0745.63.65.76
office@targetweb.ro

Interviu Iulian Ghisoiu: Sfaturi SEO pentru magazinele online

calendar2

SFATURI-SEO-ECOMMERCE

VIDEO TRANSCRIPT:

Sergiu: Salut tuturor, salut Iulian! Iulian este invitatul meu din acest interviu. Iulian este fondatorul TargetWeb, TargetWeb este o companie care se ocupa cu optimizarea SEO. Noi cei de la Blugento apreciem foarte mult aceasta colaborare si parteneriatul pe care il avem cu Iulian si cu TargetWeb. Nu doar noi ci si clientii Blugento il apreciaza avand in vedere succesul destul de mare pe care il au impreuna cu Iulian. Motiv pentru care si Iulian este astazi alaturi de noi. Iulian as vrea mai intai daca poti sa te prezinti pe tine si sa prezinti TargetWeb.

Iulian: Salut Sergiu! Iti multumesc pentru invitatie. Ma bucur ca ai lansat aceasta invitatie si ca pot sa impartasesc din experienta mea de peste 12 ani in SEO. Practic am fost unul dintre pionierii care am adus in Romania acest serviciu. Eram cativa oameni la inceput care realizam acest serviciu, si multi dintre noi eram prieteni pe Yahoo Messenger pe atunci. In acest moment sunt managerul agentiei SEO TargetWeb. Avem la activ peste 120 de clienti, multi dintre ei sunt lideri in nisele in care activeaza. Ne bucura foarte mult faptul ca avem clienti si parteneri cu care colaboram de foarte multa vreme asa cum parteneriatul cu voi este unul dintre cele mai vechi si ne bucura faptul acesta. As dori sa trecem in subiect pentru ca stiu ca timpul este important si pentru noi si pentru voi si pentru cei care ne urmaresc.

Sergiu: Sunt convins ca oamenii sunt foarte interesati de experienta pe care voi o aveti si asta denota faptul ca informatiile pe care voi le aveti si ni le vei furniza sunt pertinente si ii vor ajuta. Prima intrebare pe care vreau sa ti-o pun in ideea aceasta este: Sa spunem ca doresc sa lansez un magazin online. Care sunt aspectele din punct de vedere SEO pe care trebuie sa le am in vedere la inceputul realizarii magazinului online?

Iulian: Practic inainte de a avea un magazin online, antreprenorii ar merita sa-si adreseze cateva intrebari cu privire la business-ul pe care o sa-l desfasoare prin acest magazin online, iar primul lucru pe care ar merita sa-l aibe in vedere este factorul de branding si aici voi face referire la numele de domeniu care poate fi transformat in brand sau nu. In trecut exista, sa zic asa, o preconceptie gresita despre acest lucru pentru ca foarte multi antreprenori isi achizitionau nume de domeniu care contineau cuvintele cheie, mai axact acele domenii exact-match-domain, care nu puteau fi braduibile, acum noi trebuie sa ne focusam foarte mult pe increderea utilizatorilor in business-ul nostru si de aceea merita ca numele de domenii sa fie usor de tinut minte, sa reprezinte business-ul, sa fie un domeniu care sa nu contina foarte multe cuvinte, sa nu contina minusuri si sa poata fi braduit cat mai usor

