Cum faci un plan de marketing eficient care sa te ajute la SEO

Un plan eficient de marketing trebuie să țină cont de obiectivele de business, de așteptările clientului și de bugetul disponibil pentru a te ajuta la performanța SEO.

Plan de marketing eficient

Eforturile de marketing ar trebui să fie susținute de SEO, pentru a avea un website cu autoritate, pe termen lung. Atunci când faci o strategie SEO trebuie să ai un plan foarte bine pus la punct și să ții cont de multe obiective de business și SEO. Metodele recomandate sunt puncte de început care te vor ajuta să dezvolți un plan nișat pentru afacerea.

Este foarte important să se lucreze constant pe mai multe planuri, fără a lua structurat fiecare metoda în parte, ci ca un ansamblu pentru a genera rezultate.

    1. Stabilește obiectivele și rezultatele dorite (OKRs)
    2. Definește buyer persona
    3. Mapează un customer journey
    4. Realizează o analiză de cuvinte cheie
    5. Analizează competiția pentru a determina competitorii din SERP
    6. Realizează un audit de conținut pentru a identifica oportunități de topicuri și informații
    7. Efectuează un audit SEO tehnic pentru a îmbunătăți vizibilitatea și performanța de crawlare
    8. Realizează un audit UX pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului
    9. Stabilește concluziile și acțiunile concrete

1. Stabilește obiectivele și rezultatele dorite (OKRs)

Pentru a dezvolta un set de obiective SMART, este necesar să răspundem la anumite întrebări. Ce îți dorești să obții prin acest plan de marketing/ Care este scopul lui?

Dorești să crești traficul?

    1. Cu cât % vrei să crească traficul tău?
    2. Ce alți metrici vrei să urmărești, în legătură cu traficul?
    3. Care este evoluția vizibilității organice a site-ului în motoarele de căutare?

Dorești să crești vânzările online din site? / Dorești să închei mai multe contracte?

    1. Pentru care tipuri de produse / tipuri de servicii/ tipuri de clienți sau industrie?
    2. Cât dorești să vinzi/ câte contracte vrei să obții într-un trimestru?
    3. Cum măsori?
    4. Cât este costul de achiziție pentru un client?

Dorești să generezi mai multe lead-uri/ potențiali clienți?

    1. Cum îți măsori micro-conversiile?
    2. Câte dorești să obții?
    3. În cât timp?

Este important să-ți analizezi foarte bine site-ul pentru a seta obiectivele de SEO. Trebuie să-ți definești obiective SMART, pentru a putea fi scalabile în timp și relevante pentru a defini performanța website-ului și implicit afacerii tale.

Încearcă să depășești limitele dincolo de metricii vanity (traficul, numărul total de vizitatori, numărul total de comenzi, descărcări etc). Sunt acei metrici ușor de monitorizat, de suprafață care nu exprimă foarte multe insight-uri și nu te vor face să înțelegi dedesubturile și să vezi în profunzime.

2. Definește buyer persona

Obiectivele setate trebuie să corespundă cu buyer persona, cu publicul tău țintă, pentru ca în final să poată fi îndeplinite.

Analizează-ți datele, vezi ce tipuri de conținut sunt apreciate mai mult, ce cuvinte cheie rankează mai bine, vezi momentele în timp și spațiu când aceștia intră pe site-ul tău mai des. Poți compara datele tale cu benchmark-urile din industrie pentru a face analize de ansamblu.

Un buyer persona este o descriere detaliată a unei persoane reprezentative din publicul tău țintă. Nu este un client real, ci doar un personaj fictiv care întruchipează, prin caracteristicile sale, un client potențial.

În termeni de SEO, poți aduna informații despre ce fel de persoană este, pentru ca mai apoi să găsești subiecte de interes, și pentru a crea o legătură între conținutul oferit și afacerea ta.

 

3. Mapează un customer journey

Drumul parcurs de la momentul când un cititor ajunge la tine pe site; devine potențial client și apoi cumpărător, aspirând către poziția de client fidel (într-o situație ideală) – acesta este customer journey.

Pentru a crea un customer journey în planul de marketing trebuie să înțelegi și să definești care sunt nevoile clienților pe fiecare stage. Acest lucru te va ajuta să vezi ce conținut se potrivește pentru fiecare audiență în funcție de stage-ul pe care se află.

Vei putea să faci keyword research foarte bine targetat și relevant pentru publicul tău. Vei răspunde întrebărilor și nevoilor celor mai arzătoare fără a le pierde interesul și astfel vei reuși să îi convertești.

În funcție de fiecare stage vor avea conținut diferit:

Top of the funnel (TOFU) cuprinde conținut informativ/educativ. În acest stagiu, audiența va căuta informații, explicații, va face research pentru a găsi răspunsul pentru problema lor. Este posibil să nu știe exact ce își dorește. În acest pas, trebuie să le să le atragi atenția.

 

Middle of funnel (MOFU) cuprinde conținut tranzacțional. Prospectul a interacționat cu mai multe branduri și în acest moment caută conținut mai detaliat și specific despre produs. Nu încerca să îi oferi conținut comercial și să vinzi în această etapă pentru că este posibil să-l pierzi. În acest moment aduni potențiali clienți și crești awareness-ul.

 

Bottom of the funnel (BOFU) cuprinde conținut comercial. În această etapă clientul cumpără și trebuie să oferi conținut de fidelizare, de suport după cumpărare, de ghiduri, de template-uri, modele de comparație etc.

