Influențează experiența utilizatorilor (UX) performanțele SEO ale unui site?

Ce multă lume nu înțelege despre SEO este că, în cele din urmă, nu este vorba despre algoritmi, cuvinte cheie și link-uri. Este vorba despre utilizatori și cum interacționează aceștia cu website-ul.

Mulți spun că Google este rău și se uită doar după bani. Că bagă prea multe reclame, că ne urmărește fiecare mișcare, că are monopol și că ne manipulează politic. Și da, există și acolo adevăr.

Cu toate acestea, Google a oferit lumii ceva de-a dreptul uimitor: o platformă prin care accesul la informație (ORICE INFORMAȚIE) a devenit ceva obișnuit pentru omul de rând.

Dacă Google nu era cea mai bună platformă pentru a căuta ceva online, adevărul este că nu am fi folosit-o atât de abundent. Google le-a oferit de-a lungul timpului o experiență bună și consistentă utilizatorilor săi și, tocmai din acest motiv, este atât de popular.

La fel cum McDonald’s a cucerit industria alimentară nu pentru că a avut cea mai bună mâncare dar pentru că a oferit clienților o experiență bună și consistentă, și Google a  reușit să ajungă la acest nivel prin a își satisface utilizatorii.

Așadar, ajungem la UX (user experience) sau experiența utilizatorilor. În acest articol, vei afla ce este UX, de ce este importantă pentru SEO și cum poți oferi vizitatorilor website-ului tău o experiență cât mai bună.

Ce este UX

UX poate fi definit ca modul în care o persoană percepe experiența pe website-ul tău, în timp ce navighează pe acesta. Este website-ul tău ușor de navigat? Oferă oamenilor un motiv să interacționeze cu acesta și conținutul prezentat? Pot oamenii găsi ușor ceea ce caută?

Cam acestea sunt întrebările a căror răspunsuri duc la o experiență bună de navigare.

Desigur, UX este un termen mult mai general. Acesta poate fi prezent și la dezambalarea unui produs și maniera de utilizare a acestuia. Este intuitiva? Va fi frustrat utilizatorul?

Cu toate acestea, în cazul de față vom vorbi strict de experiența utilizatorilor în mediul online, mai specific pe website-uri.

experienta utilizatori si seo

Diferența dintre Design și UX

Design-ul este despre impact vizual iar UX este despre interacțiune. La un design urât ai putea spune „Mamă ce urât e website-ul ăsta!” dar, dacă ai o experiență proastă, nu vei fi departe de a menționa deități și de a îți izbi telefonul de pământ.

Desigur, design-ul și experiența utilizatorilor se intersectează în nenumărate puncte, afectându-se reciproc. E posibil ca un buton frumos să nu fie suficient de vizibil sau de atractiv. În aceeași măsură, un buton evident și eficient s-ar putea să nu se împace bine cu ‘vibe-ul’ site-ului, în termeni hipsterești de designer.

Cu toate acestea, o bună experiență a utilizatorului este mai importantă decât un design frumos. Un site frumos va pune un zâmbet pe fața unui utilizator. O experiență bună a utilizatorului va pune niște bani în buzunarul tău.

Gândește-te de exemplu la Amazon. Nu are un design spectaculos. Până de curând, era chiar învechit. Amazon cheltuie milioane de dolari în departamentul de UX, pentru a oferi utilizatorilor o experiență cât mai bună. Aceștia se întorc mereu pentru a cumpăra din nou și din nou. Același lucru l-am putea spune și despre eMag.

Cum afectează experiența utilizatorilor SEO?

După cum am spus mai sus, Google încearcă să ofere utilizatorilor cea mai bună experiență, pentru ca aceștia să se întoarcă. Pentru asta, au nevoie să afișeze mereu cele mai relevante website-uri atunci când utilizatorii fac o căutare.

Dar cum face Google acest lucru? Prin algoritmi matematici. Dacă știi care sunt top 3 cei mai importanți factori de poziționare Google, declarați oficial de aceștia, poți observa că toți au legătură cu experiența utilizatorilor.