Sergiu: As vrea sa intervin aici. Multi dintre clientii noi pe care ii avem, care sunt in start-up au tendinta sa isi dea numele de societate sau sunt necajiti ca trebuie neaparat sa mearga neaparat cu numele de domeniu inspre apropierea numelui societatii, deci in esenta, realitatea este ca ar trebui sa caute un nume scurt, usor de tinut minte, care sa ajute mai departe si pe zona de SEO.
Iulian: Asa este!
Sergiu: Perfect! Asta este o informatie importanta, in mod special pentru cei care sunt in start-up.
Iulian:  Un alt sfat pe care pot sa il ofer celor care sunt la inceput de drum este sa-si creeze o structura a magazinului lor, a viitorului lor magazin. Iar aceasta structura este ceea ce vedem noi la magazinele online in ceea ce priveste categoriile si sub categoriile. De obicei aceasta structura este una arborescenta la majoritatea magazinelor pe care le vedem acum in piata, iar o structura cat mai bogata ii ajuta practic pe ei sa aiba o vizibilitate si mai mare in Google. Cu cat sunt mai multe categorii si sub categorii, cu atat google le va amplifica vizibilitatea in motorul de cautare. Pentru aceasta structura, ei merita sa ia in considerare, cuvintele cheie pe care le cauta utilizatororii si pot afla lucrul aceste foarte usor, printr-un tool pe care Google il ofera gratuit, care se numeste Google Keywords Planner. Din pacate in ultima perioada, asta inseamna in ultimii doi ani aproximativ, Google a limitat destul de mult accesul acolo si arata concret pe fiecare keyword volumul de cautari doar conturilor care au un volum mai mare de chetuieli acolo. Merita ca, cuvintele pe care oamenii le cauta sa fie incorporate in structura magazinului online.

De asemenea, daca ar fi sa mai dau un sfat pentru antreprenori, pentru cei care vor sa isi deschida un magazin online, ar fi ca acestia sa incerce cat mai mult posibil sa isi creeze un plan de afaceri. Un plan de afaceri are legatura inclusiv cu bugetele de marketing pentru ca am intalnit de-a lungul timpului antreprenori care nu au reusit sa isi sustina bugetele de marketing, inclusiv bugetele de SEO si atunci, ei merita sa isi faca acest plan pe o perioada de cel putin 12 luni, astfel incat sa isi poata sustine aceste bugete pentru ca stim cu totii, SEO este un serviciu care se realizeaza pe termen lung, este cel mai eficient canal de marketing online, cel putin asta observam noi in ratele de conversie din Google Analytics. Dar cu toate acestea desi este un serviciu foarte eficient, nu este un serviciu ieftin, si atunci antreprenorii merita sa isi faca planuri si in aceasta privinta.

Sergiu: Foarte bine! Sunt absolut de acord cu tine si punctez aici faptul ca cei care vor sa isi deschida un magazin online trebuie sa fie foarte rigurosi cu planul pe care il au si trebuie sa inteleaga ca sunt etape diferite de realizare a magazinului online, care magazin mai apoi trebuie mai apoi sa vanda. Ca sa vanda, trebuie sa faca investitii si sa aiba un plan coerent in ceea ce priveste marketing-ul si SEO in special pentru ca aceasta este etapa in care se vinde efectiv. Trebuie sa ii facem sa inteleaga acest lucru pe cei care ne privesc.
Iulian: Asa este! Eu am spus intotdeauna si la evenimentele la care sunt invitat ca si speaker ca un magazin online intra pe profitabilitate dupa aporoximativ 18 luni, timp in care proprietarii de magazine online sau de business-uri online sunt nevoiti sa sustina aceasta activitate, activitatea de administrare a business ului online, administrarea bugetelor de marketing online, stocurile de care ei au nevoie pentru vanzare, plus alte cheltuieli care sunt necesare la un magazin online.