Mai jos este o reprezentație grafică cu o serie de exemple de conținut pentru fiecare stage din funnel.

content-marketing-funnel-template

 

4. Realizează o analiză de cuvinte cheie

Dacă tot am vorbit de funnel pentru conținutul tău, este important ca analiza să fie pe topicuri, grupuri de cuvinte cheie targetate pentru fiecare categorie. Acești doi pași merg împreună și nu pot exista unul fără altul atunci când vorbim de un plan de marketing care să aducă rezultate.

Când înțelegi audiența și știi în ce stage se află, poți să cauți cuvinte care sunt informative cu explicații, cuvinte comerciale și de brand sau produse/servicii pe care și le dorește consumatorul pe a suplini nevoia sa.

Atunci când afli intenția utilizatorului, îți va fi mai ușor să găsești cuvinte cheie relevante pentru targetul tău.

 

5. Analizează competiția pentru a determina competitorii din SERP

Analiza competiției te ajută să descoperi oportunități. Urmărește punctele lor slabe și puncte tari pentru a veni cu soluții.

Pentru a domina rezultatele din căutări trebuie să profiți de punctele tari ale site-ului tău și de slăbiciunile competitorilor. Vezi cu fel de informații rankează pe motoarele de căutare și vin-o cu propuneți de îmbunătățire pentru conținutul tău.

Analiza competitorilor te va ajuta să aduni o serie de insights:

●  Să descoperi competitorii pe anumite de categorii de cuvinte cheie.

●  Să găsești “goluri informaționale” – acele informații care nu le mai găsești în altă parte și pot să aducă un plus de valoare conținutului tău; poate fi un exemplu personal, o nouă idee găsită, un experiment, un rezultat dintr-un studiu și multe altele.

●   Poți să generezi tot felul de informații și să le aduni pentru a crea cea mai bună bucată de conținut (articol, pagină de produs sau prezentare).

 

6. Realizează un audit de conținut pentru a identifica oportunități de topicuri și informații

Un audit de conținut poate genera o multitudine de informații și idei pe care probabil nu le știai.

O analiză holistică a website-ului tău te va ajuta să vezi tot conținutul existent de pe site, cât de bine este optimizat și unde este loc de îmbunătățiri.

Auditul de conținut trebuie sa conțină toate paginile din site (URL-uri), categoria din care face parte, numărul de cuvinte cheie, meta title, imagini din conținut ca elemente de analiză cantitativă.

Pe lângă acestea, va trebui să ai și o analiză calitativă care poate să cuprindă metrici precum:

●   tipul de conținut (poate fi conținut educativ, branded sau tranzacțional sau să fie filtrat în funcție de secțiunile din site)

●   linkuri interne și externe

●   heading 1

●   grupurile de cuvinte cheie pentru care este optimizat

●   social shares (în cazul în care sunt vizibile pe site)

●   și alte informații pe care le consider necesare.

Poți include și acțiuni concrete de îmbunătățire, păstrare fix așa cum se prezintă sau de a șterge conținutul oferind sugestii punctuale dacă este cazul sau de ansamblu care sa vizeze tot site-ului.

Mai jos este un exemplu de un template pentru un content audit:

Content audit exemplu

După analiza conținutului, poți face grafice pentru fiecare metric ca să ai o analiză de ansamblu și să tragi niște concluzii la nivel de întreg site-ul în funcție de ce găsești.

O astfel de analiză de conținut poate să ofere insight-uri și să genereze noi ide de conținut. Poți vedea foarte clar ce conținut este învechit și necesită rescris cu informații noi sau ce conținut este de actualitate și poate fi reoptimizat pentru a atrage o audiență mai mare. 

 

7. Efectuează un audit SEO tehnic pentru a îmbunătăți vizibilitatea și performanța de crawlare

Pe lângă auditul de conținut, poți să pregătești pașii pentru un audit SEO tehnic, care conține mai multe elemente de SEO și analiză tehnică.

Din moment ce îți stabilești o structură îți va fi mult mai ușor să setezi noi direcții. Un template de audit SEO poate cuprinde următorii metrici:

●   title tag

●   număr caractere title tag

●   meta descriere

●   număr caractere meta descriere

●   dacă are H1 setat în fiecare pagină

●   număr caractere H1

●   număr de cuvinte cheie pagină

Poți să faci și o analiză pentru tot site-ul pentru a urmări la nivel macro:

●   Câte link-uri sunt indexate din tot site-ul

●   Dacă ai setat tag-uri de no-index, canonical corect și sunt probleme cu afișarea paginilor în motoarele de căutare

●   HTTP status code (3xx, 4xx si 5xx)

●   Titluri prea scurte sau prea lungi

●   Conținut duplicat

●   Imagini fără alt description

●   Pagini care au sau nu setat Facebook Open Graph și Social Twitter Cards

●   Arhitectura link-urilor (link-uri prea lungi)

●   Pagini care nu sunt incluse în Sitemap

●   Și alte informații relevante pentru business și pentru performanța website-ului

Dacă dorești să faci o analiză 360, poți include și un audit UX pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului.

8. Stabilește concluziile și acțiunile concrete

În urma analizei și research-ului efectuat, trage concluziile și stabilește acțiunile concrete care trebuie să le efectuezi pentru a-ți atinge obiectivele.

Scopul planului de marketing este să îți analizez datele și să reiei insight-urile necesare pentru a trece la acțiune. Mai apoi implementezi și urmărești evoluția rezultatelor.

Poți să propui campanii de on-site SEO sau off-site SEO folosindu-te de concluziile extrase din analiză.

 

Andreea Sauciuc are experienta in content writing si SEO de peste 5 ani. In prezent isi pune condeiul la treaba pentru idei si strategii noi in cadrul unei agentii de marketing, implinindu-si un vis de mult inradacinat. In timpul liber o gasesti plimbandu-se cu rolele, citind o noua carte sau explorand drumuri si locuri noi.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.