Primul factor este conținutul. Acesta este citit de utilizatori, iar utilizatorii vor reacționa într-un fel la acesta. Al doilea factor sunt backlink-urile. Deși acestea par să nu aibă deloc treabă cu experiența utilizatorilor, dacă ar fi să excludem cumpărarea de link-uri și crearea lor manuală (practici penalizate de Google) și să considerăm că toate link-urile vin natural, atunci este clar că ele sunt în strânsă legătură cu felul în care reacționează utilizatorii la conținut (îi dau share, îl împărtășesc cu alții, scriu despre el etc.).

Al treilea factor este RankBrain, un algoritm ce se bazează pe experiența utilizatorilor pentru a poziționa website-urile mai sus sau mai jos în timp real. Ce este special la acest algoritm? Faptul că e un fel de inteligență artificială, care învață și se îmbunătățește constant, pe zi ce trece.

Rank Brain Inteligenta Artificiala

Cum face RankBrain acest lucru? În cea mai mare parte, RankBrain primește pachete de date cu informații despre căutările efectuate de utilizatori în trecut. Analizând acele informații, acesta ia o decizie despre cum trebuie să fie poziționate website-urile. Cu toate acestea, metodele exacte utilizate și factorii din algoritm sunt un secret bine păstrat de către Google.

Totuși, putem să ne imaginăm care ar putea fi unele criterii.

De exemplu, ce ai spune că face un utilizator atunci când un titlu din Google i se pare atractiv? E simplu, dă click pe el, nu? Asta mărește CTR (rata de click) și poate fi văzut ca un factor pozitiv.

RankBrain ar putea gândi așa: Acel titlu este atractiv și majoritatea utilizatorilor îl aleg, chiar dacă este pe poziția 3. Aș face bine să îl urc mai sus.

Sau, ne putem gândi la ce face un utilizator atunci când are o experiență proastă? Părăsește site-ul. Așadar, un timp prea scurt petrecut pe un site, comparativ cu media petrecută pe toate celelalte poate fi văzut ca un factor negativ.

RankBrain ar putea gândi așa: Da, titlul e atractiv dar, în medie, cam toți utilizatorii părăsesc acel website după 5 secunde, fără să interacționeze cu acesta. Ar trebui să-l pun mai jos.

Scalat la capacitățile unui super-procesor de la Google, algoritmul poate agrega toate aceste informații pentru a își face o idee despre ce website-uri sunt cele mai bune pentru utilizatori.

Desigur, acestea sunt doar speculații.

UX experienta utilizatorilor afecteaza SEO

Multă lume are impresia că dacă instalează Google Analytics sau Tag Manager,Google îi va monitoriza informațiile și acest lucru îi poate afecta negativ website-ul. Noi am spune că evitarea acestor unelte extrem de utile de la Google ar putea părea ca ceva suspicios, ca și cum ai avea ceva de ascuns.

Oricum, Google nu are nevoie de așa ceva pentru a îți monitoriza website-ul. Cel mai probabil, cei mai mulți utilizatori vin din Chrome care, ca să vezi, e deținut de Google.

Ce este cel mai interesant este că nu toți vedem aceleași rezultate. Mai ții minte când ți-am spus că Google te urmărește? Ei bine, dacă ești autentificat, Google știe ce îți place ție și ți-ar putea oferi rezultate personalizate.

De exemplu, dacă citești acum Blogul TargetWeb, petrecând câteva minute bune și mâine cauți o altă întrebare despre SEO pe Google este posibil să ne vezi pe noi primii, chiar dacă, în mod normal, noi suntem de obicei pe o poziție mai joasă.

Faptul că ai citit în amănunt website-ul cu o zi înainte indică aprecierea ta față de acel conținut, iar Google îl poate considera mai relevant pentru tine. Dacă acest lucru se repetă cu suficienți utilizatori, site-ul ar putea crește per total.

