Unul dintre primele lucruri pe care ar trebui să le faci dacă deții un website ar fi să adaugi pe acesta niște instrumente de monitorizare a performanțelor. Prin performanțe nu ne referim doar la trafic, ci și la alte statistici importante, cum ar fi rata de click (CTR sau Click Through Rate) și cea de respingere (Bounce Rate).
Aceste informații te pot ajuta să înțelegi mai bine felul în care utilizatorii interacționează cu website-ul tău. Astfel poți identifica mai ușor problemele existente și cele care apar pe parcurs. Cele mai la îndemână instrumente de monitorizare sunt oferite chiar de Google și sunt gratuite. Acestea pot fi în schimb puțin mai dificil de adăugat pe site, în special pentru un începător. Dacă nu monitorizezi încă traficul și statisticile de pe website-ul tău, atunci cu siguranță nu știi ce pierzi.
În acest articol vom vorbi despre cum poți instala Google Tag Manager, Analytics și Search Console și care sunt cele mai importante metrici pe care acestea le monitorizează și cărora ar trebui să le acorzi atenție.
Cum adaugi Tag Manager
Google Tag Manager este un instrument foarte interesant și util, deoarece poate ușura munca unui webmaster dar și îmbunătăți viteza de încărcare a unui website. Ei bine… nu te aștepta ca site-ul tău să fie mai rapid doar după ce instalezi tag manager. Ideea este să îl și setezi corect.
Vezi tu… Google Tag Manager face exact ce-i spune numele. Organizează etichete. Prin etichete, ne referim la script-urile sau codurile care se încarcă pentru a înregistra informațiile de pe website. În funcție de câte instrumente folosești, acestea pot fi numeroase și pot influența negativ viteza de încărcare a site-ului.
Tag Manager combină aceste script-uri iar apoi le încarcă printr-o metodă numită încărcare asincron. Astfel, pe website vei avea un singur script care se va încărca iar pe celelalte le poți adăuga în platforma Tag Manager.
Desigur, poți face încărcarea asincron și fără Tag Manager, dar nu vedem de ce ar trebui să te complici. Așadar, ca să instalezi Google Tag Manager, trebuie să urmezi acești pași:
Pasul 1: Crearea unui cont
Contul poate fi creat pe pagina oficială Tag Manager. Din păcate, nu am reușit să accesăm pagina și în limba română. Nu știu dacă este din cauză că browser-ul nostru este setat pe Engleză sau pur și simplu aceasta nu există. Singura modalitate de a accesa versiunea românească a fost modificarea parametrilor URL-ului din hl=en în hl=ro.
Așadar, accesând https://tagmanager.google.com/?hl=ro#/admin/accounts/create ar trebui să ajungi în varianta românească.
Totul va fi mult mai simplu dacă ai deja un cont Google. Cel mai probabil ai deja unul. Dacă nu îl ai, ei bine, procesul este destul de simplu. Trebuie să apeși pe Creează un cont, în stanga jos. E o idee bună să creezi un cont nou, mai ales dacă instalezi instrumentele pentru un client. Vei avea nevoie și de un telefon mobil funcțional, pentru o verificare prin SMS.
Dacă preferi să utilizezi contul personal, atunci poti să te autentifici.
Pasul 2: Setarea contului
Dacă ești autentificat în contul tău de Gmail, vei ateriza direct pe pagina de setare contului Tag manager.
Completează câmpurile cu numele companiei tale și țara, apoi apasă pe continuă. Îm pasul următor va trebui să creezi un container pentru website-ul tău. Poți avea mai multe website-uri pe un singur cont Tag Manager.
Alege varianta Web, cea potrivită pentru website-uri, apoi apasă pe Creați.
Va trebui să accepți niște termeni și condiții de la Google, disponibili doar în câteva limbi, printre care nu se numără și limba română. Bifează căsuța de jos, apoi in dreapta sus poți apăsa pe Da.
Pasul 3: Adăugarea script-urilor în site
Script-ul tag manager va apărea apoi pe ecran:
Avem două linii de cod, una care trebuie introdusă în secțiunea <head> a site-ului și una care trebuie introdusă imediat după tag-ul <body>. Dacă ai o platformă dezvoltată la comandă, poți face asta fie direct într-un fișier static fie în template-ul secțiunii head și cea a conținutului. Vorbește cu programatorul și va rezolva el.
Dacă nu prea înțelegi ce înseamnă, nu-ți fă griji. Cel mai probabil folosești o platformă CMS, precum WordPress, Joomla, Drupal sau Magento.
În acest caz, poți folosi un plugin sau o extensie. Le poți găsi pe Google căutând “numele platformei + tag manager plugin/extension.” De multe ori și temele pot avea astfel de funcționalități, așa că verifică asta înainte de a instala inutil un plugin nou.
De obicei plugin-urile nu cer întreg script-ul, ci doar codul de verificare (GTM-XXXXXX) pe care îl poți găsi în dashboard-ul Tag Manager.
Pasul 4: Adăugarea tag-urilor
După ce instalezi codul va trebui să adaugi o eticheta nouă.
Poți apoi denumi eticheta, selecta script-ul dorit (unul oferit deja de Google sau unul personalizat) și locațiile de declanșare. De obicei vei selecta All Pages, adică pe toate paginile. Vom detalia acest pas mai jos, la adăugarea Google Analytics prin Tag Manager.
Pasul 5: Publicarea modificărilor
Înainte ca setările să fie live, va trebui să dai click pe butonul Publish sau Trimite, din partea dreapta-sus a ecranului. Poți de asemenea previzualiza modificările înainte de a le publica.
