URL static în ordinea în care sunt aplicați.

Astfel, dacă aplici mai întâi preț și apoi brand vei obține:

https://altex.ro/telefoane-tablete/smartphones/filtru/price/500-1000/brand-3334/huawei/

Dacă aplici mai întai brand și apoi preț vei obține:

https://altex.ro/telefoane-tablete/smartphones/filtru/brand-3334/huawei/price/500-1000/

Ambele URL-uri sunt indexabile, iar ambele pagini sunt identice, doar că acum Google nu mai poate înlătura parametrii, deoarece aceștia nu există: fiecare pagină cu filtru este acum o pagină în sine, unică și separată de celelalte. Soluția cu rel=”canonical” rezolvă problem, deoarece putem decide ce variantă preferăm, dar mult mai greu de implementat în acest caz. Dacă ar fi avut parametri, Google i-ar fi citit mult mai ușor decât în acest caz.

Pe eMag URL-urile sunt rescrise într-un mod mai eficient, parametrii păstrând aceeași ordine în URL, indiferent de ordinea în care sunt introduși. Cu toate acestea, probabil că și acolo există extrem de mult conținut duplicat neadresat.

Din moment ce Google se descurcă bine în a extrage parametri dinamici, dacă toate URL-urile vor fi statice, paginile importante de categorii vor avea de pierdut din punct de vedere al backlink-urilor: beneficiul îl va primi exact acea pagină statică. Aceasta va concura mai mult sau mai putin cu pagina părinte, pagină pe care mulți și-o doresc afișată cât mai sus. Daca URL-ul ar fi fost unul dinamic, Google ar fi înțeles că link-ul merge către pagina părinte.

Eticheta rel=”canonical” nu ne ajută mult în acest scop, deoarece aceasta specifică motorului de căutare ce rezultat să arate, nu să combine paginile ca fiind una singură. De exemplu, dacă pagina A e poziționată pe cuvantul cheie 1 iar pagina B e poziționată pe cuvantul cheie 2, pot specifica motorului de căutare să arate pagina A în loc de pagina B atunci când cineva va căuta cuvantul cheie 2. Dacă pagina B obține link-uri (prin accesarea din website a acesteia), pagina A nu va crește în poziții pe cuvântul cheie 1 doar pentru că folosim rel=”canonical”.

Avantajul URL-urilor statice este că acestea pot genera pagini cu titluri noi și unice, poziționându-se astfel pe diferite cuvinte cheie, cum ar fi, pentru exemplul de mai sus, ‘telefoane smart huawei preț până în 1000 RON”.  Chiar dacă și URL-urile dinamice cu parametri pot avea titluri diferite, acestea nu vor fi întotdeauna afișate în Google cu acel titlu, ceea ce poate scădea numărul click-urilor pe rezultat.

Google îți permite să îi specifici ce parametri să ignore utilizând acest instrument. E bine să nu umbli acolo dacă nu știi ce faci, deoarece riști să scoți pagini din index.

Deducem din cele de mai sus că ambele variante sunt OK dacă sunt implementate ca la carte și că problemă constă, de fapt, în numărul mari de pagini duplicate și lipsa etichetei rel=”canonical” atunci când este necesară. Dacă ai URL-uri dinamice cu parametri esențiali, care nu crează un aspect urât al URL-ului, le poți păstra liniștit.

Cum ar trebui să arate structura URL a unui website eCommerce?

Ideal este ca structura unui website eCommerce să fie ierarhică din punct de vedere al categoriilor. Reține că e important să reduci numărul de click-uri pe care utilizatorul trebuie să îl dea până ajunge la pagina de plată. Cu cât parcursul utilizatorului este mai scurt, cu atât rata de conversie este mai mare. Acest lucru înseamnă că e recomandat să ai un număr restrâns de subcategorii, maxim 2-3.

structura url ierarhica si breadcrumbs

De folos îți pot fi aici acele BreadCrumbs sau Firimituri, care specifică ierarhia unei pagini și acționează și ca un mini meniu. Astfel, poți păstra o structură ierarhică a categoriilor în URL și Navigație, chiar dacă o subcategorie de nivel 3 este doar la un click distanță de pagina principală.

Ex. Breadcrumbs

Dacă le implementezi corect, utilizând date structurate, Google îți va afișa în paginile de rezultate URL-ul în felul următor:

breadcrumbs firmituri

E indicat ca url-ul produsului să nu contina nici un director părinte, deoarece un produs se poate găsi în mai multe categorii, creând astfel URL-uri duplicate si o canibalizare la nivel de URL:

www.exemplu.ro/categorie1/produs1/

www.exemplu.ro/categorie2/produs1/

Corect ar fi să avem:

www.exemplu.ro/produs1/

Structura ierarhică din URL ar trebui să se regăsească destul de bine și în navigația / meniul website-ului. Acest lucru este util atât pentru utilizatori cât și pentru motoarele de căutare.

Concluzie

Structura URL eCommerce

Cea mai bună variantă de structură URL pentru un magazin online este un mix între URL-uri statice și URL-uri dinamice. Structura categoriilor și subcategoriilor ar trebui să fie ierarhică, iar URL-urile ar trebui să fie cât mai prietenoase cu utilizatorii. Filtrele pot fi aplicate fără probleme în mod dinamic, utilizând parametri. Este indicată evitarea utilizării excesive a parametrilor. Aceștia ar trebui limitați la cei esențiali.

Dacă ai în plan să creezi un magazin online, e bine să te ocupi de structură de la bun început. Dacă structura URL a website-ului tău deja existent nu arată prea bine iar situația te depășește, contactează-ne și te putem ajuta să rezolvi problema.

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.

Mai multe de pe blog

Vezi toate postarile