0745.63.65.76
office@targetweb.ro

Cum influențează certificatul SSL procesul de SEO ?

calendar2

Cu siguranță ai auzit de HTTPS și de certificate SSL. Din ce în ce mai multă lume vorbește despre ele și le recomandă. Dar cum funcționează acestea? Sunt importante pentru SEO? Chiar trebuie să le ai pe website-ul tău?

Citește în continuare, deoarece în acest articol vei afla exact cum și de ce afectează criptarea SSL procesul de optimizare a unui website. Totuși, înainte de a începe articolul trebuie să ne luăm puțin timp pentru un mic disclaimer.

Important: Trecerea de la HTTP la HTTPS poate duce la probleme de indexare a website-ului dacă este efectuată incorect. În cazul în care nu știi sigur ce faci, e mai bine să iei legătura cu o echipă de experți SEO pentru a evita problemele.

Ce este criptarea?

Pentru a înțelege procesul pe deplin, trebuie mai întâi să înțelegem bazele. HTTP este un protocol de transfer a informației. HTTPS este un protocol de transfer a informației, securizat. S vine de la secure.

Dar cum este securizat acest protocol? Ei bine, prin criptare. Criptarea, pe scurt, reprezintă un proces de ascundere a informațiilor. Aceasta se realizează cu ajutorul unui cifru (cod de criptare) iar oricine cunoaște acel cifru poate discerne informațiile dintr-un mesaj.

Criptare SSL pentru SEO

Atunci când navighezi pe internet, informația traversează prin diferite locuri înainte să ajungă la destinație. Oriunde pe acel traseu, cineva o poate intercepta. Dacă informația nu este criptată, o poate și citi, lucru nu prea bun atunci când trimiți informații personale sau, chiar mai rău, date bancare.

Procesul prin care browser-ul de pe computerul tău și serverul pe care este găzduit un website criptează informațiile este complicat și nu foarte important pentru scopul acestui articol. Tot ce trebuie înțeles este faptul că atunci când vezi HTTPS, informația care traversează de la browser către un server se află în siguranță.

Cum afectează SSL procesul SEO?

Ok, acum ajungem și la partea care te interesează cu adevărat. Te ajută un certificat SSL să urci mai sus pe Google? Dacă nu ai unul, te vei poziționa mai jos doar pentru acest motiv?

Ei bine… pe scurt, da și nu. Stai liniștit, vom detalia.

Sunt foarte mulți factori care contribuie la poziționarea unui website. Unii sunt mai importanți, alții mai puțin importanți. În general, cel mai important factor este calitatea conținutului.

HTTPS este un factor foarte mic, dar este unul oficial. Google a confirmat acest lucru într-o postare pe blogul lor. Acest lucru se întâmpla în 2014, când Google a spus că procentul site-urilor afectate de acest factor de poziționare este mai mic de 1%. Acest procent ar putea fi mult mai mare acum, în 2018.

De ce a decis Google să transforme HTTPS într-un factor de poziționare?

Ei bine, pot fi mai multe motive, dar acestea sunt printre cele mai importante:

Securitate: Motivul principal pentru care Google a adoptat protocolul securizat ca factor de poziționare este cu siguranță securitate. Tot mai multe website-uri au baze de date cu utilizatori și parole, tot mai multe tranzacții bancare au loc online și tot mai mulți hackeri încearcă să profite de ocazie.

un hacker poate sparge un site nesecurizat mai usor

Poți obține ușor SSL: Un al doilea motiv ar putea fi faptul că, în ziua de azi, obținerea unui certificat SSL este extrem de ușoară. Nu doar atât, dar poți obține certificatele gratuit, cu puțină muncă. Așadar, nu doar cei care își permit un certificat SSL pot beneficia de noul factor de poziționare, ci oricine.

Ai cu adevărat nevoie de HTTPS?