Atunci când publici ceva în Tag Manager, acesta te roagă să creezi o versiune. Versiunile sunt utile pentru a ține cont de ce modificări s-au făcut și când au fost acestea făcute.
Pasul 6: Verifică dacă totul funcționează
Pentru a verifica dacă totul funcționează, poți instala extensia de Chrome Tag Assistant. Asta… desigur, dacă folosești Google Chrome. După ce instalezi extensia, va apărea sus în dreapta sub forma unei etichete albastre cu un zâmbet. Dacă dai click pe ea, va deschide un meniu,
Pentru a vedea dacă totul funcționează bine, trebuie să intre pe website-ul tău, să apeși eticheta albastră, să apeși pe Enable, Record și apoi să reîmprospătezi pagina apăsând F5.
Pe scurt, dacă vezi verde sau albastru, lucrurile stau bine. Dacă vezi roșu, ceva nu e OK. De obicei îți explică și ce.
Cum adaugi Analytics
Google Analytics este un instrument de monitorizare foarte complex și util. Nu are o acuratețe de 100%, așa că e bine să mai ai și alt instrument de monitorizare, în interfața platformei sau direct pe server.
Există mai multe metode de a instala acest instrument, dar primul pas este crearea unui cont. Da, așa e, trebuie să creezi un cont pentru Tag Manager și alt cont pentru Google Analytics.
Nu-ți fă griji, procesul este similar. Dacă ai deja contul de Gmail creat, atunci pagina de Google Analytics ar trebui să arate cam așa:
După ce apeși pe Inscriere, va trebui să completezi niște date despre website-ul tău. Asigură-te că alegi varianta corectă (HTTP sau HTTPS)! După ce îți vinzi sufletul celor de la Google și accepți toate condițiile de utilizare pe care nu le vei citi, vei ajunge pe pagina principală, unde îți va fi arătat script-ul de urmărire.
Varianta 1: Analytics fără Tag manager
Dacă ești absolut sigur că vei folosi doar Google Analytics, atunci îl poți adăuga direct, fără a mai utiliza Tag Manager.
Procesul este la fel ca cel de la instalarea managerului de etichete, doar că ai un singur script pe care îl vei introduce în <head> sau în temă/plugin.
Varianta 2: Analytics prin Tag manager
Dacă folosești Tag Manager, atunci va trebui să mergi pe Dashboard-ul Tag Manager și să adaugi o eticheta nouă. Acolo poți să selectezi versiunea de analytics. Îți recomandăm să utilizezi Universal Analytics. Tot ce mai trebuie să faci este să intri în zona de Setări a etichetei și să selectezi o variabilă pentru setări. Acolo vei crea o variabilă nouă unde poți introduce codul de urmărire obținut la crearea contului Analytics.
Un sfat util pentru GDPR: Cum să anonimizezi adresa IP în Google Analytics
Nu scapi nici aici de GDPR. E peste tot și vine după tine! Vine să îți dea amendă! Glumim, desigur. Poți sta liniștit, în primul an oricum se vor da doar avertismente.
Acest sfat pe care ți-l dăm este mai mult o obligație legală de-a ta. Vezi tu, datele cu caracter personal sunt diverse, iar legea așa spune că adresa IP este o informație cu caracter personal. Întâmplarea face că Google Analytics înregistrează adresa IP a utilizatorilor pentru a le afla locația, un lucru foarte util atunci când vrei să segmentezi vizitatorii pe regiuni geografice.
Din fericire, există o soluție care mulțumește (mai mult sau mai puțin) pe toată lumea. Anonimizarea IP-urilor. La început sună ca și cum nu vei mai avea cum să știi nimic despre acel utilizator dar, din fericire, doar ultima zecimală din IP trebuie ascunsă. Așadar, vei avea o idee generală despre locația utilizatorului, cum ar fi județul, ceea ce e suficient pentru oricine.
Pentru a anonimiza adresa IP în Google Analytics, trebuie ca atunci când adaugi codul de urmărire să mai adaugi un câmp special, în zona Mai multe setări. Câmpul trebuie să conțină anonymizeIp și true.
Cum adaugi Search Console
Ultimul instrument este Search Console, cunoscut și sub numele de Google Webmaster Tools. Este un instrument extrem de util, deoarece îți măsoară performanțele direct prin Google, inainte ca utilizatorul să intre măcar pe website și script-ul să fie încărcat.
Metricile cele mai interesante ar putea fi numărul de impresii sau click-uri pe diferite pagini și de pe ce cuvinte cheie au venit acestea. De asemenea, acesta monitorizează diferite alte aspecte precum link-urile primite de la alte site-uri sau erorile 404.
După ce activezi contul de Search Console, trebui să adaugi o proprietate, adică website-ul tău. Deoarece Search Console nu monitorizează activitate pe website-ul tău, un script nu este necesar. Va trebui în schimb să demonstrezi că deții website-ul.
Metoda recomandată este să încarci un fișier HTML pe server dar, dacă ai instalat deja Analytics, poți face verificarea prin acesta. Pentru a verifica proprietatea prin Google Analytics, dă click pe Alte Metode. După verificare, poți accesa interfața și vizualiza statisticile.
Instrumentele de monitorizare a traficului sunt extrem de importante și foarte utile. Dacă vrei să progresezi în lumea digitală, va trebui neapărat să le adaugi. Desigur, ai putea să îți simplifici viața și să contactezi echipa Target Web. Dacă abia începi să îți monitorizezi traficul, probabil nu beneficiezi încă de poziții bune în Google și trafic mult. Iar fără trafic, nu prea ai ce monitoriza, corect? Contactează-ne acum și te putem ajuta să ai ce monitoriza pe website-ul tău.