Sergiu: Foarte bine, acum as vrea sa ating daca se poate un subiect important pe care oamenii trebuie sa il aiba in vedere inainte de a-si realiza magazinul online sau inainte de a lua decizia ca vor sa faca acest lucru. Stim ca in ultima perioada a crescut si la nivel global cat si national, pot sa spun asta, traficul de pe mobile. As vrea sa intram in zona aceasta si sa ne spui daca este relevant si daca este important pentru cei care vor sa deschida un magazin online ca site-ul sau magazinul online sa fie mobile friendly. Vorbesc aici din perspectiva SEO.
Iulian: La multi dintre clientii pe care noi ii monitorizam, observam ca deja peste 2/3 din traficul pe care ei il primesc vine din mobile, si nu numai ca este important sa avem o varianta pentru telefoane mobile, este chiar obligatoriu. Suntem intr-o perioada in care se discuta din ce in ce mai mult despre Google Voice, din ce in ce mai multi oameni realizeaza cautari de pe dispozitivele mobile folosind aceasta tehnologie, iar site-urile care nu au varianta pentru telefoanele mobile, vor pierde pozitii in clasament. Vorbim de rezultatele de pe mobile, pe Google mobile. Deci daca magazinul sau site-ul nu are o varianta pentru telefonul mobil, pozitia ii va fi net inferioara celei de pe desktop si ar fi pacat sa existe aceasta neconcordanta de pozitii pentru ca se pierd pozitii si se pierd vizitatori. Cred ca este obligatoriu ca oamenii sa aiba o varianta pentru telefoanele mobile, mai ales pentru statisticile pe care Google le-a dat publicitatii in urma cu mai putin de un an au relevat faptul ca 53% dintre utilizatori tind sa abandoneze o pagina de mobile daca aceasta se incarca in mai mult de 3 secunde. Mi se pare o informatie extrem de valoroasa pe care noi ca si proprietari de business-uri online merita sa o avem in vedere.

Sergiu: Perfect! Am atins in esenta si din acest punct de vedere elementele cheie si importante pe care antreprenorii trebuie sa le aiba in vedere inainte de a lua decizia sa intre pe mediul onlie si de a realiza un magazin online. Ajungem la ideea in care deja si-au facut planuri, au ales numele sa nu fie foarte complex, sa nu aiba puncte sau cratima, sa fie un nume simplu, de asemenea sa faca un buget si o estimare, pentru 18 luni ca si buget pentru marketing si de SEO. De asemenea este important sa inteleaga faptul ca trebuie sa fie optimizat magazinul pe mobile. Am facut o scurta recapitulare a ceea ce am stabilit pana acum. Mergem in ipoteza in care antreprenorul a hotarat ca vrea magazin online. In momentul in care isi face magazin online, care sunt urmatorii pasi pe care trebuie sa ii aiba in vedere pentru a optimiza magazinul, tot din punct de vedere al SEO.
Iulian: Aici putem discuta despre mai multe elemente care au legatura cu optimizarea on page.

