Cum faci SEO pentru Nișe Sezoniere, Sărbători, Evenimente | Black Friday, Crăciun etc

Se apropie o perioadă plină de evenimente și sărbători, în care lumea caută să cumpere ori datorită reducerilor, ori pentru a dărui în cadou ceva, cuiva. Dacă ai un magazin online, de cele mai multe ori pierzi foarte mult timp cu pregătirea ofertelor și a prețurilor, cu newsletterele și campaniile de PPC, dar uiți complet de SEO.

Ei bine, să știi că poți și din SEO face foarte multe vânzări în aceste perioade. Trebuie doar să fii pregătit din timp, să planifici totul și să execuți cu încredere.

News Flash: După cum bine știi, SEO cere timp. Este puțin prea târziu pt. Black Friday SEO acum, dar poate ai șanse pentru Crăciun. Așadar, de ce publicăm tocmai acum acest articol? Ei bine, dacă îți publicăm un articol despre Crăciun și Black Friday în Iunie când erai cu burta la soare, la mare, l-ai fi citit? Poate că te-ai fi gândit: „Mai este până la Black Friday, ce-i cu ăștia?”

Oricum, acest articol nu este doar despre Black Friday, ci despre SEO sezonier, sau cel puțin așa ar veni tradus din Engleză (Seasonal SEO). În esență, nu SEO-ul este sezonier, că pe acela îl facem tot timpul, ci cuvintele cheie, fraze precum „pulovere de crăciun” sau „coș pentru ouă de paști”. Așadar, acest articol se aplică și  nișelor sezoniere, cum ar fi vânzarea de biciclete sau de bilete pentru un festival anual.

Sunt multe lucruri importante în acest articol. Pentru o strategie SEO eficientă, este nevoie de o viziune de ansamblu. Anumite elemente importante se regăsesc mai jos, așa că îți recomandăm să citești acest articol în totalitate pentru a nu rata nimic important.

 

Cum știi dacă un cuvânt cheie este sezonier?

 

Este destul de ușor să afli dacă un cuvânt cheie e sezonier sau nu. Poți folosi un instrument gratuit numit Google Trends. Acolo poți introduce un termen cheie pentru a afla interesul utilizatorilor Google despre acel termen pe o anumită perioadă de timp.

Nu uita să selectezi regiunea și perioada de timp pentru care dorești să vezi trend-urile, altfel informațiile vor fi eronate. Google Trends nu este un instrument pentru analiză de cuvinte cheie. Așadar, nu introduce cuvinte cheie, ci un termen general, reprezentativ. De exemplu, nu pune „cel mai bun pulover de crăciun” ci doar „pulovere”.

 

Cuvinte cheie sezoniere periodice

 

Desigur, poți detalia puțin frazele. De ex. poți pune „pulovere de crăciun”, în special dacă vrei să îl compari cu alt termen (vom vorbi mai jos despre comparații). În acest caz, volumele vor fi diferite față de „pulovere”, dar direcțiile trend-urilor vor fi similare. În general, din moment ce „pulovere de căciun” conține „pulovere” este normal ca termenul general să aibă un volum mai mare. „Pulovere” va conține și „pulovere de crăciun” și „pulovere de lână” etc.

Google deja știe că se apropie Crăciunul și oamenii caută lucruri legate de Crăciun. De exemplu, dacă încep să scriu ‘pulovere’ în Google, acesta deja auto-completează cu ‘pulovere de crăciun’.

 

Google auto-complete sezonier

 

Tot în Google Trends poți analiza și direcția generală a unui domeniu. Devine mai profitabil? Mai puțin profitabil? Este posibil ca un termen să fie sezonier, dar în scădere. E posibil să fie și invers, cum sunt trotinetele electrice. După cum poți observa mai jos, valurile devin din ce în ce mai mari.