Ce determină o bună experiență a utilizatorilor?

Acum că știi ce înseamnă în mare experiența utilizatorilor, hai să vedem exact cum poți oferi o experiență cât mai bună utilizatorilor de pe website-ul tău:

Profil audiență și conținut relevant

Nu poți ști cum să servești un conținut util și relevant dacă nu îți cunoști audiența! Este foarte important să ai un profil al audienței.

De exemplu, dacă audiența ta sunt tinerii de 14-18 ani, trebuie să folosești un anumit limbaj. Dacă scrii pentru profesori universitari, e util să folosești un limbaj academic.

În general, cu cât textul este mai simplu, cu atât îl poate înțelege mai multă lume.

De asemenea, contează mesajul. Diferite audiențe reacționează diferit la diferite mesaje. Trebuie să înțelegi acest lucru. Află care este audiența ta, analizeaz-o pentru a afla cu ce rezonează și livrează un mesaj relevant care îți va aduce rezultate și vânzări.

Viteza website-ului

Viteza cu care se încarcă website-ul tău este esențială. De ce? Deoarece oamenii nu mai au răbdare.

Peste 50% dintre utilizatori vizitează website-ul tău de pe un dispozitiv mobil. Google a schimbat și modul de indexare a website-urilor, prioritizând indexarea website-urilor pentru dispozitive mobile. De cele mai multe ori utilizatorii sunt în grabă. Vor ca nevoia să le fie satisfăcută cât mai rapid.

Din acest motiv, un website trebuie să fie rapid pentru a oferi o experiență bună.

Pentru a îmbunătăți viteza de încărcare a website-ului tău, poți avea următoarele lucruri în vedere:

  • • Să ai un server bun și rapid
  • • Să livrezi imaginile optimizate și la o dimensiune corespunzătoare
  • • Să nu folosești cod excesiv și inutil
  • • Să te folosești de cache

De asemenea, e important să încarci elementele în ordinea în care sunt afișate pe ecran. De exemplu, nu vrei să rulezi un script greoi sau să încarci o poză din josul paginii înainte să afișezi meniul și prima parte din website (cunoscută ca Above The Fold).

Design

Design-ul este foarte important pentru că acesta creează, în esență, o experiență plăcută.

Ce este important e ca website-ul tău să aibă un design bun atât pe Desktop cât și pe

Câteva probleme de design compune care trebuie să le ai neapărat în vedere și să le rezolvi sunt:

  • • Font prea mic sau prea mare (în funcție și de ecrane)
  • • Culori care nu au suficient contrast sau sunt prea contrastante
  • • Butoane prea mici sau prea apropiate pe mobil
  • • Slidere și animații inutile (care afectează și viteza de încărcare)

Desigur, e bine să ai un website frumos. Cu toate acestea, e mai important ca acesta să fie util și eficient. În general, cu cât mai simplu, cu atât mai bine.

Traseul Utilizatorilor & Limitarea numărului de acțiuni

Încearcă să ghidezi utilizatorii printr-un proces simplu și rapid de la unde sunt ei și unde vor să ajungă. În tot acest timp trebuie să le câștigi încrederea.

Încearcă să menții numărul de click-uri sau atingeri la minim. Cu cât mai multe pagini vizitează până la comandă, cu atât îți scad șansele de a face vânzarea.

Subcategoriile pot fi enervante dacă sunt prea multe. Chiar și așa, nu știi întotdeauna în ce categorie se află produsul pe care îl cauți.

De exemplu, eMag îți oferă posibilitatea de a scrie direct ceea ce vrei să cauți, afișându-ți produsele populare din categoriile relevante. Astfel nu mai trebuie sa pierzi timp căutându-le prin categorii.

Eliminarea distragerilor

Regula de mai sus se păstrează pe fiecare pagină. Axează-te pe acea acțiune pe care vrei tu ca utilizatorul să o ia.