  1. Primul element este scurtarea adreselor URL. Am observat foarte multe magazine online care au adrese URL foarte lungi, foarte stufoase, cu foarte multi parametrii pe care Google nu ii indexeaza atat de bine si atunci merita sa existe adrese URL cat mai scurte, de obicei www.numesite/nume-categorie sau www.numesite/nume-produs. De obicei adresele scurte, pot ajuta si la rezolvarea unor probleme de tip canibalizare, care apare frecvent la magazinele online si noi o recomandam utilizatorilor si proprietarilor de business-uri sa o rezolve cat mai repede.
  2. De asemenea, merita ca utilizatorii care au lansat deja un magazin online sa se asigure ca navigabilitatea este foarte buna. Cand ma refer la navigabilitatea in magazin, practic il ajutam pe utilizator sa gaseasca produsele pe care el le cauta, cat mai usor. Discutand despre navigabilitate, fac referire la elemente precum Breadcrumbs, elemente precum navigbilitatea prin meniuri sau de asemena poate sa fie navigabilitatea prin categorii sau subcategorii. Posibil ca, multi dintre cei care ne urmaresc sa fi observat la un moment dat site-uri care au in anumite categorii, si subcategorii inaintea listei de produse.
  3. Al treilea aspect de care as vrea sa ma leg, este viteza de incarcare a paginilor magazinelor online. Aceeasi statistica pe care Google a pus-o la dispozitia noastra, a tuturor, spune ca unul din doi utilizatori, asteapta ca o pagina sa se incarce in mai putin de 2 secunde. Mi se pare extrem de important sa avem o viteza de incarcare buna, pentru ca practic, aratam ca ne pasa de utilizatorii magazinelor noastre online. Acesta este unul dintre elementele pe care Google le-a tot tot mentionat in ultima perioada, alaturi de viteza de incarcare, alaturi de existenta unui certificat SSL, alaturi de existenta datelor struturate.
  4. Pentru ca am discutat despre certificatele SSL, mai mult de 60% din site-urile prezente pe prima pagina din Google, au in acest moment un certificat SSL activ. Mai mult decat un trend, aceasta este o necesitate pentru ca aceasta de asemenea arata ca noua ne pasa de securitatea si siguranta utilizatorilor care vin in magazinele noastre online, iar daca pentru utilizatorii care vin in magazinele noastre online acesta este un factor de incredere si de sporire a securitatii fata de informatiile pe care ei ni le ofera atunci cand completeaza un formular, Google este foarte probabil sa aiba aceeasi parere despre aceasta existenta a certificatelor SSL si sa recompenseze site-urile care au aceasta versiune pentru certificate SSL cu pozitii mai bune in motorul de cautare.
  5. Ar mai fi cateva elemente pe care eu le-as recomanda de revazut la cei care isi deschid un magazin online si unul dintre aceste elemente ar fi rezolvarea problemelor de duplicate content. Observam la foarte multe magazine online din Romania, exista o problema reala in aceasta privinta si intelegerea corecta a acestor probleme ii poate ajuta sa obtina pozitii mai bune in Google. De obicei, problemele de duplicate content in ecommerce se rezolva prin instalarea unui Tag Canonical sau a relatiei Prev/Next, dar sunt si alte elemente pe care utilizatorii le pot folosi.
  6. Cam acestea sunt cateva dintre principalele sfaturi pe care eu le-as putea oferi celor care deschid deja un magazin online si as mai putea sa mai adaug unul si anume adaugarea continutului cat mai bogat in paginile de tip categorie. Practic asta ii ajuta pe utilizatori sa gaseasca informatiile mai repede si sa inteleaga de ce au nevoie de produsele din categoria respectiva. Deci un fel de ghid de achizitie a produselor dintr-o anumita categorie. Am observat lucrul acesta la brand-uri mari de foarte mult timp, care incet, incet incepe sa se implementeze si in magazinele online din tara noastra.