 

Trotinete electrice sezonier

 

Desigur, poți compara termeni, adăugând mai mulți în dreapta sus. Poate e prea devreme pentru a spune dacă trotinetele electrice vor deveni mai populare decât bicicletele, dar la o primă vedere, pare că în 2-3 ani cam așa va fi.

 

Comparatie Google Trends

 

Google Trends oferă câteva grafice destul de interesante pe care le poți utiliza într-o analiză de piață atunci când te gândești dacă să intri într-un business sau nu. Te poate ajuta, desigur, să afli dacă merită să faci sau nu SEO pt. acea nișă.

Sfat: Este bine să îți alegi două nișe complementare, pentru a avea un business tot timpul anului. De exemplu, dacă vinzi biciclete, consideră să te extinzi în zona sporturilor și să vinzi și plăci de snowboard. Când vine iarna, bicicletele nu prea se vând, dar poți compensa cu snowboard-urile și vice-versa.

 

Analiza de cuvinte cheie: cel mai important pas

 

În SEO, la bază stau cuvintele cheie. Acest lucru este valabil și în nișele periodice sau sezoniere. Utilizatorii vor căuta ceva pe internet, iar dacă paginile / produsele tale nu sunt optimizate pentru acele cuvinte, nu le va găsi nimeni.

Pentru vrei să faci o analiză de cuvinte cheie bună, citește acest ghid pentru analiza de cuvinte cheie.

Pentru a acționa mai rapid, poți combina de exemplu, dacă vinzi haine în general, poți combina termeni din categoriile care se potrivesc cu termeni sezonieri.

De exemplu, poți pune ‘pulovere’, ‘șosete’, ‘mănuși’ și ‘fulare’ și le poți combina cu termenul ‘de crăciun’. Astfel vei obține 4 termeni cheie combinați. Acesta este un exemplu mic, dar poți găsi mult mai multe combinații în funcție de ce termeni se caută pentru produsele tale și ce termeni caută lumea în sezoanele respective.

Pentru a le combina rapid, folosește un tool precum TextMechanic – Prefix/Sufix și adaugi un sufix.

Combina termeni sezonieri

Sfat: Nu te limita doar la cuvinte cheie pentru produse! Oamenii caută tot felul de informații în perioadele respective.

 

Crăciunul este perioada cadourilor, iar multă lume caută și informații, folosindu-se de cuvinte cheie precum ‘idei de cadouri de crăciun’. Acestea te pot ajuta să obții link-uri pentru strategia ta de Off Page SEO, abonați la newsletter („Dacă vrei o listă cu idei de cadouri mai amănunțită, abonează-te la newsletterul nostru”) și, în cele din urmă, mai multe vânzări.

Un alt exemplu bun: Dacă oferi bilete la un festival anual, poți publica articole despre formațiile care vor cânta și membrii acestora. În perioada imediat dinaintea festivalului, oamenii sigur vor căuta aceste subiecte, așa că descoperă ce cuvinte cheie se caută și notează-le.

Crearea / optimizarea conținutului sezonier

Conținutul este în continuare rege. Dacă nu satisfaci nevoia utilizatorilor cât și a motoarelor de căutare prin conținutul care îl publici, nu vei ajunge în top. În general, sunt două tipuri de conținut: conținutul de pe pagini și cel din articole.

Pagini (categorii / produse)

Atunci când ai de-a face cu produse și categorii sezoniere / periodice, trebuie să ai pagini separate pentru aceste cuvinte cheie. Paginile vor fi active tot anului, chiar dacă utilizatorii le caută sau nu.

Așadar, vei avea pagini separate pentru anumite produse sezoniere, chiar dacă acestea există deja și în alte categorii.

De ce? Din cauza intenției utilizatorului. Să luăm din nou exemplul cu puloverele de Crăciun: dacă facem o căutare pt. ‘pulovere’ vom vedea un set de rezultate, iar pentru ‘pulovere de crăciun’ alt set de rezultate.

