Se face growth hacking pe bune în România sau e mult zgomot?

Growth hacking este un concept de marketing care se bazează efectiv pe produs pentru atragerea de clienți, fiind parte integrată în procesul de promovare și strategia de marketing.

Growth Hacking in Romania

Este probabil cea mai potrivită metodă prin care afacerile la început de drum, startup-urile, își pot crește vizibilitatea în domeniul online, brand awareness-ul și audiența. Practic, este cea mai bună metodă să îți crești afacerea.

Acest nou concept în marketing folosește produsul ca un mecanism de promovare și se bazează pe date analitice și multe experimente.

Growth hacking-ul a creat un val foarte mare în străinătate, și în ultimul timp a început să fie foarte apreciat de afacerile din România.

Să fie acesta o soluție sau este doar mult zgomot?

 

Growth hacking în România

Fiecare afacere la început de drum își dorește să crească și să aibă rezultate măsurabile, însă nu orice afacere își permite să investească bugete considerabile în marketing pentru generare de idei, strategii și campanii media.

Growth hacking-ul este soluția pentru aceste afaceri/startup-uri. Agențiile de growth hacking oferă idei creative și scalabile, bazate pe studii și pe feedback-ul consumatorilor.

Este lesne de înțeles că nu orice idee de marketing poate fi încadrată la growth hacking.

Strategiile de growth hacking se bazează pe foarte multe date exprimentale, cercetări, pe nevoile audienței și targetul foarte bine definit.

Asta te va ajuta pe tine atunci să faci alegerea potrivită atunci când dorești să colaborezi cu un specialist sau o agenție de growth hacking.

Un growth hacker ar trebui să aibă abilități tehnice, creative și analitice.

growth-hacker

Regula de bază folosită în growth hacking este inspirata din Principiul Pareto.

20% dintre idei care vor aduce 80% din rezultate.

Marketerii vor adopta cele mai ușoare metode care vor aduce cele mai multe rezultate.

Tot mai multe agenții și experți în marketing au dezvoltat tactici și strategii de growth hacking în propunerile și campaniile de marketing.

În România există agenții profilate pe growth hacking care oferă dedicate servicii în această direcție.

Pe langă specialiștii în domeniu, există și tot felul de grupuri în social media (Facebook, Slack) unde antreprenorii discută unii cu alții și își oferă sfaturi, direcții și se sprijină.

De-alungul timpului s-a dezvoltat o comunitate și s-au organizat diferite evenimente și proiecte pentru startup-uri cum ar fi Business Days, Brand Minds, UPGRADE 100, Digital Marketing Meetups, care implică și growth hacking.

Dacă este să ducem discuția dincolo de granițele tării, putem să găsim cea mai mare comunitate de growth hackers pe platforma cu același nume, GrowthHackers.

 

Cum se face growth hacking pe bune?

Era digitala ajută procesul de growth hacking, dar este foarte important să se respecte anumite principii și să nu fugim după fluturi.

Un growth hacker va fugi după date, numere, tactici și obiective concrete. Idei vagi și experimente creative fără date în spate nu sunt în primul plan, nici măcar în la doilea… Practic nu sunt în viziunea și strategia unui growth hacker.

Branding-ul, mind share sau awareness-ul nu fac parte din strategia de growth hacking.

Nu e vorbă multă, magie sau imaginație, este un proces mai amplu, exact și concret, precum știința.

Un exemplu bun ar fi de creare de unelte pentru interacțiunea cu utilizatorii, întrucât clienții sunt cei care dau cursul afacerii. Dacă există conexiune cu utilizatorul și îl implicăm, atunci rezultatele vor continua să vină.

Unul dintre cele mai populare și poate printre primele branduri care au folosit growth hacking a fost Dropbox.

Brandul a folosit produsul în sine ca principal mod de promovare fără a investi în publicitate și s-a bazat pe utilizatori pentru a îmbunătăți produsul.

Cu siguranță mulți dintre noi am folosit Dropbox fără să ne dăm seama că luăm parte într-o campanie de growth hacking.

Oricine recomanda Dropbox unui prieten nou care își crea cont primea 250mb de spațiu de depozitare gratis.

Tot mai mulți și-au creat cont și au recomandat prieteni. Folosind o tehnică de referral, Dropbox a reușit să strângă peste 60% de înscrieri într-un timp foarte scurt.

Așa cum spuneam, nu fugim după fluturi, dar creștem și „metamorfozăm” brandurile precum fluturii.

Pentru asta trebuie să înțelegem cum funcționează procesul de growth hacking.

 

Procesul de growth hacking

Specialiști în growth hacking au un proces bine stabilit pentru creșterea sustenabilă a unui brand. Ei trebuie să cunoască brandul și să-i înțeleagă nevoile.

 

Procesul de growth hacking

1. Pentru ca acest lucru să se întâmple într-un mod firesc, primul pas este analiza afacerii din toate punctele de vedere, de a realiza studii și cercetări pentru a înțelege mai bine brandul și audiența acestuia.

Până la urmă, ce îți doreșc clienții? Care sunt nevoile lor?

Cum poate brandul să îi ajute sau ce poate să le ofere?

Așa cum am menționat și anterior, un growth hacker se bazează pe date concrete și scalabile pentru a atrage clienții.

2.Pasul 2 îl reprezintă definirea obiectivelor SMART (specific, măsurabil, (de) atins/abordabil, relevant, încadrat în timp).

După ce growth hackerul a adunat toate informațiile, poate să stabilească obiectivele de care are nevoie ca brandul să crească și în funcție de ceea ce își propune startup-ul.

Face o listă cu toate obiectivele și apoi poate genera ideile de creștere care să ducă la îndeplinirea obiectivelor.

3. Apoi începe procesul de creație. Brainstorming-ul de idei este un proces laborios, pentru că la final doar cele mai bune strategii și idei de growth hacking vor fi implementate, pentru a respecta principiul 20-80.

Se prioritizează ideile și se aleg cele care vor aduce rezultatele cele mai relevante și mai consistente.

Sunt alese ideile cele mai acționabile cu impactul cel mai puternic asupra startup-ului.

4. Următorul pas este implementarea ideilor de marketing și urmărirea rezultatelor în timpul procesului.

Strategia de marketing trebuie să fie precisă și bine targetată, iar ideile trebuie să ducă la îndeplinirea obiectivelor.

5. După ce se finalizează campania, se evaluează rezultatele se analizează îndeplinirea obiectivelor și succesul ideilor.

După ce se trage linia, putem să vedem dacă ne dorim să investim în alte campanii și strategii de growth hacking, și optimizăm procesul, odată cu creșterea obiectivelor.

Putem să reluăm pașii și procesul va fi unul continuu, îmbunătățindu-se din ce în ce mai mult.

Growth hacking-ul trebuie să-l măsuri altfel nu există. Iar creșterea trebuie să fie rapidă, vizibilă, asemeni unui spike ascuțit. Altfel nu va fi decât o altă campanie de marketing.

Andreea Sauciuc are experienta in content writing si SEO de peste 5 ani. In prezent isi pune condeiul la treaba pentru idei si strategii noi in cadrul unei agentii de marketing, implinindu-si un vis de mult inradacinat. In timpul liber o gasesti plimbandu-se cu rolele, citind o noua carte sau explorand drumuri si locuri noi.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.