Sergiu: Multumesc tare mult pentru raspunsul elaborat la aceasta intrebare, care este o intrebare foarte importanta si raspunsul la aceasta este pertinent. Un lucru important pe care adminstratorii de magazine il invata destul de repede, cam dupa prima luna, este faptul ca algoritmii motoarelor de cautare se schimba constant si exista riscul ca, ceea ce functioneaza astazi, peste o luna de zile sa nu mai functioneze. Oare exista vreo informatie pe care poti sa le-o dai celor care ne privesc, ce sa nu faca pentru a nu fi penalizati?
Iulian: Aceasta afirmatie este doar pe jumatate adevarata si am sa iti spun si de ce. Atunci cand faci lucrurile corect si te focusezi pe utilizator, este foarte putin probabil sa fii penalizat de catre Google. Ceea ce functioneaza la agentia noastra SEO de foarte multi ani, functioneaza si acum, pentru ca suntem interesati ca site-urile clientilor nostri sa aiba o optimizare on-page cat mai buna si cat mai aproape de ceea ce Google solicita. Si ma refer aici la elementele pe care le-am enumerat mai devreme, precum structura bogata, alegerea cuvintelor corecte in structura, asigurarea unei navigabilitati cat mai bune, instalarea unui certificat SSL, asigurarea unei viteze de incarcare cat mai buna, rezolvarea problemelor de tip duplicate content. Pe de alta parte, unul dintre algoritmii Google, care se numeste Google Penguin, penalizeaza site-urile pentru o activitate off-page abuziva, si fac referire la link-urile spre site. Observ foarte multi proprietari de site-uri care apeleza la diferite tehnici de promovare mai putin ortodoxe, dar o informatie pe care merita sa o stie toti cei care ne urmaresc este ca Google nu vrea ca webmasterii sa cumpere link-uri. Cei care folosesc aceasta metoda ajung sa fie penalizati, iar atunci cand te focusezi pe continut de calitate de care oamenii se leaga si incep sa scrie pe blog-urile lor intr-un mod natural, daca iti pasa de utilizatori astfel incat ei sa distribuie in retele sociale, produsele tale intr-un mod cat mai natural, atunci Google nu poate nicicum sa iti penalizeze site-ul. Deci practic, le recomand celor care vor sa evite acest tip de penalizare sa renunte la achizitia de link-uri, la cumpararea de diferite materiale pe anumite site-uri. Pare putin ciudat dar asa este. In termenii Google Webmaster, scrie ca achizitia de link-uri poate crea penalizari. De asemenea, daca vor sa evite o anumita penalizare, merita sa-si rezolve problemele de tip on-page, in special de partea de continut de slaba calitate si partea de duplicate content care este penalizata de algoritmul Google Panda. Acestia sunt cei doi algoritmi principali pe care Google ii foloseste la penalizarea site-urilor. De asemenea merita luat in calcul faptul ca Google trimite anumite notificari de penalizare pentru site-urile care nu au o varianta pentru dispozitivele mobile si exista asa-zisul algoritm Mobilegeddon care a facut furori in urma cu cativa ani, atunci cand a fost anuntat de Google.

Sergiu: Multumesc inca odata pentru raspuns, din nou un raspuns pertinent si complet. Daca tot am ajuns in zona aceasta, as vrea sa te intreb, care consideri ca este avantajul principal pe care il are platforma Blugento, raportat la SEO.
Iulian: O sa-ti enumar mai multe, pentru ca avantajele sunt evidente si merita ca cei care ne urmaresc sa le inteleaga si desigur sa le ia in considerare. Primul aspect pe care l-am observat si mie mi se pare foarte important ca si om de SEO este ca viteza de incarcare este foarte buna. Am observat ca site-urile Blugento sunt gazduite pe Microsoft Azure si probabil ca aceasta ofera o scalabilitate in ceea ce priveste viteza de incarcare. Am observat in testele pe care noi le-am realizat o viteza de incarcare net superioara fata de alte platforme de tip SAAS din piata si va felicit pentru acest lucru si va felicit si ca va pasa de clientii vostri atunci cand vine vorba despre viteza de incarcare a site-urilor. De asemenea am observat ca navigabilitatea in magazinele de pe platforma Blugento este un foarte buna si care poate fi foarte usor folosita de catre utilizatori. De asemenea am observat ca Blugento foloseste in spate, sa spun asa, platforma Magento, care este cea mai folosita platforma pentru comertul online din lume. Google cumva apreciaza faptul ca magazinele online utilizeaza aceasta platforma Magento. Probabil ca multi dintre cei care ne urmaresc au primit la un moment dat notificari din Google Webmaster Tools sau Google Search Console, cum se numeste mai nou, referitoare la instalarea unor upadate-uri la anumite platforme. Google monitorizeaza chiar si versiunea de platforma a unor magazine online si ne atentioneaza ca merita sa facem un update si de aceea cu siguranta foloseste versiunea platformei si tipul de platforma in calculul pozitionarii si de aceea consider ca este foarte important ca un magazin online sa aleaga o platforma consacrata cum este Blugento care are in spate bineinteles Magento. Ce am mai observat ca si un alt element diferentiator fata de alte platforme este ca, comenzile care se realizeaza in magazinele de pe platforma Blugento, se realizeaza foarte usor, fara prea multe batai de cap, fara anumite impedimente in realizarea comenzii, deci practic este un proces liniar si foarte usor de realizat. De asemenea am observat ca optimizarea se realizeaza foarte usor la magazinele de pe platforma Blugento si intr-un timp foarte scurt, cu siguranta cei care vor sa aleaga din anumite tipuri de platforme SAAS, vor lua in considerare si acest aspect pentru ca atunci cand optimizarea site-ului dureaza putin, si rezultatele vin mai repede. Iar cu privire la rezultate, am observat ca la magazinele online de pe platforma Blugento au rezultate foarte bune in motoarele de cautare si va felicit pentru acest lucru.

