O întrebare destul de simplă la prima vedere dar cu o serie de valențe. Pentru a oferi un răspuns cât mai corect este bine să înțelegem toate aceste componente.
Ca să putem răspunde la întrebarea “Daca faci Google Ads sau Facebook Ads, te ajuta la SEO?” mai întâi ar trebui să înțelegem fiecare componentă. Atunci când vorbim de Google Ads vorbim de paid search (publicitate plătită pay-per-click), Facebook ads înseamnă paid media și SEO este, în mod indirect spus, promovare neplătită (traficul obținut este organic).
Atât PPC cât și SEO fac parte din SEM (search engine marketing).
Facebook Ads
Traficul din Facebook ads este refferal și, mergând mai în detaliu, social media înseamnă social signals pentru algoritmii de ranking de la Google, un aspect foarte important în optimizarea SEO.
Atunci când vorbim de SEO trebuie să ne aducem aminte să sunt o serie de factori de ranking pe care Google ii are în vedere. Știm că top 3 sunt: link-uri, content și RankBrain, dar vin puternic din spate (mai ales datorită evoluției din ultimii ani) social signals (semnalele sociale) și viteza site-ului (despre care am mai vorbit pe blog).
Totul începe cu informațiile despre brand, descriere, link-ul către website, postări către produse, articole și alte informații din website. Poți să adaugi CTA-uri în cont și apoi să continui cu promovarea postările, carusel cu oferte, produse sau servicii etc.
Tot acest conținut creat pe pagina va declanșa anumite acțiuni și reacții din partea fanilor.
Social signals sunt indicatori ai reach-ului și reprezintă feedback-ul primit pe rețelele sociale prin comentarii, like-uri/reacții, share-uri (sau alte acțiuni sociale pe care utilizatorul le face pe platforme). Cu cât aceste numere sunt mai mari cu atât pagina respectivă oferă mai multe semnale sociale pozitive către Google.
Asta înseamnă că activitatea de pe rețelele sociale ajută în mod indirect la SEO. Urmând tehnica bulgărelui de zăpadă, Facebook Ads creează engagement, reach și prin urmare postările și pagina de Facebook respectivă vor avea o performanță mai bună și asta va conta pentru rankingul în Google.
Timpul de răspuns la mesaje cat mai redus, activitatea de pe pagină, frecvența cu care postezi, toate acestea aduc un plus de valoarea a brandului, dar și avantaje pentru SEO.
Google Ads și SEO
Google Ads și SEO ajută website-urile să apară în rezultatele Google, dacă prima ține de publicitate plătită, cealaltă se bazează pe traficul organic și toate eforturile de optimizare a site-ului.
Ambele vin cu o serie de avantaje și dezavantaje.
În teorie, specialiștii recomandă ca un brand care are website să folosească Google ads dacă este la început de business pentru a crea awareness. Practic așa îți vei face brandul/afacerea cunoscută și o vei promova.
În ceea ce privește SEO, este nevoie de efort constant pentru website-urile noi, pentru ca de abia după ~6 luni acel site poate să apară în rezultate și să fie indexat în Google.
Traficul din paid search va veni doar cât timp investești bani, dar ajută la SEO în mod indirect pe termen lung prin faptul că se creează awareness, vizibilitate și atragi vizitatori pe site. Atunci când targetezi anumite cuvinte cheie nișate, reușești să creezi o legătură între brandul tău și nevoia pe care clienții doresc să o satisfacă.
Cu cât vei înțelege mai bine ce caută audiența ta și vei vedea intenția lor prin cuvintele cheie căutate, vei reuși să optimizezi conținutul din site pentru acele cuvinte și topicuri. Astfel vei reuși să atragi apoi trafic organic pe site-ul lor. Datele din Google Analytics si Google Search Console sunt foarte importante și te pot ajuta să generezi conținut pe care audiența ta o caută.
Ads vs SEO
Facebook ads și Google ads sunt o modalitate de a atrage mai mulți vizitatori mai ușor în comparație cu SEO, dar care necesită mai mult buget investit pe o perioada mai mare (sau în funcție de nevoia și disponibilitatea clientului).
Cât despre SEO, pentru a menține poziții înalte în rezultatele Google și pentru a atrage vizitatori pe site este nevoie de un plan strategic de implementare, conținut și idei noi, generare de link-uri si interacțiune pe site și pe rețelele sociale, o modalitate de promovare, share-uire a informațiilor de pe site pe alte platforme (de generare lead-uri sau trafic) etc.
Pe lângă această componentă de trafic și atragere de noi clienți, mai există componentă de buget vs perioadă.
Vizitatorii din campanile plătite vor veni atât timp cât tu investești în acele medii (timp, bani și alte resurse), pe când pentru SEO traficul din SEO poate să vină constant fără prea mari investiții.
Spoiler alert: Traficul din SEO nu se cumpără. vizitatorii vor continua să intre pe un site care reușește să genereze un trafic organic consistent și generează interes prin topicurile sale. De exemplu, dacă are articole evergreen poate genera trafic organic constant pentru că vizitatorii vor continua să fie interesați de acele informații.
Conțiuntul evergreen poate fi:
• Conținut de interes general, informativ, care nu este influențat de sezon sau alte schimbări sociale, și este modificat constant cu informații noi pentru a fi la curent cu ultimele noutăți
• Studii de caz proprii sau refăcute după alte cercetări
• O nouă descoperire cu o informație unică: în engleză se numește “information gap” și se întâmplă atunci când vorbești despre un topic și vii cu un nou punct de vedere sau dezbatere ce creează engagement.
Acest gen de articole poate fi share-uit și utilizat pe rețelele sociale sau în ad-uri pentru a genera și mai mult trafic pe site. Altfel o informație poate deveni virală și traficul care era organic se poate amplifica.
Sunt o serie de avantaje si dezavantaje între SEO și PPC și cred ca cea mai bună soluție este îmbinarea celor două, în funcție de conținut și ceea ce dorești să promovezi și ce fel de trafic vrei să obții.