Intentie Utilizator

Știi că eMag e mare când rankează cu ‘craciun pulover’ pentru ‘pulovere de craciun’.

 

E clar din rezultate că atunci când lumea caută doar ‘pulovere’, nu le caută pentru Crăciun. Nu caută nici măcar pulovere în general, ci un termen specific. ‘Pulovere pentru dame’.

Google vrea să afișeze ceva relevant și specific fiecărei căutări. În unele cazuri merge să combini două pagini. Un exemplu bun ar fi „cel mai bun aspirator” + „cele mai bune aspiratoare”. Dar în cazul cu puloverele, nu prea merge. E mai bine să ai pagini separate.

Desigur, poți ținti și termeni precum „black friday” sau „reduceri black friday” cu o pagină special făcută pentru asta.

Pagina Black Friday

Titluri / Descrieri

Unele produse sau pagini pot suferi modificări în titluri și descrieri meta. De exemplu, poți actualiza temporar titlul și să adaugi la final Ofertă / Reduceri Black Friday / Craciun etc. Același lucru îl poți adăuga și în descrieri. Nu uita de CTA (call to action).

Articole de blog

Crează conținut și pentru blog. Acesta are în general mai multe șanse să ajungă viral și să fie distribuit pe social media.

De exemplu, poți face un top cu cele mai simpatice pulovere de Crăciun. Poți face o listă cu idei de cadouri pentru mame, tați, prietene etc.

Reutilizează conținutul vechi. Cu cât are mai multă vechime, cu atât va fi mai ușor să rankezi. Dacă ai deja „cel mai bun xyz pentru Crăciun 2018” modifică-l în 2019.

Important: Nu schimba niciodată URL-ul unei pagini. Vom discuta în curând și acest aspect.

Probleme Tehnice

E bine să știi aceste elemente care țin de SEO tehnic pentru a nu intra în belele atunci când te ocupi de un business sezonier.

URL-uri

Nu modifica niciodată URL-ul! E bine atunci când faci un articol / o pagină care are oportunitatea de a fi repetat / redistribuit în fiecare an să îl faci fără an / dată în URL și să modifici doar în titlu / H1 / descriere anul. Așa vei evita și conținutul duplicat.

Un exemplu bun este pagina de Black Friday. În loc să faci în fiecare an altă pagină, cel mai bine este să ai o singură pagină pe care să o actualizezi doar din titlu cu anul.

Redirecționări

Dacă trebuie neapărat să modifici URL-ul sau trebuie neapărat să ștergi o pagină, nu uita să faci redirect 301 către cea mai relevantă pagină.

Pentru produsele la care se termină stocul, poți afișa jos o listă cu alte produse similare / recomandate la ofertă sau poți chiar pune un 302 către cel mai relevant produs după câteva secunde. Nu e cea mai bună experiență pentru utilizator, dar ai șanse mai mari să faci o vânzare.

Poți crea un 302 temporar de la HomePage spre pagina statică de Black Friday / Crăciun / Eveniment. După cum bine știi, e practicat de magazinele mari precum Altex și eMag de ani buni și pare să funcționeze destul de bine.

Viteza

Rezolvă problemele de viteză a website-ului, altfel ai doar de pierdut. Se spune că rata de conversie scade cu 7% pentru fiecare secundă de încărcare în plus a website-ului tău.

În perioadele de Black Friday și Crăciun magazinele online mari mai pică sau se încarcă greu. Acestea au servere foarte bune și, chiar și așa, ele nu fac față. Ar fi trist să ai norocul să prinzi un val mare de trafic doar ca să dai peste ghinionul că îți pică serverul. Alege un server bun!

Date structurate

Poți implementa date structurate pe magazinul tău online pentru a afișa rezultate mai interesante în motoarele de căutare. Pe platformele populare de CMS / eCommerce cum sunt WordPress și Magento poți face asta destul de ușor cu un plugin, cel puțin pentru prețuri și recenzii.