Sergiu: Multumesc din nou pentru informatia buna si din nou foarte completa! Inainte de a incheia as vrea sa te mai intreb daca consideri ca mai sunt si alte informatii sau tips and tricks pe care ai vrea sa le furnizezi celor care ne privesc?
Iulian: Pot sa spun ca un sfat pe care il dau si antreprenorilor care au deja un magazin online sau care doresc sa isi deschida un magazin online este ca focusarea pe utilizator este mai importanta acum decat oricand. Practic, dupa parerea mea, este un lucru gresit sa se focuseze pe Google si pe manipularea motorului de cautare, pentru ca noi nu asta ne dorim, ci ne dorim cu totii, proprietari de business-uri online ocazia ca utilizatorii sa aiba o experienta cat mai buna cu magazinele noastre si de asemenea ne dorim ca ei sa regaseasca informatiile pe diferite site-uri intr-un mod cat mai organic si intr-un mod cat mai natural. O alta informatie este aceea de a creste valoarea brand-ului prin diferite modalitati cum ar fi existenta pe comparatoare de preturi, existenta retelei de marketing afiliat, existenta in diferite alte site-uri care ii ajuta sa isi creasca valoarea brand-ului, increderea in business-ul lor si bineinteles cu aceasta ocazie pozitiile in Google. Pentru ca toate acestea ajuta global la o pozitionare mai buna in Google a business-ului lor online.

Sergiu: Iulian iti multumesc foarte mult pentru ca ai impartasit cu noi aceste informatii pretioase. Sunt sigur ca multi owneri si adminstratori de magazine online vor gasi utile sfaturile si informatiile tale. De asemenea vreau sa informez ca pentru cei care sunt interesati sa fie intr-o discutie mai elaborata intr-o eventuala colaborare cu Iulian, vom lasa un link sub acest video si de asemenea as vrea sa inchei aceasta intalnire dintre noi doi spunand ca parteneriatul dintre Blugento si TargetWeb are scopul ca impreuna sa furnizam clientilor nostri si userilor, clientilor nostri, o experienta cat mai aproape de eficientizarea maxima din toate punctele de vedere, a tehnologiei in care se realizeaza magazinul online, si apoi a urmatoarei etape importante si anume este aceea de care vorbeai si tu SEO si marketing, fara doar si poate ele merg mana in mana. Deci impreuna si prin parteneriatul nostru, exact asta vrem sa atingem si sa elaboram strategii eficiente pentru a maximiza castigurile clientilor nostri. Iulian iti multumesc foarte mult!
Iulian: Iti multumesc si eu pentru invitatie si sunt convins ca cei care ne-au urmarit pana acum au beneficiat de o informatie de calitate si cu siguranta sper sa le mai oferim astfel de informatii si cu alte ocazii.

Photo of author
Iulian Ghisoiu
Iulian Ghișoiu are o experiență de peste 18 ani în servicii SEO, fiind unul dintre pionierii acestui serviciu de marketing online in Romania. Este managerul Target Web. Iulian este formator, speaker, expert SEO si trainer al cursului SEO Mastery.

Abonare la newsletter

Poți fi primul care află informații SEO utile și de actualitate. Abonează-te la newsletter-ul nostru folosind formularul de mai jos.