In principiu, cam da. Ai nevoie de HTTPS în 2018. Răspunsul poate fi și nu, după caz. Dacă deții un website simplu, de prezentare, care nu este deloc interactiv, atunci probabil că nu ai nevoie de un certificat SSL. Dacă în schimb ai un formular de contact, prin care utilizatorii pot trimite date cu caracter personal (apropo de GDPR) sau, mai serios, date financiare sau informații bancare, atunci îți cam trebuie un certificat SSL.

Nu doar din cauză că Google va prefera site-urile securizate, ci și din cauză că îți poate pune utilizatorii în pericol, lucru care nu va fi apreciat deloc de aceștia. HTTPS te protejează de asemenea de hackeri care încearcă să îți spargă site-ul.

În ziua de azi, aproape toate website-urile au măcar un formular de contact sau un câmp pentru căutare. Așadar, cam toată lumea ar trebui să cripteze comunicația dintre client și server.

La nivel global, de când cu actualizările de la Google și apariția metodelor de obținere gratuită a certificatelor SSL, cam jumătate din website-uri rulează pe HTTPS. În România, acest trend pare că se respectă. După o simplă căutare cu operatorul Google “site:.ro” putem estima că numărul site-urilor indexate în Google este aproximativ 270 de milioane:

numar site-uri romanesti
Căutare cu operatorul “site:.ro” pentru a identifica nr. de pagini pe domenii.ro indexat in Google. Rezultatele pot să difere de la căutare la căutare.

Dintre acestea, aproximativ 165 de milioane de pagini au HTTPS:

numar site-uri romanesti securizate
Căutare cu operatorul “inurl:https://” pentru a identifica nr. de site-uri cu HTTPS indexat in Google. Rezultatele pot să difere de la căutare la căutare.

 

Dacă scădem din 270 numărul 165 mai rămânem cu aproximativ 100 de milioane de website-uri care nu au SSL și rulează pe HTTP, lucru confirmat de operatorul “-inurl:https//”, ce exclude site-urile cu HTTPS:

site-uri romanesti numar
Căutare cu operatorul “-inurl:https://” pentru a identifica nr. de site-uri cu HTTP indexat in Google. Rezultatele pot să difere de la căutare la căutare.

Așadar, lumea cam migrează spre site-uri securizate. Nu am putea spune că vei fi cu un pas în față dacă îl securizezi acum (asta ari fi fost acum vreo 3 ani), ci mai degrabă că dacă nu îl securizezi, rămâi în urmă.

De asemenea, un certificat SSL poate inspira încredere unui utilizator care navighează website-ul. Dacă are un certificat SSL valid, funcțional și corect implementat, website-ul tău ar trebui să afișeze un lăcățel verde în colțul din stânga-sus al browser-ului. Cam așa:

Lacat verde ce indica un certificat SSL functional pe un website.

Sperăm, evident, că este verde și acum, în timp ce citești acest articol 🙂

E mai bine să rulezi website-ul pe HTTP decât pe HTTPS fără un certificat sau cu un certificat SSL expirat / invalid. De ce? Ei bine, dacă nu ai un certificat SSL și rulezi site-ul tău pe HTTP, acesta nu va ieși foarte tare în evidență:

Site nesecurizat Chrome 68

Google a mai anuntat în trecut că vor semnala lipsa conexiunii HTTPS atunci când încerci să completezi un formular pe un site nesecurizat. Acest lucru nu s-a întâmplat niciodată. Iată cum ar fi trebuit să arate:

Avertizare site nesecurizat

Deși nu s-au ținut de cuvânt atunci, din data de 24 Iulie 2018, versiunea Chrome 68 afișează toate site-urile HTTP ca fiind nesecurizate (cu gri, nu cu roșu). Dacă vrei să inspiri încredere, e bine să instalezi un certificat SSL.

Dacă în schimb încerci să rulezi site-ul pe HTTPS fără un certificat sau cu un certificat invalid sau expirat, atunci lucrurile arată puțin mai urât:

Avertizare rosu site nesecurizat certificat SSL expirat

Nu știu cum arată pentru tine dar, deși nu e chiar așa de grav, mie îmi exprimă VIRUS! NU INTRA, ÎȚI VA LUA FOC CALCULATORUL!