De exemplu, dacă scopul tău este ca utilizatorul să completeze un formular, nu îi pune oferte în jur. Pune formularul. Și-atât.

Distrageri moderne

Amazon știe foarte bine acest lucru. Tocmai din acest motiv, pe paginile de Checkout (Finalizare Comandă), dezvoltatorii de la Amazon au scos toate distragerile, de la produse recomandate la meniu. Așa e! Au scos meniul, poți verifica. Odată ajuns pe pagina de Finalizare Comandă de la Amazon, poți face unul din 2 lucruri: ori cumperi, ori ieși.

Pop-up-urile sunt de asemenea distrageri. Prea multe strică. Avem deja GDPR, abonare la newsletter, oferte… sunt prea multe și pe oameni îi enervează. Desigur, acestea pot fi și eficiente în anumite situații. Utilizează-le ca o ultimă măsură, atunci când utilizatorii vor să părăsească pagina.

Poți folosi un Exit Intent PopUp pe Desktop (atunci când utilizatorii duc mouse-ul în sus, spre butonul de închidere) și un temporizator pe Mobil, în funcție de durata medie pe care o petrec utilizatorii pe pagină. De exemplu, dacă ei stau în medie 2 minute și 10 secunde pe o pagină, pune acel PopUp după 1 minut și 50 de secunde, nu după 10 secunde.

Tot o distragere, legată de design, poate fi schimbarea unei culori. Dacă ai folosit butoane verzi în ultimele 3 pagini iar pe pagina de finalizare ai un buton roșu, subconștientul utilizatorului s-ar putea să perceapă acel lucru ca ceva diferit, ieșit din comun, nou și, astfel, de neîncredere.

A/B Testing și Rata de Conversie

Scopul tău atunci când te ocupi de UX este să îmbunătățești rata de conversie de pe website. Fie că este vorba despre înscrierea într-o listă de e-mail, obținerea unor informații de contact sau cumpărarea efectivă de produse, important este ca numărul de utilizatori care finalizează acțiunea dorită să crească.

Din nefericire, treaba cu experiența asta a utilizatorilor este că nu-i o știință exactă. Fiecare website este diferit iar utilizatorii pot reacționa diferit la diferite situații.

S-ar putea să schimbi o întreagă pagină și să crești rata de conversie cu 2% și s-ar putea să schimbi doar culoarea sau locația unui buton și să o crești cu 20%. Desigur, este foarte probabil ca rata de conversie să și scadă în urma la acelorași modificări.

testare a b pentru inbunatatirea ratei de conversie pe website seo

Tocmai din acest motiv, pentru a testa cât mai eficient și sigur cum a afectat UX-ul rata de conversie a website-ului tău, poți rula teste de tip A/B.

Ce sunt aceste teste? Ei bine, sunt destul de simple. Ai varianta inițială a paginii, varianta A. Îi măsori rezultatele timp de o săptămână. Apoi, modifici pagina și îmbunătățești ce consideri tu că este necesar. Publici varianta modificată și aștepți o săptămână, apoi compari rezultatele.

Una din variante va fi învingătoare. Secretul este să modifici un singur lucru! Dacă modifici mai multe lucruri, nu vei ști ce anume a afectat rezultatele. Pentru rezultate mai detaliate, poți rula testele pe perioade mai lungi. Desigur, dezavantajul este că durează mai mult.

Poți folosi constant aceste teste pentru a îți îmbunătăți website-ul.

Concluzie

SEO este extrem de important dar, dacă vrei să ai într-adevăr succes cu website-ul tău pe termen lung, va trebui să oferi utilizatorilor tăi o experiență cât mai bună. Așadar, îmbunătățește viteza de încărcare a website-ului, simplifică traseul utilizatorilor și elimină distragerile pentru rezultate cât mai bune.

Dacă ai nevoie de o echipă de specialiști care să te ajute să oferi o experiență bună utilizatorilor de pe website-ul tău, nu ezita să ne contactezi.

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.