Google AI Overviews este o funcție din cadrul Google Search care oferă informații generate de AI în partea de sus a rezultatelor căutărilor, înaintea celorlalte rezultate. Momentan nu este lansată în Romania, dar se așteaptă ca până la sfarșitul anului 2024 să fie lansata global. Daca vei realiza o căutare dupa o expresie precum “seo title character limit”, Google va genera un răspuns în mod automat.
Aceste rezultate sunt generate de Gemini, modelul de inteligență artificială personalizat al Google și au început să apară începând cu 14 mai la utilizatorii din SUA, urmând să se lanseze ulterior și în alte țări.
Această inițiativă a început să fie testată încă din 2023, dar a fost lansat la doar o zi după ce OpenAI a făcut cunoscut ChatGPT-4o. AI Overviews este o îmbunătățire a ceea ce era cunoscut anterior sub numele de Search Generative Experience (SGE).
În acest articol voi aborda tot ce trebuie să știi daspre Google AI Overviews și cum să te pregătești pentru momentul când va fi disponibil și în Romania. Acum că am prezentat imaginea de ansamblu, să vedem ce întrebări pot apărea când vine vorba de Google AI Overviews.
Cum funcționează AI Overviews?
Elizabeth (Liz) Reid, vicepreședinte și director al Google Search, a declarat în cadrul conferinței Google I/O din luna mai că această inovație se concentrează în jurul capacității de a gestiona căutări complexe folosind un raționament în mai mulți pasi. Acesta presupune descompunerea întrebărilor complexe în mai multe elemente și abordarea fiecărui element pentru a furniza un răspuns coerent, prioritizandu-le și ordonandu-le corespunzător. Rezultatele generate vor fi cele mai calitative și vor lărgi domeniul de aplicare a ceea ce poate fi realizat printr-o simplă căutare Google.
Această funcție nu este universală și va fi implementată treptat în funcție de limbă și regiune, activandu-se doar atunci când este mai avantajoasă.
In urmă cu câteva zile, CEO-ul SEOClarity a făcut publică o concluzie dupa ce a analizat pozitiile unui numar de câteva zeci de mii de expresii, si a concluzionat:
In 99.5% din cazuri, in rezultatele din AI Overviews au fost incluse unul sau mai multe rezultate din prima pagina Google
Mark Traphagen
Practic, AI va sintetiza informațiile de pe o gamă variată de website-uri pentru a le oferi utilizatorilor o înțelegere scurtă dar aprofundată a subiectului căutat. Este interesant că AI Overviews promite să implementeze căutări video în Google, prin care utilizatorii vor putea să pună întrebări prin înregistrarea unui videoclip, făcând procesul de căutare mai intuitiv. Probabil, și acestea vor fi în mare parte din Youtube. Această funcție va redefini experiența utilizatorului, stabilind un nou standard de accesibilitate și interacțiune.
Pot dezactiva funcția de Google AI Overviews?
Această funcție nu poate fi dezactivată din setările Google, dar partea bună este că poate oferi răspunsuri mai complexe la întrebări mai elaborate. De exemplu poți tasta în Google Search „Creează un plan alimentar de o săptămână cu alimente vegane” și vei primi un răspuns generat de AI.
În timp ce aceste rezultate sunt foarte utile pentru unii, este posibil ca anumiți utilizatori să nu dorească să le vadă. Momentan cea mai bună variantă este să folosiți alt browser, precum Safari sau Firefox, sau puteți selecta un filtru pentru căutarea efectuată. Apăsați click pe „Mai multe” și ar trebui să vă apară câteva opțiuni de filtrare printre care Imagini, Videoclipuri, Cumpărături. Alegeți filtrul „Web” și vor rămâne în rezultatele căutării doar linkuri către site-uri web reale.
În luna mai 2024, 15% din rezultatele cautarilor Google afișau rezultate generate de AI, conform conferinței Google I/O din luna mai. Între timp, acest procent a scăzut la 8.71%, conform SERanking si 7,6% conform SEOClarity. Sursa informatiei o găsiți aici .
Conform Search Engine Land, aceste rezultate sunt mai predispuse să apară în căutări legate de domeniul sănătății și mai puțin probabil să apară în căutări referitoare la industria restaurantelor sau a călătoriilor.
Mai exact, dacă ar fi să împărtim pe industrii, cei de la SEOClarity au realizat o statistică foarte clară:
Ce impact o să aibă Google AI Overviews asupra strategiilor de marketing?
Trecerea la o interfață de căutare bazată pe AI marchează o schimbare majoră în interacțiunea utilizatorilor cu rezultatele de căutare. Pentru oamenii de marketing această schimbare presupune adaptarea strategiilor la noua funcție. În primul rând, va trebui să ne focusam pe un conținut care să demonstreze expertiză și experiență, astfel încât Google AI să ne considere o sursă de încredere pentru răspunsurile sale (Google AI Overviews include o opțiune în bara laterală intitulată “Web”, unde utilizatorii pot găși liste obișnuite de linkuri web).
Având în vedere că asigurarea primei poziții în SERP nu va mai fi la fel de avantajoasă ca înainte, probabil în viitor cele mai bune strategii de marketing vor include și aspecte ce țin de GEO (Generative Engine Optimization). GEO reprezintă o schimbare importantă în practicile SEO, concentrandu-se pe capacitatea motoarelor de căutare de a genera rezultate bazate pe inteligența artificială, precum AI Overviews de la Google și Bing Chat de la Microsoft.