În viitor, e posibil în viitor ca toate website-urile care rulează fără HTTPS să aibă o avertizare cu roșu, ca și cum ar avea un certificat invalid.

Cam asa va arăta începând cu luna septembrie 2018 odata cu lansarea Chrome 69:

Practic “Secure” va dispărea, iar “Not Secure” va fi mult mai evident.

Tipuri de certificate și cum le obții

Dacă am reușit să te convingem că e o idee strălucită să ai și tu SSL pe site, probabil că vrei să știi cum poți obține unul (mai ales unul gratuit). După cum am spus mai sus, în ziua de azi poți obține destul de ușor un certificat SSL. Ei bine, când am spus că e ușor nu am spus că e ca și cum ai pocni din degete. Trebuie să urmezi niște pași și să ai niște cunoștințe tehnice minimale, de bază.

Certificatele SSL sunt emise de niște autorități competente. Gândește-te la ele ca la un certificat de autoritate. Cineva trebuie să verifice dacă tu ești cu adevărat deținătorul.

Există trei tipuri importante de certificate SSL:

Certificat validat cu domeniu (DV): Acest tip de certificat este cel mai simplu de obținut și, totodată, singurul pe care îl poți obține gratuit. Tot ce trebuie să faci este să demonstrezi că deții domeniul web. Această verificare se face de obicei prin încărcarea unui fișier pe server, la fel cum verifici și adăugarea consolei de căutare Google.

Certificat validat organizațional (OV): Pentru a obține un certificat de acest tip, va trebui să demonstrezi că ești cu adevărat organizația care pretinzi că ești. Asta poate presupune documente ale organizației, care trebuiesc trimise către autoritatea competentă pentru a fi verificate. Cu un astfel de certificat, atunci când cineva dă click pe lăcățelul verde cu HTTPS, poate vedea numele organizației.

Certificat cu validare extinsă (EV): Acest tip de certificat este cel mai scump dintre toate și mult mai greu de obținut. E nevoie de semnături, certificate de înregistrare ale companiei/organizației și alte documente. Totuși atunci când obții un document cu validare extinsă, primești niște beneficii în browser, lângă lăcățel:

Certificat SSL cu Validare Extinsa

Nu știm despre tine, dar nouă ne inspiră încredere când vedem așa ceva. Cu toate acestea, la nivel de criptare, un domeniu EV sau OV nu aduce mai multe beneficii. Cu toate acestea, un astfel de certificat este mult mai greu de falsificat.

În general, poți achiziționa certificatele de la furnizorul tău de găzduire. În Romania, un furnizor de certificate SSL este Gazduire.ro. Furnizorul este cel mai probabil în legătură cu o autoritate de emitere a certificatelor poate fi Comodo. Tot de la Comodo poți obține și un certificat SSL gratuit. O altă variantă este Let’s Encrypt. Cea mai simplă metodă de a obține un certificat prin Let’s Encrypt (valabil 3 luni de zile, după care trebuie reînnoit manual) este Zero SSL. Dacă te pricepi bine la servere, poți instala Let’s Encrypt direct în server-ul tău prin consola SSH, iar reînnoirile se vor face automat. E posibil ca unii furnizori de servicii de găzduire să aibă implementată deja această opțiune.

Concluzie

Așadar, un certificat SSL nu este util doar pentru securitate și pentru a câștiga încrederea utilizatorilor, dar poate chiar să aducă beneficii din punct de vedere SEO. Îți recomandăm cu încredere să instalezi un certificat SSL pe website-ul tău. Dacă nu te descurci cu instalarea, nu ezita să ne contactezi.