Date Structurate Google

Link-uri interne

Publicarea de conținut informațional te poate ajuta mult să dezvolți o strategie de internal linking. Cu cât ai mai mult conținut pe website, cu atât sunt mai multe oportunități de a da link-uri spre paginile importante (categorii, oferte) pe cuvintele cheie dorite (text ancoră).

Promovare / Backlinks

De multe ori, nu este suficient doar să postezi conținut și să rezolvi probleme tehnice pe website, în special atunci când competiția este extrem de mare!

Va trebui să te folosești și de o strategie de Off Page SEO și Social Media pentru a promova ofertele. Pentru un Black Friday / Crăciun de succes, advertorialele pot fi justificate aici într-o campanie deșteaptă de promovare, pe site-uri relevante.

Backlink-uri advertoriale promo sezonier

De asemenea, conținutul publicat de sărbători are mai mari șanse de a ajunge viral. Profită de această ocazie pentru a obține link-uri, social media shares etc. Poți face, de exemplu, un outreach către bloggeri interesați în general de aceste lucruri. Unii s-ar putea să fie dispuși să împărtășească ofertele tale cu audiența lor (în general cu link-uri afiliate, desigur).

La TargetWeb folosim cu succes o strategie de content prin care promovăm în diferite site-uri foarte cunoscute reducerile pe care clienții nostri le propun de Black Friday, Craciun, etc. Astfel de campanii am implementat pentru clienți precum QuickShop.ro, Autolux.ro, Iya.ro, ExpertScule.ro, Ralta.ro, Luminarium.ro, BeKid.ro, Bjr-Vacante.ro, Importdirect.ro, Blugento.ro, Eles.ro, Eladerm.ro

Timing / Sincronizare

Dacă ai un business sezonier alternativ, cum e cel din exemplul de mai sus cu biciclete / snowboard-uri, va trebui să te apuci să faci SEO pentru fiecare categorie exact în sezonul opus acesteia.

Așadar, iarna vei începe să faci SEO pentru biciclete ca în vară acesta să își fi făcut efectul, iar în vară, imediat după ce se termină sezonul de vânzare de biciclete, te apuci de SEO pentru snowboarding.

Desigur, atenția cea mai mare o vei acorda nișei care vinde în acel moment, dar trebuie să începi din timp, măcar cu analiza de cuvinte cheie, și planificarea conținutului.

Sincronizare SEO

Poți utiliza Google Trends pentru a ști cam când și ce ai de făcut.

  1. Când linia e plata, planifică totul. Vei fi mult mai liniștit când va fi agitație și vei fi ocupat cu comenzile. Fă analiza de cuvinte cheie, modifică titluri, planifică subiecte pentru articole. Tot aici poți face audit-uri la site, rezolva probleme tehnice și pune la cale alte idei pe care le mai ai.
  2. Pe parcurs, înaintea începerii creșterii, te poți axa pe branding & awareness prin publicare de articole pe blog din când în când (sau orice alt tip de conținut prinde audienței tale).
  3. În perioada creșterii poți începe să faci PPC și să publici advertoriale pe site-uri relevante care îți pot aduce trafic.
  4. În perioada de vârf, când chiar sunt căutări multe, te axezi pe rezolvarea problemelor cu produsele respective (comenzi, suport, retururi etc.).
  5. Spre final, începi să te direcționezi și să te pregătești pentru o nișă alternativă sau alte produse.

 

Timing Nișe Sezoniere / Periodice / Alternante

 

Alte sfaturi

Iată câteva lucruri pe care ar trebui de asemenea să le iei în considerare:

Analiză, Analiză, Analiză

Monitorizează mereu traficul de pe website-ul tău și analizează informația pentru a descoperi noi metode de îmbunătățire a strategiei SEO.