Copywriterii vor crea cotinut mai detaliat și cu autoritate pe care AI îl poate sintetiza mult mai ușor, folosind principiile: expertiză, autoritate, încredere și experiență. Deși acest instrument va reduce semnificativ numărul de click-uri pe pagini individuale, va reprezenta totuși o șansă pentru comercianții digitali să capteze rapid potențiali clienți, deoarece AI Overview vă spori vizibilitatea mărcilor.
Potrivit Search Engine Land, este cu 195% mai probabil ca AI Overviews să apară atunci când căutările au un featured snippet. Acestea pot include paragrafe de text, liste, tabele sau imagini și sunt extrase automat din paginile web care răspund cel mai bine la întrebarea utilizatorului.
Mai mult de atât, căutările de tipul “ce”, “unde” și “cum” sunt deosebit de relevante pentru AI Overviews, deoarece acestea solicită răspunsuri clare și specifice. Acestea sunt frecvent întâlnite în căutările vocale și în interacțiunile utilizatorilor cu asistenții digitali, ceea ce face ca optimizarea pentru AI Overviews să fie esențială.
Cum se pot optimiza paginile web pentru a apărea în Google AI Overviews?
Există câteva elemente pe care trebuie să le iei în considerare odată cu începerea funcționarii AI Overviews, pentru a ajuta Google să îți evalueze și să îți clasifice conținutul:
- Date stucturate, adică un cod adăugat în paginile web care ajută motoarele de căutare să înțeleagă și să îți clasifice conținutul.
- Mai puțină concentrare pe cuvintele cheie și mai mult accent pe crearea unui conținut de calitate, care să răspundă nevoilor utilizatorului. Important: acordă atenție keyword-urilor longtail.
- Conținut de tip conversațional – deoarece AI Overview va oferi rezultate pentru utilizatorii care vor avea căutări mai complexe precum „Cu ce ar trebui să mă îmbrac într-o excursie în Paris în septembrie?”. Așadar nu oferi doar un răspuns concis, ci caută să îți adaptezi conținutul pentru a sugera un limbaj natural în timp ce oferi informații relevante și utile.
- Oferă a experiență a utilizatorului rapidă, ușoară și intuitivă și o viteză rapidă de încărcare a site-ului.
- Backlink-uri de înaltă calitate – care rămân în continuare esențiale pentru clasificarea chiar și în căutările AI de la Google deoarece sugerează încredere și autoritate în domeniu.
- Include definiții, liste, imagini și videoclipuri în conținutul tău – elementele preferate de Google pentru AI Overview.
- Asigură-te că site-ul tău este optimizat complet pentru dispozitivele mobile, deoarece Google acordă o mare importanță experienței utilizatorilor de pe telefoane sau tablete.
Va scădea traficul organic?
Odată cu rezultatele generate de AI care vor oferi rapid și cuprinzător răspunsul la orice întrebare adresează utilizatorii, este posibil ca aceștia să nu mai fie la fel de interesați să dea click pe paginile web individuale, fapt ce stârnește îngrijorare cu privire la traficul organic. Această schimbare va afecta în special paginile web care furnizează răspunsuri simple la întrebări mai informaționale. Rata de click pe astfel de pagini poate scadea cu 50%.
Cu toate acestea, datele ne arată foarte clar că numarul de accesări ale Google vs tool-urile de AI nu s-a modificat, iar asta ne arată că traficul Google nu este disturbat de către aceste tool-uri. Iată graficul:
Totuși, în timp ce unele site-uri pot înregistra o scădere a traficului, altele se pot bucura de vizibilitate adusă de noua funcție AI Overviews. De aceea, site-urile ar trebui să se concentreze de acum pe optimizarea pentru AI Overviews, cum ar fi datele structurate sau conținutul de calitate.
AI Overviews poate cauza probleme cu privire la drepturile de autor?
Pe măsură ce AI colectează informații de pe web și le utilizează fără a menționa sursele în mod adecvat, pot apărea încălcări ale proprietății intelectuale. Momentan, rezultatele oferite de AI Overview listează link-urile paginilor sursă, dar sunt destul de vagi cu privire la ce anume a fost citat. Pe viitor, probabil se vor implementa politici de respectare a legilor cu privire la drepturile de autor pentru a proteja creatorii de conținut. O colaborare constantă între dezvoltatori, experți juridici și creatorii de conținut este esențială pentru a acoperi complexitatea drepturilor de autor în era AI.
Concluzii
AI Overviews reprezintă o abordare mai intuitivă și mai integrată decât lista tradițională de rezultate Google, concepută pentru a ajuta utilizatorii să găsească rapid răspunsuri complexe cu privire la căutarea lor. Poate această funcție nu va fi întotdeauna cea mai bună alegere, dar introducerea acestor rezultate în căutările Google va fi selectivă și va depinde de context. Impactul asupra SEO încă rămâne încă incert, dar este de așteptat să fie favorizat conținutul informativ de înaltă calitate din surse credibile. Cert este că această funcție dorește să ajute oamenii să obțină răspunsurile de care au nevoie – de aceea trebuie să ne concentrăm pe experiența utilizatorului: un website rapid, conținut calitativ și bine structurat și o navigare intuitivă și plăcuta.
Pe lângă aspectele pozitive, această schimbare aduce cu ea o serie de îngrijorări, precum o potențială scădere a traficului organic, noi provocări pentru strategiile de marketing digital și monetizare. Mai mult, este de reținut faptul că în această etapă a dezvoltării, AI Overviews nu oferă întotdeauna informații exacte și poate genera erori în anumite situații.
Acest peisaj nou al erei inteligenței artificale necesită o adaptare continuă din partea oamenilor de marketing și a creatorilor de conținut, care trebuie să țină pasul cu cele mai recente progrese tehnologice.