Mobile-First Indexing & SEO | Cum va afecta noul tip de indexare optimizarea?

Dacă urmărești din când în când bloguri, grupuri sau forumuri de SEO, atunci ai auzit cu siguranță de Mobile First Indexing. Această actualizare a metodei de indexare despre care Google tot vorbește este iminentă.

Dar cum va afecta noua indexare website-ul tău? Ei bine, deși Google spune că nu trebuie să îți faci griji, impactul poate fi destul de serios. Dacă nu ești pregătit, în timp, te poți aștepta la pierderi semnificative de trafic.

Citește bine acest articol deoarece, spre final, vei descoperi o listă de sfaturi și bune practici ce te vor ajuta să nu pierzi traficul în urma rulării noului algoritm de indexare.

Ce este indexarea prioritară a paginilor pt. dispozitive mobile?

Indexarea prioritară a paginilor pentru dispozitive mobile este destul de simplă în teorie. În momentul în care Google crawleaza și indexează un website, va lua în considerare conținutul afișat pentru dispozitivele mobile în loc să îl considere pe cel pentru dispozitive desktop.

Ce presupune acest lucru?

GoogleBot va acționa de acum ca un dispozitiv smartphone. Așadar, lățimea ecranului și orice alt tip de limitare pentru dispozitive mobile va fi luată în calcul înainte ca un website să fie poziționat.

Cu alte cuvinte, dacă tu afișezi o porțiune de text ce conține cuvintele cheie “Lorem Ipsum” doar pe dispozitive desktop, dar nu o afișezi atunci când vizitatorii utilizează dispozitive mobile, nu vei apărea în căutări pentru cuvântul cheie “Lorem Ipsum”. Nici pe desktop, nici pe mobil.

De ce trece Google la indexarea mobilă?

Dacă monitorizezi activitatea website-ului tău, probabil ai observat că, de ceva vreme, vizitatorii vin din ce în ce mai mult de pe dispozitivele mobile. Deși numărul de utilizatori desktop nu este in scădere, încă din 2016 numărul de utilizatori de dispozitive mobile l-a depășit pe cel de utilizatori desktop.

seo pentru pagini si website-uri mobile

Cu toate acestea, GoogleBot accesa și indexa website-urile analizând conținutul afișat în variantă desktop. Dat fiind faptul că de cele mai multe ori conținutul afișat pe dispozitive desktop nu este identic cu cel afișat pe dispozitive mobile, utilizatorii văd lucruri diferite.

Dispozitivele desktop au ca avantaj un spatiu mai mare de afișare. Pe dispozitivele mobile spațiul este, în schimb, limitat. Nu este ușor de implementat același conținut pe mobil. Conținutul este de multe ori ascuns sub tab-uri, butoane de tip drop-down și slidere sau chiar înlăturat complet. Ascunderea conținutului sub un buton drop-down nu este o problemă, dar înlăturarea completă a acestuia este.

Așadar, chiar dacă GoogleBot descoperă pe varianta desktop o porțiune de conținut care pare extrem de relevantă, este posibil ca aceasta să nu fie vizibilă pentru mai bine de jumătate dintre utilizatori.

O altă problemă este viteza de încărcare. Dispozitivele desktop sunt conectate în general la rețele de internet de mare viteză. Chiar dacă o imagine are dimensiuni mari, aceasta se va încărca relativ rapid.

Pe mobil, în schimb, lucrurile stau complet diferit:

Statisticile arata că media de încărcare a unui website pe un dispozitiv mobil, într-o rețea 3G este de aproximativ 19secunde. Motivele sunt viteza rețelei de internet, dar și faptul că proprietarii website-urilor nu optimizează corect pentru platformele mobile. Aceștia afișează de multe ori, de exemplu, imagini cu rezoluții extrem de înalte, necesare și potrivite doar pentru dispozitive cu ecrane foarte mari.

Mobile First Indexing este o acțiune naturală pentru motoarele de căutare, rezultată în urma creșterii intensive a numărului de utilizatori de dispozitive mobile.