Uită-te peste datele din Search Console și Google Analytics din anii trecuți și află ce poți să îmbunătățești. Descoperă ce cuvinte cheie au adus cele mai multe accesări și ce cuvinte cheie nu ai țintit dar ți-au adus trafic oricum. Adaugă acele cuvinte cheie în conținutul tău pentru a aduce și mai mult trafic anul viitor.

Oportunitate de A/B testing

În general, în perioadele precum Black Friday sau Crăciun, traficul crește cam peste tot. Lumea cumpără. Este un moment oportun pentru a încerca niște teste pe landing page-uri sau check-out.

Mută butoanele mai sus, schimbă culorile, schimbă textele din call-to-action și compară cu versiunea anterioară. Nu uita să faci o singură modificare, pe rând! Dacă schimbi atât poziția cât și culoarea, nu vei ști care dintre ele afectează rezultatul.

Volumul de trafic ridicat din această perioadă ar trebui să ajute la scurtarea perioadei de test pentru ca aceasta sa fie relevantă. Testează o săptămână într-un fel, o săptămână în alt fel.

Poți de asemenea testa și titlurile din Google. Nu uita să păstrezi cuvintele cheie (sunt cele mai importante) și dacă mai rămâne loc, adaugă și Reduceri! sau Ofertă Black Friday! Te poți, desigur, folosi și de meta descriere pentru a introduce astfel de mesaje promoționale temporare pe produse.

Automatizare

Dacă poți, încearcă să automatizezi totul. De exemplu, dacă știi că ai Black Friday în fiecare an într-o anumită perioadă pe magazinul tău, poți automatiza adăugarea mesajelor de genul „Ofertă Black Friday, Reducere!” în descrierile și titlurile produselor cu discount.

Acest lucru este mai dificil de făcut și diferă de la caz la caz. Trebuie foarte bine planificat pentru a evita problemele!

Indexare

Nu uita că Google nu vede instant aceste modificări, așa că este util să ai un sitemap pentru website-ul tău sau să îl rogi pe Google să indexeze paginile care au suferit modificări în Search Console.

Notează modificările

E important să știi ce modificări ai făcut și când. De multe ori, pot apărea scăderi în trafic, căderi ale platformei și diverse alte probleme la care nici nu ne gândim uneori. Chiar dacă e vorba doar despre adăugarea unui plugin nou sau modificarea a 50 de titluri de produse, notează undeva toate modificările.

Concluzie

SEO sezonier nu este atât de dificil de făcut. Trebuie să ții cont de câteva elemente cheie dar, în mare, este foarte similar cu ce strategii SEO utilizezi în general

Dacă ai nevoie de o echipă de profesioniști care să te ajute cu strategia SEO pentru un business de tip sezonier sau pentru perioadele de sărbători / reduceri (Black Friday), atunci nu ezita să ne contactezi.

Adrian Cojocariu este pasionat de optimizarea pentru motoarele de cautare de aproape 5 ani. In prezent este un mandru membru al echipei cognitiveSEO si scrie articole pe blogurile TargetWeb si SEOproject. Este pasionat de gaming și arte marțiale și este de asemenea un foarte bun pianist.

Vrei sa fi la curent cu stirile noastre si pe Facebook? Like

Despre noi si despre acest blog

TargetWeb este o agentie SEO care din 2006 genereaza rezultate exceptionale clientilor. Atuurile agentiei sunt cunostintele avansate in SEO pe majoritatea platformelor de tip CMS si eCommerce, relatiile cu sute de influenceri, bloggeri si jurnalisti, adaptarea strategiilor de promovare la ultimele trenduri in SEO dar si oferirea de rapoarte usor de inteles de catre antreprenori.

Cere o oferta

Target Web este o agentie SEO full service care ajuta la cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, obtinerea unui trafic mai targetat, cresterea vanzarilor online si a popularitatii in blogosfera, presa online, social media si la managementul/corectarea reputatiei online.

Mai multe de pe blog

Vezi toate postarile