 

Photo of author
Adrian Cojocariu
Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.
Cornelia Nastase
Cornelia Nastase
2024-04-23
Recomand cu incredere atat Agentia Target Web cat si cursurile sustinute de Iulian! Sunt foarte multumita de serviciile oferite. Iulian este un profesionist si un model demn de urmat! Multumesc!
Matei Fuioaga
Matei Fuioaga
2024-04-22
Felicitări pentru munca depusă 🙏
Olteanu Carmen
Olteanu Carmen
2024-03-14
A fost o onoare sa particip la cursul SEO Mastery, un program care promite initierea in SEO de la zero. Cursul este exceptional, bine structurat in module logice, procesul de invatare fluid si inteles chiar si pentru cineva fara experienta anterioara in SEO. Ce mi-a placut in mod special, este faptul ca orice intrebare si-a gasit răspunsul; Iulian este o veritabila enciclopedie de SEO, cu o mare disponibilitate de a clarifica orice nelamurire iar modulele sunt concepute intr-un stil dinamic, interactiv, astfel incat sa te tina angajat si interesat. In concluzie, daca esti in cautarea unui program care sa te ia de la zero la expert,cu un trainer care este cu adevarat pasionat de SEO si dedicat succesului tau, atunci “SEO Mastery” este pentru tine. Recomand cu caldura!
Igor Mocanu
Igor Mocanu
2024-03-13
Am parcurs și însușit cu o enormă placere cursul Nr. 1 În Google Maps și SEO Mastery prezentate de Iulian Ghisoiu, fondator Target Web. O mare de informații utile și bine structurate. Nici-o întrebare nu a rămas fără răspuns. Până la cursul SEO Mastery, practic nu-mi era cunoscută noțiunea de SEO si nu aveam idee ce este interiorul unui site. La finalul cursului SEO Mastery m-am ales cu strategii, tehnici bine fundamentate și testate. Am înțeles ca Optimizarea SEO al site-ului de fapt este dezvoltarea businessului prin prisma creării unui conținut valoros ce reflectă în mod natural produsul. Multumesc Target Web! Mulțumesc Iulian Ghisoiu!
Emanuel Modoran
Emanuel Modoran
2024-03-12
Recomand cu caldura SEO Mastery cu Iulian Ghisoiu. Am invatat SEO de la 0 in doar cateva luni de curs. SEO Mastery este un curs practic, nu doar teorie.
Laurentia Grigore
Laurentia Grigore
2024-01-30
Am inceput cursul Seo Mastery organizat de Target Web - Agentie SEO, este cel mai util curs la care am participat pana acum, structura cursului este extraordinara, am primit o multime de informatii valoroase si ajutor pentru a le pune in practica. La inceputul cursului site-ul meu era pe pozitia 74 in Google, acum la mijlocul cursului, desi nu am avut timp sa pun in practica toate informatiile primite, site-ul meu a ajuns pe pozitia 43. Recomand cu drag tuturor celor care doresc sa invete cum sa isi optimizeze singuri site-ul sau sa inceapa o cariera in SEO, cu siguranta aceste informatii le vor fi mai mult decat suficiente. Multumesc Target Web si Iulian Ghisoiu!
Victor Pandele
Victor Pandele
2023-12-31
Am invatat foarte multe despre SEO de la Iulian Ghisoiu fondatorul companiei Target Web. pentru mine a fost o experienta excelenta. Recomand!
Tasso 7
Tasso 7
2023-12-26
Among best of general merchandise shops.
Marius Filipescu
Marius Filipescu
2023-12-20
Experiență excelentă cu Target Web ! Colaborarea cu echipa lor a fost pur și simplu remarcabilă. Au reușit să îmbunătățească semnificativ vizibilitatea site-ului meu în motoarele de căutare și să aducă traficul la cote impresionante. Echipa lor de specialiști SEO demonstrează un nivel înalt de expertiză și dedicare. Comunicarea eficientă și rapoartele transparente m-au ținut mereu la curent cu progresul campaniei. Sunt recunoscător pentru rezultatele lor remarcabile și pentru profesionalismul de care au dat dovadă. Recomand cu încredere Target Web tuturor celor care caută o agenție SEO de încredere și performantă. Este cu adevărat o alegere inspirată!

Abonare la newsletter

Poți fi primul care află informații SEO utile și de actualitate. Abonează-te la newsletter-ul nostru folosind formularul de mai jos.