Când va avea loc actualizarea și trecerea la noul tip de indexare?

Mobile First Indexing este deja pus în funcțiune și rulează încă din Martie 2018, dar nu rulează pe toate website-urile.

Testele au început chiar din 2016, dar chiar după un an și jumătate, Google a decis că este mai bine ca această implementare să fie făcută treptat.

Așadar, e posibil ca website-ul tău să fie analizat și indexat pentru mobil dar este posibil să nu fie. Este estimat că în aproximativ 2 ani de zile toate website-urile vor rula pe un algoritm de indexare cu prioritate pentru dispozitive mobile.

Cum poți afla dacă website-ul tău este indexat în varianta mobilă

Din păcate, aici lucrurile se complică. Cu toate acestea, cel mai probabil în maxim 2 ani vom ști sigur că toate website-urile for fi crawlate și indexate în varianta mobilă.

Există o singură metodă de a afla dacă website-ul tău face parte din Mobile First Indexing. Această metodă este primirea unui mesaj de avertizare în interfața Search Console.

Mesajul va arăta cam așa:

mesaj indexare mobila search console

E posibil ca mesajul să fie afișat în limba română sau în noua interfață Search Console, care arată puțin diferit. În orice caz, în urma recepționării mesajului, ai confirmarea că Google acordă acum prioritate variantei mobile a site-ului tău.

Problema apare atunci când nu ai înregistrat website-ul în Search Console. Am căutat suficient, dar nu am găsit altă metodă. Dacă indexarea pentru mobil a fost activată înaintea adăugării website-ului în interfața Search Console, nu poți ști cu siguranță, deoarece nu ai primit mesajul.

Așadar, dacă nu ai adaugat încă Search Console, ar fi bine să o faci cât mai curând. În orice caz, în următorii doi ani toate website-urile vor face parte din Mobile First Indexing.

Cum va afecta noua indexare SEO și website-ul tău

În anumite condiții, efectele pot fi destul de severe. De exemplu, dacă fiecare pagină în variantă mobilă a site-ului tău exclude părți din conținut ce conțin cuvinte cheie pentru care ești poziționat bine, atunci te poți aștepta la scăderi de trafic.

Evident, Google spune că nu trebuie să îți faci griji și că totul este în regulă. Dacă nu ai conținut pentru variante mobile, vei fi în continuare reprezentat în căutări. Ce nu spune Google, este că vei fi cel mai probabil reprezentat pe ultima pagină.

O parte bună este că acum Google acceptă ca părți din conținut să fie ascunse sub chenare / butoane de tip drop-down, pentru a putea economisi spațiu. Înainte, Google acorda mult mai puțină atenție acestui tip de conținut. E de preferat ca părțile de conținut mai puțin importante să fie ascunse doar pe varianta mobilă.

Un alt lucru bun este că majoritatea website-urilor din ziua de astăzi sunt responsive. Asta înseamnă că arată mai mult sau mai puțin la fel atât pe desktop cât și pe mobil. De multe ori, conținutul este ascuns doar din CSS, ceea ce înseamnă că este vizibil în codul sursă. Google recomandă totuși ca textul să nu fie ascuns complet și să poată fi accesat prin butoane drop-down.

Sfaturi pentru a nu fi afectat de noua manieră de indexare

Pentru a fi cât mai bine pregătit pentru această actualizare, ține cont de următoarele sfaturi. Îți vor face viața mai ușoară.

Setează Search Console: Google te anunță în Search Console atunci când website-ul tău intră în Mobile First Indexing. Pe lângă asta, ai zeci de alte metrici utile. Dacă nu îl ai instalat, fă asta acum.

Mobile Friendly Test: Verifică dacă website-ul tău este pregătit pentru dispozitive mobile. Poți face asta accesând acest link. Dacă site-ul tău este cu design responsive, totul ar trebui să fie în regulă. Poți de asemenea să ai și o variantă mobilă separată, de tipul http://m.siteultau.ro. Deși are unele avantaje, este mai greu de gestionat și implementat corect. Cu o variantă responsive, te vei ocupa doar de un singur URL, așa că îți recomandăm să mergi pe această variantă.

Conținutul vizibil în ambele variante: Pe mobil spațiul este de multe ori insufucient. Totuși există metode de a îl comprima. Un exemplu bun este orange.ro. Vizitează-l în Google Chrome pe desktop, apoi dă click dreapta și apasă pe Inspect. In dreapta sus vei avea o iconiță pentru dispozitive mobile. Așa vei putea vizualiza conținutul ca și cum ai fi pe un smartphone.

design responsive pentru mobile first index

Conținutul poate fi ascuns din CSS, dar trebuie să existe pe varianta mobilă în codul sursă și să poată fi în cele din urmă vizualizat de utilizator, fie printr-un buton drop-down, fie printr-un slider cu swipe. Dacă navighezi pe site-ul Orange, vei observa că tot ce găsești pe desktop găsești și pe mobil.

Gândește-te la UX: Ia în considerare experiența utilizatorilor când vine vorba de mobil. Dacă butoanele sunt prea mici, fă-le mai mari. Dacă sunt prea apropiate unul de celalalt, depărtează-le. Nu ascunde cel mai important conținut. Pune în față ce e mai important.

Nu te complica inutil cu AMP: Probabil ai auzit de Google AMP. Este un tip de HTML restricționat, special dezvoltat pentru dispozitive mobile. Deși evoluează pe zi ce trece, încă impune o grămadă de restricții. Implementarea lui nu este tocmai ușoară și poate duce la diverse probleme, mai ales atunci când ai și o versiune mobilă separată. Dacă respecți bunele practici și website-ul tău se încarcă rapid pe mobil, efortul nu se justifică.

Imaginile pt. mobil: Imaginile ocupă întotdeauna cel mai mult spațiu. Fă în așa fel încât imaginile să fie afișate la dimensiuni juste pe fiecare dispozitiv. Nu este suficient să le redimensionezi prin CSS. Va trebui să afișezi altă imagine pentru varianta mobilă. Una mai mică, ce ocupă mai puțin spațiu fizic de stocare. Poți face acest lucru folosind atributul srcset, de exemplu, în HTML.

Folosește Tab-uri, Drop-Down, Swipe: Acum ceva timp, se știa că nu este bine să ascunzi conținut în tab-uri sau meniuri drop-down, deoarece Google acordă mai puțină atenție acelui conținut. Ei bine, acest lucru nu mai este valabil. De fapt, este posibil ca acest lucru să nu fi fost valabil niciodată. Un exemplu bun este Wikipedia, care are conținut drop-down pe mobil de ani de zile și o duce foarte bine (#rimă).

continut ascuns css seo mobile first indexing

Același lucru este valabil și pentru tab-uri sau slidere cu swipe. Le poți folosi atâta timp cât te ajută să pui în față cel mai relevant conținut, fără a îl ascunde complet pe cel mai puțin relevant. Google a evoluat foarte mult și poate citi și înțelege codul sursă al paginilor pentru a își da seama ce conținut poate fi vizualizat de către utilizatori și ce conținut este ascuns complet.

Concluzie

Mobile First Index nu este ceva de speriat. Acum ceva timp a mai fost o actualizare de algoritm, intitulată Mobilegeddon, ce a avut un impact substanțial asupra website-urilor ce nu se afișau OK pe dispozitive mobile. Dacă ai respectat bunele practici pentru interfețe mobile încă de atunci, nu ar trebui să ai nicio problemă.

În mare, regulile sunt simple: afișează conținutul important și pe mobil și optimizează varianta mobilă pentru a se încărca cât mai rapid și eficient.

Dacă ești supraîncărcat cu informații și nu faci față, lasă o echipă de experți să se ocupe de website-ul tău. Contactează-ne pentru a te asigura că website-ul tău trece fără probleme în noua manieră de indexare.

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.

Mai multe de pe blog

Vezi toate postarile